Voor meer informatie
Tabel 1: Met personenauto gereden kilo
meters naar doel (bron: CBS, 1988)
woon/werk-verkeer 29%
werksfeer(zakenreizen, klantenbezoek) 16%
onderwijs 2%
totaalwerk/opleiding 47%
visite/logeren 20%
winkelen 11%
ontspanning/sport 8%
overig (o.a. wandelen, strand, toeren) 14%
totaal sociaal/recreatief 53%
Alternatieve vervoerswijzen
Het gebruik van de fiets wordt gestimu
leerd door meer fietspaden aan te leggen
en fietsroutes te verbeteren. Ook komen
er meer fietsparkeergelegenheden. Het
openbaar vervoer wordt beter op de recre
ant toegespitst door de reis- en overstaptij-
den te verkorten. Bepaalde routes die voor
het overig gemotoriseerd verkeer afgeslo
ten worden, blijven toegankelijk voor de
bus. Daarbij wil men op Walcheren de
zomerbus in de verblijfsaccomodatieprijs
integreren. Voorwaarde daarvoor is wel
dat het toeristisch-recreatieve bedrijfsle
ven meedoet.
Veel mensen zeggen de auto vooral nodig
te hebben voor het werk. Maar ruim de
helft van de met de personenauto verre
den kilometers heeft een sociale of recre
atieve bestemming.
Tabel 2: Schatting omvang recreatiever-
keer Zeeland (bron: Vervoerregio Zeeland
1992/1993)
autokilometers in Zeeland jaar-
(x miljoen) gemiddelde
heen- en terugreis toeristen 1,9
door toeristen tijdens verblijf 0,2
door Zeeuwse bevolking 4,9
totaal recreatieverkeer 7,0
Verblijfstoeristen en dagrecrean
ten
Opvallend in de plannen van Walcheren
en Westerschouwen is de veronderstelling
dat verblijfstoeristen en dagrecreanten nu
eenmaal altijd met de auto komen en dat
daardoor alleen het autogebruik binnen
het recreatiegebied aangepakt kan wor
den. Daarbij wordt voorbij gegaan aan de
mogelijkheid om de bezoekers te stimule
ren met het openbaar vervoer te komen.
Campings, hotels, bungalowparken enzo
voorts kunnen arrangementen aanbieden,
waar fietsenhuur en transport van bagage
van en naar het station bij inbegrepen is.
Op deze manier komt de gast op relaxte
wijze aan op de plaats van bestemming,
wordt het aantal autoverplaatsingen ver
der beperkt en is de keuze voor milieu-
viendelijker vervoer tijdens het verblijf
gegarandeerd.
Over het hele jaar genomen leggen de
Zeeuwen gemiddeld zelf de meeste recre
atieve kilometers af. De door toeristen
afgelegde kilometers komen vooral voor
rekening van de heen- en terugreis.
Tip: Kijk bij het plannen van activitei
ten eens naar gelegenheden dichter bij
huis en zoek bij excursies enzovoorts
naar mogelijkheden om gezamenlijk te
reizen.
Ja, ik steun de Zeeuwse Milieufederatie
Naam:
Adres:
I Postcode woonplaats:
Tel.
wordt lid van de Zeeuwse Milieufederatie en ontvangt vier keer per jaar Wantij, tijdschrift
voor milieu en natuur in Zeeland.
doet een lidmaatschap van de Zeeuwse Milieufederatie cadeau. Ontvanger krijgt vier keer per
jaar Wantij, tijdschrift voor milieu en natuur in Zeeland.
Ontvanger:
Adres:
Postcode woonplaats:
Tel.
Ik wacht met betalen (tenminste f 25,- per jaar) op de acceptgiro.
4 VOUWBLAD WANTIJ DECEMBER 1994
Publicaties:
Auto-delen - makkelijk, goedkoop en
beter voor het milieu; uitgave van Rijd
óók Minder, te bestellen bij MilieuBoek,
Postbus 18169, 1001 ZB Amsterdam,
tel. 020 - 6244989.
Auto en Milieu; gezamenlijke uitgave van
de Stichting Natuur en Milieu en het
Wereld Natuur Fonds, ISBN 90-70211-46-7,
te bestellen door overmaking van 3,25
(incl. verzendkosten) op giro 31 50 252
van MilieuBoek Amsterdam o.v.v.
"Brochure Auto en Milieu" of bij het infor
matiecentrum van de Stichting Natuur en
Milieu, Donkerstraat 17 3511 KB Utrecht,
tel. 030-331328.
Opvattingen over mobiliteit door
inwoners van Zeeland, een opiniepei
ling aan de hand van een telefonische
enquête onder inwoners van Zeeland naar
het (toekomstige) verkeers- en vervoersbe
leid; drs. W. Ovaa en ir. P.L. Lijnse,
Stichting VMC Zeeland, 1993.
Strandbezoek en Recreatieverkeer
Zeeland 1991/1992; ir. R.J. Bakker, RBOI,
1993.
Vervoersmanagement en milieu... dat
werkt!; uitgave van de Stichting Natuur en
Milieu.
Verkeer in de Zak van Zuid-Beveland,
verslag van een straatenquête gehou
den tijdens het Schaapscheerdersfeest
te Nisse; B.A.J. van der Wouw, Stichting
VMC Zeeland, 1994, ISBN 90-70645-16-5.