Voor meer informatie Tabel 1: Met personenauto gereden kilo meters naar doel (bron: CBS, 1988) woon/werk-verkeer 29% werksfeer(zakenreizen, klantenbezoek) 16% onderwijs 2% totaalwerk/opleiding 47% visite/logeren 20% winkelen 11% ontspanning/sport 8% overig (o.a. wandelen, strand, toeren) 14% totaal sociaal/recreatief 53% Alternatieve vervoerswijzen Het gebruik van de fiets wordt gestimu leerd door meer fietspaden aan te leggen en fietsroutes te verbeteren. Ook komen er meer fietsparkeergelegenheden. Het openbaar vervoer wordt beter op de recre ant toegespitst door de reis- en overstaptij- den te verkorten. Bepaalde routes die voor het overig gemotoriseerd verkeer afgeslo ten worden, blijven toegankelijk voor de bus. Daarbij wil men op Walcheren de zomerbus in de verblijfsaccomodatieprijs integreren. Voorwaarde daarvoor is wel dat het toeristisch-recreatieve bedrijfsle ven meedoet. Veel mensen zeggen de auto vooral nodig te hebben voor het werk. Maar ruim de helft van de met de personenauto verre den kilometers heeft een sociale of recre atieve bestemming. Tabel 2: Schatting omvang recreatiever- keer Zeeland (bron: Vervoerregio Zeeland 1992/1993) autokilometers in Zeeland jaar- (x miljoen) gemiddelde heen- en terugreis toeristen 1,9 door toeristen tijdens verblijf 0,2 door Zeeuwse bevolking 4,9 totaal recreatieverkeer 7,0 Verblijfstoeristen en dagrecrean ten Opvallend in de plannen van Walcheren en Westerschouwen is de veronderstelling dat verblijfstoeristen en dagrecreanten nu eenmaal altijd met de auto komen en dat daardoor alleen het autogebruik binnen het recreatiegebied aangepakt kan wor den. Daarbij wordt voorbij gegaan aan de mogelijkheid om de bezoekers te stimule ren met het openbaar vervoer te komen. Campings, hotels, bungalowparken enzo voorts kunnen arrangementen aanbieden, waar fietsenhuur en transport van bagage van en naar het station bij inbegrepen is. Op deze manier komt de gast op relaxte wijze aan op de plaats van bestemming, wordt het aantal autoverplaatsingen ver der beperkt en is de keuze voor milieu- viendelijker vervoer tijdens het verblijf gegarandeerd. Over het hele jaar genomen leggen de Zeeuwen gemiddeld zelf de meeste recre atieve kilometers af. De door toeristen afgelegde kilometers komen vooral voor rekening van de heen- en terugreis. Tip: Kijk bij het plannen van activitei ten eens naar gelegenheden dichter bij huis en zoek bij excursies enzovoorts naar mogelijkheden om gezamenlijk te reizen. Ja, ik steun de Zeeuwse Milieufederatie Naam: Adres: I Postcode woonplaats: Tel. wordt lid van de Zeeuwse Milieufederatie en ontvangt vier keer per jaar Wantij, tijdschrift voor milieu en natuur in Zeeland. doet een lidmaatschap van de Zeeuwse Milieufederatie cadeau. Ontvanger krijgt vier keer per jaar Wantij, tijdschrift voor milieu en natuur in Zeeland. Ontvanger: Adres: Postcode woonplaats: Tel. Ik wacht met betalen (tenminste f 25,- per jaar) op de acceptgiro. 4 VOUWBLAD WANTIJ DECEMBER 1994 Publicaties: Auto-delen - makkelijk, goedkoop en beter voor het milieu; uitgave van Rijd óók Minder, te bestellen bij MilieuBoek, Postbus 18169, 1001 ZB Amsterdam, tel. 020 - 6244989. Auto en Milieu; gezamenlijke uitgave van de Stichting Natuur en Milieu en het Wereld Natuur Fonds, ISBN 90-70211-46-7, te bestellen door overmaking van 3,25 (incl. verzendkosten) op giro 31 50 252 van MilieuBoek Amsterdam o.v.v. "Brochure Auto en Milieu" of bij het infor matiecentrum van de Stichting Natuur en Milieu, Donkerstraat 17 3511 KB Utrecht, tel. 030-331328. Opvattingen over mobiliteit door inwoners van Zeeland, een opiniepei ling aan de hand van een telefonische enquête onder inwoners van Zeeland naar het (toekomstige) verkeers- en vervoersbe leid; drs. W. Ovaa en ir. P.L. Lijnse, Stichting VMC Zeeland, 1993. Strandbezoek en Recreatieverkeer Zeeland 1991/1992; ir. R.J. Bakker, RBOI, 1993. Vervoersmanagement en milieu... dat werkt!; uitgave van de Stichting Natuur en Milieu. Verkeer in de Zak van Zuid-Beveland, verslag van een straatenquête gehou den tijdens het Schaapscheerdersfeest te Nisse; B.A.J. van der Wouw, Stichting VMC Zeeland, 1994, ISBN 90-70645-16-5.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1994 | | pagina 14