ruik letterlijk of er een overtreding langs
komt." Daarbij beschrijft Theo een geval
waarbij een passerende schipper bezig
was gassen te lozen, terwijl hij zeifin de
patrouilleboot doende was met de admini
stratie. Die schipper was dus mooi de
klos."
Bundeling
De laatste tijd wordt de oplossing van de
werkdruk bij de milieuhandhaving steeds
meer gezocht in bundeling van krachten
en in een projectmatige aanpak. Bestuur,
politie en justitie zijn vertegenwoordigd in
de Lokale Kontaktgroep Milieu (LKM)
voor de Oosterschelde en St. Philipsland.
Daar wordt een handhavingsproject voor
bereid dat volgend jaar gaat lopen.
Met de Natuurbeschermingswet is de
Politie te Water vanaf het begin projectma
tig te werk gegaan. Er is ervaring opge
daan met een project dat gericht was op
Bekeuring van illegale spitters in de Oosterschelde.
Foto: T. Remmerswaal.
schepen die op platen in de Oosterschelde
droog gezet worden en op het storten van
mosseltarra. "Er wordt eerst waarschu
wend, daarna verbaliserend opgetreden.
Na zo'n project zie je dat in die sectoren
de regels bekend zijn en dat men er naar
leeft. Handhaving heeft dus wel degelijk
zin, maar je moet het wel bijhouden. Dat
lukt niet altijd in voldoende mate. Als in de
zomer het gebied volstroomt met recrean
ten liggen de prioriteiten en de taken vaak
elders. Na zo'n zomer is het erg teleurstel
lend dat je weer helemaal opnieuw kunt
beginnen met het toezicht op de
Natuurbeschermingswet."
Een grote wens voor Van der Linde is nau
were samenwerking met de regiopolitie,
want: "Milieuproblemen houden niet op
bij de dijk."
Alle taken van de Politie te Water zijn hier
mee nog lang niet belicht. De controle op
de. goederenstroom op het Schelde-
Rijnkanaal is bijvoorbeeld een zeer
omvangrijke klus. De totale goederen
stroom vanaf Willemstad richting
Antwerpen was in 1993 110 mij ton per
jaar; de goederenstroom vanaf Willemstad
richting St. Philipsland bedroeg 45 mij. ton
per jaar. Er wordt aangenomen dat één
derde van de goederen op het Schelde-
Rijnkanaal uit gevaarlijke stoffen bestaat.
Als politieman dien je goed op de hoogte
te zijn van alle ingewikkelde regels voor
gevaarlijke stoffen. Je moet snel beslissin
gen kunnen nemen, want tijd is geld in de
scheepvaart. Er blijft dus werk aan de win
kel. Inmiddels zijn er plannen gemaakt
voor een reorganisatie bij de waterpolitie.
De waterpolitie heeft vanaf 1 januari 1995
vier taken toebedeeld gekregen: criminali
teit, milieu, veiligheid en mobiliteit. Die
taken moeten echter direct in verband
staan met verkeer en vervoer. Dit heeft tot
gevolg dat de waterpolitie zijn aandacht
alleen nog maar mag richten op de
beroepsvaart.
De ZMF vindt dit een ernstige
zaak. Letten op de beroepsscheep
vaart is, zeker op de Ooster
schelde, maar een stukje van de
huidige milieutaken van de water
politie. Controles op het naleven
van de Natuurbeschermingswet,
de duiksport en de visserij, zullen
dan tot het verleden behoren.
Hopelijk vindt de reorganisatie
van de waterpolitie in deze vorm
geen doorgang.
Betty den Brinker is lid van de
Wantijredactie.
13 WANTIJ DECEMBER 1994