ruik letterlijk of er een overtreding langs komt." Daarbij beschrijft Theo een geval waarbij een passerende schipper bezig was gassen te lozen, terwijl hij zeifin de patrouilleboot doende was met de admini stratie. Die schipper was dus mooi de klos." Bundeling De laatste tijd wordt de oplossing van de werkdruk bij de milieuhandhaving steeds meer gezocht in bundeling van krachten en in een projectmatige aanpak. Bestuur, politie en justitie zijn vertegenwoordigd in de Lokale Kontaktgroep Milieu (LKM) voor de Oosterschelde en St. Philipsland. Daar wordt een handhavingsproject voor bereid dat volgend jaar gaat lopen. Met de Natuurbeschermingswet is de Politie te Water vanaf het begin projectma tig te werk gegaan. Er is ervaring opge daan met een project dat gericht was op Bekeuring van illegale spitters in de Oosterschelde. Foto: T. Remmerswaal. schepen die op platen in de Oosterschelde droog gezet worden en op het storten van mosseltarra. "Er wordt eerst waarschu wend, daarna verbaliserend opgetreden. Na zo'n project zie je dat in die sectoren de regels bekend zijn en dat men er naar leeft. Handhaving heeft dus wel degelijk zin, maar je moet het wel bijhouden. Dat lukt niet altijd in voldoende mate. Als in de zomer het gebied volstroomt met recrean ten liggen de prioriteiten en de taken vaak elders. Na zo'n zomer is het erg teleurstel lend dat je weer helemaal opnieuw kunt beginnen met het toezicht op de Natuurbeschermingswet." Een grote wens voor Van der Linde is nau were samenwerking met de regiopolitie, want: "Milieuproblemen houden niet op bij de dijk." Alle taken van de Politie te Water zijn hier mee nog lang niet belicht. De controle op de. goederenstroom op het Schelde- Rijnkanaal is bijvoorbeeld een zeer omvangrijke klus. De totale goederen stroom vanaf Willemstad richting Antwerpen was in 1993 110 mij ton per jaar; de goederenstroom vanaf Willemstad richting St. Philipsland bedroeg 45 mij. ton per jaar. Er wordt aangenomen dat één derde van de goederen op het Schelde- Rijnkanaal uit gevaarlijke stoffen bestaat. Als politieman dien je goed op de hoogte te zijn van alle ingewikkelde regels voor gevaarlijke stoffen. Je moet snel beslissin gen kunnen nemen, want tijd is geld in de scheepvaart. Er blijft dus werk aan de win kel. Inmiddels zijn er plannen gemaakt voor een reorganisatie bij de waterpolitie. De waterpolitie heeft vanaf 1 januari 1995 vier taken toebedeeld gekregen: criminali teit, milieu, veiligheid en mobiliteit. Die taken moeten echter direct in verband staan met verkeer en vervoer. Dit heeft tot gevolg dat de waterpolitie zijn aandacht alleen nog maar mag richten op de beroepsvaart. De ZMF vindt dit een ernstige zaak. Letten op de beroepsscheep vaart is, zeker op de Ooster schelde, maar een stukje van de huidige milieutaken van de water politie. Controles op het naleven van de Natuurbeschermingswet, de duiksport en de visserij, zullen dan tot het verleden behoren. Hopelijk vindt de reorganisatie van de waterpolitie in deze vorm geen doorgang. Betty den Brinker is lid van de Wantijredactie. 13 WANTIJ DECEMBER 1994

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1994 | | pagina 17