Nog meer afvalverbranding in Zuid-Nederland? In Moerdijk wordt een afvalverbran dingsinstallatie gebouwd met een capaciteit van 600 duizend ton per jaar. De bestaande afvalverbrander HVR te Roosendaal heeft een capaciteit van 41 duizend ton per jaar. Opzijn vroegst valt eind 1995 de beslissing over de capaciteit van de afvalverbran der in het Limburgse Maasbracht. Er zijn drie belangrijke argumenten tegen deze afvalverbrander: het Zuidnederlandse afval is voor een aanzienlijk deel niet brand baar; er is meer afvalpreventie te realise ren; andere verwerkingsopties liggen veel meer voor de hand. (zie volgende Wantij/Brabant Natuurlijkl/Limburgs Milieu HetAOO schat dat de volgende hoeveel heden afvalstoffen worden aangebo den in de zuidelijke provincies: Aanbod van huishoudelijk en bedrijfs afval voor eindverwerking in duizend ton (bron: concept scenario-document TJP-A 1995-2005). jaar 1995 2000 type afval huish. bedrijf huish. bedrijf Zeeland 99 154 64 89 Brabant 595 1073 387 633 Limburg 305 610 198 287 totaal 999 1837 649 1009 N.B. 1) Inde regio Zuid-Nederland komt relatief veel industrieel afval en afval van reinigingsdiensten vrij. Van deze afvalstromen is bekend dat zij verhoudingsgewijs slecht verbranden. N.B. 2) Bij de cijfers moet in acht wor den genomen dat het aantal huishou dens en bedrijfsvestigingen per provin cie sterk verschilt. Kamers van Koophandel staken hier ech ter een stokje voor, onder het mom dat de ZMF zich dan begeeft op hun terrein. Zelf pakt de Kamer van Koophandel preventie amper op, zodat er weinig dreigt te gebeu ren. De stellige verwachting is overigens dat de stijging van verwerkingstarieven bedrijven vanzelf zal stimuleren om min der afval aan te bieden voor eindverwer king. De Afvalsturing Brabant meldt in haar jaarverslag 1993 dat in één jaar tijd het afvalaanbod met bijna 16 procent is gedaald, met name afval van reinigings diensten, bouw- en sloopafval en veront reinigde grond. Huishoudens Ieder huishouden betaalt via de afval stoffenheffing of het reinigingsrecht voor de verwijdering van afval. Of men iedere week een zak aan de deur zet of één maal per kwartaal: de heffing is dezelfde. Slechts enkele gemeenten hebben invul ling willen geven aan het principe 'de ver vuiler betaalt'. Ze hebben een gedifferen tieerd tarief ingesteld voor afval. De gemeente Beesel in Limburg is een bekend voorbeeld. Het huishoudelijk afval dient daar te worden aangeleverd in vuilniszak ken met opdruk a 2,10 per stuk. Dankzij de inkomsten van deze vuilniszak ken kon de afvalstoffenheffing sterk wor den verlaagd. De hoeveelheid restafval, d.w.z. niet gescheiden en herbruikbaar afval, is met maar liefst zestig procent gedaald! In Brabant loopt al enkele jaren het door de provincie ondersteunde project Konsument en Huishouden. De Brabantse Milieufederatie (BMF) trekt dit project. Konsument en Huishouden richt zich op vermindering van huishoudelijk afval door campagnes voor consumenten en huishou dens te organiseren. Er zijn consumenten acties geweest over overbodige verpakkin gen, voor gebruik van de duurzame bood schappentas, tegen wegwerpblikjes, voor het gebruik van katoenen luiers en tegen overbodig reclamedrukwerk. Op het gebied van afvalpreventie zijn pas de eerste stappen gezet. De hoeveelheid afval kan nog sterk verminderd worden. Daarvan getuigen de forse resul taten die geboekt zijn bij preven tieprojecten. De Brabantse, Limburgse en Zeeuwse milieufe deraties blijven daarom hameren op afvalpreventie. Voorkomen is beter dan verbranden. Frans Dotinga is medewerker van de Brabantse Milieufederatie 7 WANTIJ DECEMBER 1994

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1994 | | pagina 7