overleg met de deelnemers wor
den bepaald. De training is
gericht op milieukennis, voor
lichtingstechnieken, program
meren en oog hebben voor de
doelgroep.
Inlichtingen en opgave:
Albert Aartsen, telefoon
01100-30075. (A.A.)
Zin om de waterwerk
groep van de ZMF te ver
sterken?
Sinds jaar en dag ondersteunt
een zevental deskundige en
geïnteresseerde vrijwilligers die
actief zijn binnen de werkgroep
waterbodems, het bureau van de
ZMF. Deze groep heeft er voor
gekozen het werkterrein te ver
breden. Vanaf 1995 is de groep
actief als "werkgroep water".
In het werkplan van de ZMF
voor 1995 is integraal waterbe
heer een belangrijk thema. De
werkgroep vindt het voor de
hand liggen om met haar activi
teiten daar bij aan te sluiten. Het
betekent aandacht voor natuur
vriendelijke oevers, waterbe
heersplannen, verontreinigin
gen in het water en waterbespa
ring.
De verbreding van het werkter
rein van de werkgroep wekt
mogelijk de interesse van ZMF-
leden. Daarom vragen wij men
sen die belangstelling hebben in
de waterwerkgroep actief te
worden, zich op te geven bij de
coördinator van de ZMF,
Tjeu van Mierlo, telefoon
01100-30075. (T.v.M.)
Nederlandse
Spoorwegen sluiten
Zeeuwse stations
De Nederlandse Spoorwegen
(NS) willen per 1 september
1995 vier stations sluiten en een
eind maken aan de doorgaande
intercity-verbinding naar de
Randstad. Op 26 oktober j.l. heb
ben de spoorwegen hun con
ceptplan aan de Vervoerregio
Zeeland gepresenteerd. De afge
lopen maanden heeft het plan
voor veel commotie gezorgd bij
gemeenten, reizigers, bedrijfsle
ven, milieu-organisaties en Pro
vinciale Staten. Als één blok ko
men de Zeeuwen op voor hun
trein.
Zo werden er discussiebijeen
komsten georganiseerd, handte
keningen-acties gehouden in de
treinen en op de stations en
gesprekken gevoerd met de NS.
De ZMF schreef een brief naar
het bestuur van de Vervoerregio
met het verzoek om de nieuwste
plannen van de NS af te wijzen.
Volgens de ZMF heeft het sluiten
van een viertal stations en het
"doorknippen" van de intercity
verbinding naar de Randstad tot
gevolg dat het autogebruik toe
neemt en daarmee de milieuver
vuiling. Dat staat haaks op de
milieudoelstellingen van de
diverse overheidsplannen.
In deze plannen staat dat de
groei van het autoverkeer moet
worden beperkt tot 35% door
ondermeer milieuvriendelijke
alternatieven voor de auto te
bevorderen, zoals het openbaar
vervoer en de fiets. In de NS-
plannen, waarin treinen vervan
gen worden door bussen, ver
slechtert de concurrentiepositie
van het openbaar vervoer ten
opzichte van de auto. Treinen
zijn namelijk comfortabeler en
sneller dan bussen. Door het
inzetten van bussen en het door
knippen van de intercity-lijn
moeten reizigers vaker overstap
pen. De reistijd wordt langer. En
de kans op (grote) vertragingen
neemt toe. Een groot aantal
treinreizigers zal daarom voor
de auto kiezen.
Het NS-plan leidt overigens niet
alleen tot meer milieubelasting
door het toenemende autoge
bruik. Ook het vervangen van
treinen door bussen geeft meer
luchtvervuiling en hinder. De
ZMF verzoekt de Vervoerregio
zich in te zetten voor het
behoud van de stoptreinen en
een doorgaande intercity-trein
van Vlissingen naar de Randstad.
(A.A.)
Leve de Zeeuwse sloot
Door mest en landbouwbestrij-
dingsmiddelen is het Zeeuwse
slootwater vervuild. Planten- en
dierenleven in het water is er
door verstoord. ZMF, Stichting
Natuur en Milieu en andere
milieufederaties, zijn 6 decem
ber een actie gestart om herstel
van waterkwaliteit en ecosyste
men te bereiken. Het belangrijk
ste doel is het instellen van teelt-
vrije stroken van zes meter
breed aan weerszijden van slo
ten en watergangen. Vervuiling
van het water gebeurt namelijk
meestal diffuus, door morsen,
verwaaien, verdampen en ver
stuiven vanuit deze stroken. De
milieuorganisaties hebben alle
waterschappen een rapport
"Léve de sloot" toegezonden. Zij
vragen de waterschappen om
brede stroken langs de sloten op
te nemen in de waterschapskeur
en in vergunningen volgens de
Wet Verontreiniging
Oppervlaktewateren. Keur en
vergunning moeten mest en
bestrijdingsmiddelen in die stro
ken verbieden.
Dus waterschappen, aan de slag!
(T.v.M.)
Baggerdepot In de
Koegorspolder
De ZMF is verheugd dat uit de
"MER-Locatiekeuze" voor een
groot baggerdepot in Zeeland
blijkt, dat een baggerdepot in de
Westerschelde definitief uit
beeld is. Gedeputeerde Staten
van Zeeland stellen voor om nu
een "Inrichtings-MER" uit te voe
ren voor een depot in de
Koegorspolder en/of in
Sloehaven-West.
Al sinds jaren dringt de ZMF aan
op het realiseren van een depot
in de Koegors, omdat daar de
bodem het meest geschikt is. Er
bevindt zich op ruim tien meter
diepte een zeer dikke kleilaag. In
Sloehaven-West is die niet aan
wezig. Klei remt de verspreiding
van de milieugevaarlijke stoffen
die in het depot zullen worden
opgeslagen. Het ligt dan ook
voor de hand om de Koegors als
depot locatie aan te wijzen. En
met inzet van ieder, met name
van de gemeente Terneuzen,
kan hopelijk snel tot aanleg wor
den overgegaan. Wel zal studie
moeten worden gedaan naar een
put- of een maaivelddepot.
De ZMF heeft steeds geopteerd
voor een maaivelddepot vanwe
ge de gefaseerde en gecomparti-
menteerde aanleg. (T.v.M.)
Studiedag "Gemeenten,
Milieu en Gezondheid"
Op dinsdag 24 januari 1995
organiseert het provinciaal
bureau Medische Milieukunde
in Brabant en Zeeland een stu
diedag "Gemeenten, Milieu en
Gezondheid" voor Brabantse en
Zeeuwse gemeenten. Op deze
studiedag te Den Bosch zal de
vraag centraal staan "Wat bete
kent de relatie milieu en gezond
heid in gemeentelijk beleid en
hoe kan hier gestalte aan gege
ven worden vanuit bestaande
organisaties?"
Inlichtingen over deelname zijn
te verkrijgen via telefoon
076-282238. (T.v.M.)
Anjerfonds Zeeland
De ZMF heeft van liet
Anjerfonds Zeeland een bijdrage
van 2.500,— ontvangen voor
haar presentatiesysteem. Wij
danken het Zeeuwse Fonds har
telijk. Mede door haar bijdrage
kan de ZMF zich op een profes
sionele manier presenteren.
Momenteel staan de presenta
tiepanelen in de bibliotheek van
Goes. (T.v.M.)
Erratum
In het oktobernummer van
Wantij zat het vouwblad
"Gezondheid en Milieu" ingeslo
ten. Daarvan waren de pagina's
2 en 3 omgewisseld. Onze ver
ontschuldigingen daarvoor.
10 WANTIJ DECEMBER 1994