Fietsverkeer stimuleren
Vele vogels broeden er of vinden er een
plaats om te overwinteren. Op de bloem-
dijken groeien wilde marjolein, sint jans-
kruid, ratelaar, kattedoorn, liedblaadjes en
veel meer. En wanneer in het voorjaar ach
tereenvolgens het fluitekruid, de mei
doorns en de fruitbomen bloeien, lijkt het
alsof het hele gebied is gehuld in een witte
bloemensluier.
Het gebied is nog tamelijk ongerept; de
fietser kan er rust vinden. Er komen nog
niet zoveel toeristen en er wonen relatief
weinig mensen. Maar ook in de Zak van
Zuid-Beveland neemt het autoverkeer toe.
Tijdens een straat-enquête die in 1994 tij
dens het Schaapscheerdersfeest in Nisse
werd gehouden, zei het merendeel van de
ondervraagden (66%) dat ze zich meestal
per auto in de Zak van Zuid-Beveland ver
plaatsen. De fiets komt met 28% op de
tweede plaats. Slechts twee procent van de
ondervraagden gaf op meestal gebruik te
maken van het openbaar vervoer.
Tip: Wees creatief, neem er tijd voor
om uit te zoeken of er alternatieven zijn
voor de auto. Wanneer u in een verder
weg gelegen gebied wilt wandelen of
fietsen, is het dikwijls niet nodig om er
met de auto naar toe te gaan. De stoom
trein Goes-Borsele neemt gratis uw fiet
sen mee en op de stations Goes,
Middelburg en Vlissingen kunt u voor
f8,- per dag een fiets huren.
Grenslinden zijn typerend voor Zuid-Beveland.
Liever over landwegen
Voor een toertocht maken de meeste men
sen gebruik van landweggetjes en dijkjes.
De fiets is voor dergelijke toertochten
favoriet. "Geen wonder want op de fiets
zie en hoor je veel meer," zegt Peter
Besseling van de fietsersbond ENFB De
Bevelanden. "Een fiets stinkt niet, maakt
geen lawaai en je zit er niet in opgesloten."
Toch blijken ook veel mensen met de auto
Een blik op het heggereservaat bij Nisse.
door het gebied te toeren. Een vijfde deel
van de mensen toert vaak met de auto in
de Zak van Zuid-Beveland en 39% maakt er
af en toe een toertocht met de auto.
Ondanks het feit dat door de Zak goede
grotere verbindingswegen lopen, maakt
meer dan de helft van de mensen meestal
gebruik van landweggetjes en dijkjes.
Vooral op de toegangswegen naar de Zak
strijden scholieren en automobilisten
dagelijks om de beschikbare ruimte. Maar
ook op de binnenwegen raken fietsers dik
wijls in het gedrang. Van de ondervraagde
mensen die wel eens met de fiets in de Zak
van Zuid-Beveland komen, zegt zeventig
procent hinder te hebben van de auto's.
Wandelaars lijken minder last te hebben
van het autoverkeer. Mogelijk komt dit
doordat een wandelaar makkelijker even
in de berm gaat staan om de auto's te laten
passeren.
Tip: Het lijkt vaak zoveel sneller met de
auto over zo'n klein tussendoorwegge
tje, maar vergeet niet dat u op deze
wegen vaak niet kunt opschieten. De
grotere doorgaande wegen zijn er beter
op ingericht het verkeer zo snel en vei
lig mogelijk te geleiden.
Enquêteurs vroegen op het
Schaapscheerdersfeest in Nisse
welke veranderingen moeten
plaatsvinden om het autoverkeer in de Zak
terug te dringen en het fietsverkeer te sti
muleren. Het bleek dat de meeste mensen
(meer dan 70%) vinden dat er meer fiets
routes moeten komen en dat fietsroutes
beter bewegwijzerd moeten worden. Ook
is het merendeel van de mensen er voor
om fiets- en wandelroutes zoveel mogelijk
autovrij te maken, zelfs als dat betekent
dat sommige landweggetjes en dijkjes
voor gemotoriseerd verkeer worden afge
sloten.
De heer Prins van het Landbouwschap is
het er mee eens dat sluipverkeer en auto
toeristen zo veel mogelijk uit de Zak van
Zuid-Beveland moeten worden geweerd.
Maar met het afsluiten van wegen moet
zeer voorzichtig te werk worden gegaan,
vindt hij. "Je moet voorkomen dat de agra
rische sector de dupe wordt van dergelijke
maatregelen. Boeren moeten met hun
oogstmachines bij het land kunnen komen
en het fruitverkeer moet de veiling kun
nen bereiken." Hij is dan ook tegen het
fysiek afsluiten van wegen. Afsluiten van
wegen door middel van verbodsborden
(uitgezonderd bestemmingsverkeer) is
volgens dhr. Prins wel een mogelijkheid,
op voonvaarde dat er ook werkelijk opge
treden wordt tegen overtreders.
In overleg met de verschillende belang
hebbenden bekijkt de ZMF of er mogelijk
heden zijn om bij een aantal wegen de
asfaltering te verwijderen en slechts een
fietspad te laten resteren, zodat de weg als
autoroute onaantrekkelijk wordt. Deze
maatregel roept over het algemeen nogal
wat weerstand op. Toch blijkt 66% van de
ondervraagden op het
Schaapscheerdersfeest in Nisse het geheel
of gedeeltelijk met een dergelijke maatre
gel eens te zijn.
Veilige fietsroutes
Het Landbouwschap wil graag dat voor
fietsers veilige routes, fietspaden aange
legd worden, vooral langs de toegangswe
gen naar de Zak. De heer Prins van het
Landbouwschap: "Een vrijliggend fietspad
langs de Noordlioekweg bijvoorbeeld.
Daar komen dagelijks veel scholieren
langs die in Goes naar school gaan, maar
ook veel automobilisten die langs deze
weg de Zak van Zuid-Beveland in en uit rij
den."
2 VOUWBLAD WANTIJ DECEMBER 1994