Stop Coltof
Pijplijn wordt pijnlijn
Thijs Kramer
Geen nieuwe campings meer, geen nieuwe bunga
lowparken langs de kust. Dat past niet in het land
schap, er is geen markt meer voor, de inwoners vin
den Zeeland vol genoeg zo. Toch kun je geen krant
openslaan of de naam Coltof duikt op bij alweer een
nieuw project.
In het provinciaal beleid wordt het
zo omschreven: "Het verdergaande
ruimtebeslag van de verblijfsrecre-
atie tast de omgevingskwaliteit aan.
De betekenis van die kwaliteit als drager
van het toeristisch-recreatief-produkt
komt daarmee onder druk te staan." Maar
het komt op hetzelfde neer: het is genoeg
geweest met de uitbreiding van de recre
atie in Zeeland. Het provinciebestuur
blijkt echter met een flinke erfenis van
ooit bedachte projecten te zitten.
Projecten die René Cöltof Beheer B.V.
graag nieuw leven inblaast.
Coltof
In het archief van de Zeeuwse
Milieufederatie bestaat een dossier
"Coltof'. Het is ondertussen een forse map
geworden met kranteknipsels en glimmen
de folders. De laatste maanden is daar
weer een aantal interviews met "de groot
ste ontwikkelaar en verkoper van vakantie
bungalows, hotels en jachthavens langs de
Nederlandse kust" (NRC Handelsblad) bij
gekomen. Welke krant je ook openslaat,
NRC, PZC, zelfs Vrij Nederland, steeds valt
op dat de journalisten smelten voor zijn
charme. Redenen genoeg, dunkt me, voor
de kritische journalist om de pen eens
flink in de azijn te dopen.
Vaak wordt tegen de critici van Coltof
ingebracht dat de projectontwikkelaar
alleen maar zijn werk doet, dat de pijlen
eerder gericht moeten worden op de
gemeentebestuurders die hem de moge
lijkheid bieden, vaak zelfs op hun knieën
bidden, om een oud, vergeeld bestem
mingsplan dat voorziet in een recreatie
project, te realiseren. Dat klopt. Coltof
maakt gewoon gebruik van de ruimte die
de gemeenten hem bieden. Ze zijn al lang
blij dat een bestemmingsplan, vaak meer
dan 10 of 20 jaar oud, eindelijk wordt
ingevuld. Maar dan wel op de manier die
Coltof wil, vaak met aanzienlijk meer
zomerwoningen dan de gemeente in
gedachten had. De wijze waarop Coltof
vervolgens aan de slag gaat is wel goed
voor zijn eigen portemonnee, maar of de
streek er beter van wordt is maar de vraag.
Werkelijkheid
Neem de agressieve wijze van verkopen.
Er wordt niet geschroomd om de werke
lijkheid te verdraaien. De folder van het
project bij Hoofdplaat is daar een fraai
staaltje van. Op de artist impression wordt
net gedaan of er tussen Hoofdplaat en
Breskens een prachtig strand ligt, waar het
onder een parasol goed toeven is. Maar de
kust is er zo modderig dat het zelfs met
laarzen nauwelijks doenlijk is er doorheen
te komen. Coltof begint pas met de bouw
van de huizen als ze voor het grootste deel
verkocht zijn. Ook al zijn niet alle vergun
ningen rond zoals in Hoofdplaat: Coltof
vindt dat Coltof moet kunnen bouwen,
dus bouwt Coltof. De uitgebeende con
tracten met de aannemers zorgen ervoor
dat de koop behoorlijk kan tegenvallen.
Riolering die niet is aangesloten, keuken
tjes waar van alles aan mis is. Sommige
projecten die door Coltof tien jaar geleden
zijn opgeleverd, zien er nu verpauperd uit.
Dat is niet bepaald de toeristische kwali
teit waar de recreatiesector naar streeft.
Voor Coltof telt dat niet, als hij maar kan
bouwen.
Arnemuiden
Ook in Arnemuiden wordt Coltof inge
schakeld om een oud plan nieuw leven in
te blazen, het project Oranjeplaat aan het
Veerse Meer. In de nabijheid van het vlieg
veld levert dat geluidshinderproblemen
Folder: Foliler Citta Romana
René Coltof tergt
milieubeschermers
(PZC)
op, maar Coltof is niet voor een kleintje
vervaard. In zijn enthousiasme ontfermt
hij zich tegelijkertijd over het vliegveld en
oppert de landingsbaan een stukje te ver
draaien. Het zomerpark moet minstens de
allure krijgen van Port Zélande aan de
Grevelingen. Het lijkt erop dat de project
ontwikkelaar zich nu toch wat vertild
heeft. De snelheid, zijn handelsmerk, is
wat uit het project. Dat was ook wel te ver
wachten, omdat er heel wat haken en
ogen zitten aan dit project. Het is zeer de
vraag of de provincie een nieuw project
met een dergelijke omvang wel ziet zitten.
De plannen van Coltof betekenen een ver
dubbeling van het aantal waarmee het pro
vinciebestuur in het verleden was accoord
gegaan. Het nieuwe project heeft de-
omvang van de helft van het dorp
Arnemuiden. Al het verkeer van en naar de
Oranjeplaat zal zich door de nauwe straat
jes van dit dorp moeten persen.
Pijplijn
Het beleid van het provinciebestuur is
erop gericht om geen nieuwe verblijfsre-
creatieprojecten meer toe te staan. Daar is
vanuit economische overwegingen geen
reden meer toe, de groei is er uit.
Daarnaast is de draagkracht van natuur en
landschap in het geding en vindt de bevol
king de overlast, vooral van al die auto's
die maar heen en weer rijden, te gortig
worden.
Maar dat wil niet zeggen dat er de komen
de jaren geen nieuwe vakantiewoningen
gebouwd zullen worden. Er was een aantal
projecten al in procedure gebracht: de
zogenaamde pijplijnprojecten. Zo'n veer
tien in getal, samen goed voor ongeveer
1500 zomerwoningen/appartementen.
Drie projecten daarvan stonden nog ter
discussie, want daarvoor was nog geen
14 WANTIJ DECEMBER 1994