De auto kan best een dagje
langer zonder u
Autodelen in Zeeland
Peter Besseling en Esther Blok
Als je een auto gewend bent is het moeilijk om ei-
afstand van te doen. Toch is het het overwegen
waard. Je spaart het milieu en de portemonnee en
als je toch een auto nodig hebt, zijn er ook in Zee
land voldoende mogelijkheden om een auto te hu
ren ofte delen.
We hebben nooit een eigen
auto gehad. Eerst hadden we
geen geld, later hadden we
principes. Met het openbaar
I vervoer en de fiets komen we er meestal
I ook wel. Een enkele keer hebben we over-
I wogen om een auto aan te schaffen.
I Bijvoorbeeld als op het werk werd aange-
I drongen op een auto, omdat je dan mobie-
I Ier zou zijn. Of als we in de weekeinden
I nergens naar toe konden, omdat de bussen
I zo beperkt rijden.
Delen, huren of toch kopen
Met enig organisatietalent kom je zonder
auto een heel eind. Maar wanneer de reis-
bestemming niet of zeer slecht met het
openbaar vervoer te bereiken is, of wan
neer grote of onhandige dingen moeten
worden vervoerd, kan een auto toch wel
gemakkelijk zijn. Daarom gingen we op
zoek naar wat voor ons de beste oplossing
was: een auto delen met anderen, af en toe
een auto huren of toch een auto kopen.
Gedeeld autobezit
I Als je vrienden of kennissen hebt die net
als jij niet elke dag een auto nodig hebben,
kan het rendabel zijn om gezamenlijk over
een auto te beschikken. De lasten en de
lusten van de auto worden dan gedeeld.
Voorwaarde is dat er goede afspraken wor
den gemaakt over de verdeling van de kos
ten en het gebruik. In de brochure
'Autodelen: makkelijk, goedkoop en beter
voor het milieu" staat een voorbeeldcon
tract voor een maatschapsovereenkomst.
De brochure is te bestellen bij MilieuBoek
(tel. 020 - 6244989),
Huren
Gedeeld autobezit is niet interessant, wan
neer je, zoals wij, zelfs samen met je vrien
den of kennissen minder dan 15.000 kilo-
Met een gedeelde auto minder blik voor de
deur. Foto: P. Besseling
meter per jaar autorijdt. In dat geval is
autohuren een beter alternatief. Huren
heeft verschillende voordelen. Je kunt
beschikken over een auto op het moment
dat je er echt een nodig hebt, maar als je
de auto niet gebruikt hebt je er ook geen
onderhoud of kosten aan. Er staat niet con
stant zo'n stuk blik voor je deur en de
grootte of luxe van de auto kan worden
afgestemd op het gebruiksdoel.
Een bijkomend aardigheidje is dat huurau
to's over het algemeen niet meer dan een
jaar oud zijn. Zo oogst je bij verstokte auto-
bezittende familieleden toch nog heel wat
aanzien. Het huren van een auto heeft
slechts twee nadelen: op hoogtijdagen
moet je tijdig reserveren en niet alle auto
verhuurbedrijven zijn op zondag open.
Kosten
Een auto huren is goedkoper dan menig
een denkt. We huurden in 1994 22 keer
een auto (meestal een Opel Astra) en
reden totaal zo'n 9000 kilometer. Dit kost
te ons inclusief brandstof 41 cent per kilo
meter. Volgens het jaarlijks onderzoek van
de Consumentenbond kost een Opel Astra
gemiddeld 70 cent per kilometer.
Vormen van autodelen
automaatschap
vrienden of kennissen maken afspraken
over het gemeenschappelijk gebruik
van de auto;
(financieel) voordeel: delen vaste kos
ten, auto staat minder nutteloos stil
"gewoon" huren
auto wordt gehuurd van verhuurbedrijf;
(financieel) voordeel: kosten afhanke
lijk van huurduur of verreden kilome
ters; alleen kosten bij autogebruik
carpoolen
collega's of vrienden met dezelfde
woon/werkplaats rijden beurtelings;
(financieel) voordeel: kosten
woon/werkverkeer terug te brengen tot
helft of minder (afhankelijk van aantal
deelnemers)
(uit-)lenen
auto wordt door vrienden/kennissen
(uit)geleend;
(financieel) voordeel: voor lener alleen
kosten bij gebruik; voor uitlener terug
verdienen van deel vaste kosten
auto op afroep
huurder wordt lid van vereniging en
kan voor maandelijks bedrag aantal
malen autohuren;
(financieel) voordeel: beperkte vaste
kosten in de vorm van lidmaatschap
Bovendien kost een eigen auto ook geld
als hij niet gebruikt wordt. De vaste lasten
bedragen bij een kleine middenklasser al
7 a 8000 gulden per jaar. Daar komt nog
eens bij dat autodelen leidt tot selectiever
autogebruik, dus het is ook winst voor het
milieu.
Kortom, autodelen heeft veel
voor- en weinig nadelen. En van
het geld dat u jaarlijks bespaart,
kunt u heel wat leuke dingen
doen. Het is dan ook zeker de
moeite waard om de verschillen
de mogelijkheden van autodelen
uit te pluizen.
Esther Blok is lid van de Wantijredactie.
17 WANTIJ JUNI 1995