De auto kan best een dagje langer zonder u Autodelen in Zeeland Peter Besseling en Esther Blok Als je een auto gewend bent is het moeilijk om ei- afstand van te doen. Toch is het het overwegen waard. Je spaart het milieu en de portemonnee en als je toch een auto nodig hebt, zijn er ook in Zee land voldoende mogelijkheden om een auto te hu ren ofte delen. We hebben nooit een eigen auto gehad. Eerst hadden we geen geld, later hadden we principes. Met het openbaar I vervoer en de fiets komen we er meestal I ook wel. Een enkele keer hebben we over- I wogen om een auto aan te schaffen. I Bijvoorbeeld als op het werk werd aange- I drongen op een auto, omdat je dan mobie- I Ier zou zijn. Of als we in de weekeinden I nergens naar toe konden, omdat de bussen I zo beperkt rijden. Delen, huren of toch kopen Met enig organisatietalent kom je zonder auto een heel eind. Maar wanneer de reis- bestemming niet of zeer slecht met het openbaar vervoer te bereiken is, of wan neer grote of onhandige dingen moeten worden vervoerd, kan een auto toch wel gemakkelijk zijn. Daarom gingen we op zoek naar wat voor ons de beste oplossing was: een auto delen met anderen, af en toe een auto huren of toch een auto kopen. Gedeeld autobezit I Als je vrienden of kennissen hebt die net als jij niet elke dag een auto nodig hebben, kan het rendabel zijn om gezamenlijk over een auto te beschikken. De lasten en de lusten van de auto worden dan gedeeld. Voorwaarde is dat er goede afspraken wor den gemaakt over de verdeling van de kos ten en het gebruik. In de brochure 'Autodelen: makkelijk, goedkoop en beter voor het milieu" staat een voorbeeldcon tract voor een maatschapsovereenkomst. De brochure is te bestellen bij MilieuBoek (tel. 020 - 6244989), Huren Gedeeld autobezit is niet interessant, wan neer je, zoals wij, zelfs samen met je vrien den of kennissen minder dan 15.000 kilo- Met een gedeelde auto minder blik voor de deur. Foto: P. Besseling meter per jaar autorijdt. In dat geval is autohuren een beter alternatief. Huren heeft verschillende voordelen. Je kunt beschikken over een auto op het moment dat je er echt een nodig hebt, maar als je de auto niet gebruikt hebt je er ook geen onderhoud of kosten aan. Er staat niet con stant zo'n stuk blik voor je deur en de grootte of luxe van de auto kan worden afgestemd op het gebruiksdoel. Een bijkomend aardigheidje is dat huurau to's over het algemeen niet meer dan een jaar oud zijn. Zo oogst je bij verstokte auto- bezittende familieleden toch nog heel wat aanzien. Het huren van een auto heeft slechts twee nadelen: op hoogtijdagen moet je tijdig reserveren en niet alle auto verhuurbedrijven zijn op zondag open. Kosten Een auto huren is goedkoper dan menig een denkt. We huurden in 1994 22 keer een auto (meestal een Opel Astra) en reden totaal zo'n 9000 kilometer. Dit kost te ons inclusief brandstof 41 cent per kilo meter. Volgens het jaarlijks onderzoek van de Consumentenbond kost een Opel Astra gemiddeld 70 cent per kilometer. Vormen van autodelen automaatschap vrienden of kennissen maken afspraken over het gemeenschappelijk gebruik van de auto; (financieel) voordeel: delen vaste kos ten, auto staat minder nutteloos stil "gewoon" huren auto wordt gehuurd van verhuurbedrijf; (financieel) voordeel: kosten afhanke lijk van huurduur of verreden kilome ters; alleen kosten bij autogebruik carpoolen collega's of vrienden met dezelfde woon/werkplaats rijden beurtelings; (financieel) voordeel: kosten woon/werkverkeer terug te brengen tot helft of minder (afhankelijk van aantal deelnemers) (uit-)lenen auto wordt door vrienden/kennissen (uit)geleend; (financieel) voordeel: voor lener alleen kosten bij gebruik; voor uitlener terug verdienen van deel vaste kosten auto op afroep huurder wordt lid van vereniging en kan voor maandelijks bedrag aantal malen autohuren; (financieel) voordeel: beperkte vaste kosten in de vorm van lidmaatschap Bovendien kost een eigen auto ook geld als hij niet gebruikt wordt. De vaste lasten bedragen bij een kleine middenklasser al 7 a 8000 gulden per jaar. Daar komt nog eens bij dat autodelen leidt tot selectiever autogebruik, dus het is ook winst voor het milieu. Kortom, autodelen heeft veel voor- en weinig nadelen. En van het geld dat u jaarlijks bespaart, kunt u heel wat leuke dingen doen. Het is dan ook zeker de moeite waard om de verschillen de mogelijkheden van autodelen uit te pluizen. Esther Blok is lid van de Wantijredactie. 17 WANTIJ JUNI 1995

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1995 | | pagina 17