Het gevaar van het wonen aan de Schelde Kleine kansen met grote gevolgen Hans Bannink "Bewoner aan de Schelde loopt risico". Dat was de kop in de Provinciale Zeeuwse Courant (PZC) op 10 februari 1995. Het betrof de conclusie uit het rap port "Risico-analyse Westerscheide, vervoer gevaar lijke stoffen dat door de betrokken ministers aan de Tweede Kamer ivas aangeboden. Een maand latei- kopt de PZC dat er met de veiligheid van de bewo ners langs de Schelde niets mis is. Warrige berichtge ving? Of is er iets anders aan de hand? Vaagheid over risicotransporten. Volgens het rapport, dat al van april '94 dateert, is het doel van het onderzoek zo nauwkeurig mogelijk vast te stellen wat de risico's voor omwonenden zijn van het vervoer van gevaarlijke stoffen over de Westerscheide. De studie heeft betrekking op heel het Nederlandse deel van de Westerscheide. Het blijkt dat de kans op een ongeval bij het vervoer van gevaarlijke stoffen voor het redegebied Vlissingen, het ankerge- bied rede Vlissingen en de vaarweg bij Hansweert relatief hoog is. De studie van '94 is een vervolg op een studie uit 1989 waarin de risico's vastge steld werden van het vervoer van LPG met zeevaart door het Oostgat en de Wielingen (resp. de noordelijke en zuidelijke vaar geul vanuit zee naar de rede van Vlissingen). Passerende gasschepen Van oktober 1992 tot september 1993 werd de passage van gasschepen geregis treerd. In het peiljaar passeerden via het Oostgat 185 kleine gasschepen met pro paan en butaan en 4 schepen met toxische (giftige) gassen, voornamelijk ammoniak. Via de Wielingen passeerden 362 gassche pen met propaan en butaan en 48 met toxische stoffen. Onder deze gasschepen waren 65 grote en 16 zeer grote tanksche pen. Je spreekt dan over transporten van meer dan 65.000 m3 gas. Het valt op dat het rapport alleen de gevol gen van gevaarlijke transporten over de Westerscheide volgt en het Kanaal Gent- Terneuzen buiten beschouwing laat, ofschoon daar op het Nederlandse deel een zestigtal ammoniak-gasschepen werd geregistreerd. Het is van belang op te merken dat in het referentiejaar 1992/'93 het vervoer van toxische gassen, voornamelijk ammoniak, in het gebied Westerscheldemonding - Terneuzen sterk verminderd was door het instorten van de ammoniakmarkt. Dat leid de bijvoorbeeld tot het sluiten van de ammoniak-terminal van Hoechst in Vlissingen-Oost. Het bedrijfsleven ver wachtte echter dat het vervoer van ammo niak zich weer zou herstellen tot het gemiddeld niveau over de periode 1987-92. Dat betekent dan een verdubbe ling t.o.v. het referentiejaar! Toxische gassen Toxische gassen werden voor het overgro te deel met kleinere schepen vervoerd, voor 20% met middelgrote en voor 8% met grote tankers. Toxische gassen worden in vloeibare vorm getransporteerd. Ze wor den onder druk óf door sterke afkoeling vloeibaar gemaakt. Ammoniak, de meest vervoerde stof, wordt over de Wester scheide uitsluitend vervoerd als tot vloei stof gekoeld gas. Uit eigen informatie geven we de aanvulling dat 1 m3 op die manier gekoeld vloeibaar gas gelijk staat aan 230 m3 gas van 100 Als er in de lucht 16-25% gas is maakt dat ammoniak explosief. Ruwweg gesteld kan 1 m3 vloei baar ammoniak een explosieve gaswolk vormen van 1000 m3 omvang. Bij tank- breuk kan direct een deel van de gekoelde vloeistof verdampen en zowel een explo sieve als giftige gaswolk vormen. Inademing van ammoniakgas kan long oedeem veroorzaken. Brandbare gassen Brandbare gassen werden in 1992,/"93 voor 13% onder drukopslag vervoerd en voor de rest gekoeld in kleine en grote tan kers. Ook hier geldt dat in vloeibare vorm gebrachte propaan, butaan en LPG, de enige manier is om grote hoeveelheden van deze gevaarlijke stoffen massaal te ver voeren. Foto: W. Mullié 1 WANTIJ JUNI 1995

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1995 | | pagina 7