ELLEWOUTSDIJK
ZEGT NEE
TEGEN W.O.V.
ReacHes
Open brief:
Ellewoutsdijk zegt nee
tegen W.O.V.
"Via Omroep Zeeland en de PZC
vernam ik het bericht dat de
Zeeuwse Milieufederatie voor
Zuid-Beveland geen zwaarwe
gende bezwaren meer heeft
tegen het tracé van de Wester-
schelde Oeververbinding
(WOV) zoals dat met de Streek
planafwijking en aanvullende
MER in procedure is gebracht.
Ik begrijp dat niet.
Het is waar dat de Staartse Nol
met dit voorstel behouden blijft
en dat er aan de landzijde extra
ontwikkeld natuurgebied bij kan
komen, maar naar mijn idee ont
trekt de ZMF zich met dit stand
punt aan haar bredere verant
woordelijkheid die het hele
milieu zou moeten omvatten.
Overlast
In de aanvullende MER wordt
duidelijk gesteld dat de kwaliteit
van de Ellewoutsdijkpolder door
dit tracé zwaar belast zal wor
den, wegens de geluidsbelasting.
Hiervan zullen mensen en die
ren overlast ondervinden. In het
standpunt van de ZMF wordt
niet gerept over de leefkwaliteit
van de mensen die wonen en
recreëren in dit gebied. De kwa
liteit ervan, vooral voor milieu
vriendelijk toerisme als fietsen
en wandelen in een rustige lan
delijke omgeving is de ZMF toch
bekend? Ook dat is milieu.
Licht
Ook mis ik een vergeten toevoe
ging in de MER als overlast van
licht. Licht heeft een verstoren
de werking en staat al enige tijd
in de belangstelling bij natuur
beschermingsorganisaties, waar
onder Natuurmonumenten. Het
doet vreemd aan om tevreden
heid te betonen met meer hecta
res natuurgebied en vervolgens
geen aandacht te besteden aan
de voorwaarden voor de kwali
teit van het gebied.
Ik kan me niet aan de indruk
onttrekken dat de ZMF steeds
meer een organisatie voor "meer
natuurgebieden hoe dan ook"
wordt, terwijl daarvoor toch ook
belangenorganisaties als
Zeeuwse Landschap en
Natuurmonumenten zijn en dat
daarmee geen recht wordt
gedaan aan de bredere doelstel
ling van de ZMF om op te komen
voor mens en dier in het milieu.
Ik vind het spijtig te moeten
constateren, dat mijn belangen
als lid van de ZMF met het stand
punt over de WOV niet uit de
verf komen. Geen reden het lid
maatschap op te zeggen, maar ik
verzoek u deze brief als open
brief te plaatsen in Wantij, zodat
ook anderen hierover hun
mening kunnen geven."
C.L.C. Traas, augustus 1995
Ellewoutsdijk.
Reactie van de Zeeuwse
Milieufederatie
Er is geen dossier in het ZMF-
archief zo dik als dat van de
WOV. Zoveel belang hechten wij
aan een zorgvuldige beoordeling
van dit project. De ZMF is nooit
blij geweest met de plannen
voor een vaste oeververbinding.
Dat heeft vooral te maken met
het feit dat het provinciebestuur
van begin af aan (meer clan 30
jaar geleden) de WOV zag als
een autóverbinding en in feite
de principiële discussie over ver
keer- en vervoerstromen door
de Delta, geplaatst in een milieu
vriendelijk perspectief, uit de
weg is gegaan. Want dan komen
alternatieven als een spoortun
nel en optimalisering van de
veerverbindingen e.d. in beeld.
Wat dat betreft is het voor de
ZMF altijd vechten tegen de bier
kaai geweest.
Beste tracé
Maar los van de principiële dis
cussie -dus als er dan toch een
WOV moet komen- staat er voor
de ZMF veel op het spel: de
mogelijke aantasting van de
Westerschelde, één van Europa's
belangrijkste natuurgebieden,
cle gevolgen voor natuur en
landschap in Zeeuwsch-
Vlaanderen en natuurlijk de
dreigende doorsnijding van de
Zak van Zuid-Beveland. De ZMF
heeft er van het begin af aan
voor gekozen om, naast de prin
cipiële discussie, ook mee te pra
ten over het beste tracé. En wat
dat tracé betreft zijn we niet
echt ongelukkig met het uitein
delijke besluit.
Verzet
De aantasting van de Wester
schelde is door de keuze voor
een geboorde tunnel van de
baan. Dat is niet echt onze ver
dienste, maar wel belangrijke
winst. Een doorsnijding van de
Zak van Zuid-Beveland is door
het verzet van de streek groten
deels voorkomen. Dat kan wel
voor een belangrijk deel op het
conto van de natuur- en milieu
organisaties geschreven worden,
zoals de B.Z.Z.B. Dat wil niet zeg
gen dat het gekozen tracé nu zo
natuur- en milieuvriendelijk is:
er is toch sprake van doorsnij
ding van een groot open gebied.
Maar de ZMF is nooit voorstan
der geweest van de Boxsele-
variant (een tracé dat westelijk
van de kern Borssele aanlandt),
omdat dat voor landschap en
natuur in Zeeuwsch-Vlaanderen
grote consequenties heeft.
Wijzigingen
Op basis van het convenant tus
sen de gemeente Borsele en de
provincie zijn er nog wijzigin
gen opgetreden in het tracé in
Zuid-Beveland. Die wijzigingen
juichen we toe, omdat we daar
in eerder verband ook voor heb
ben gepleit. Een noordelijker lig
ging van de weg biedt de moge
lijkheid om meer aan natuur
compensatie te doen. Er komt
nu een grotere inlaag tussen de
weg en de Westerscheldedijk.
De Staartsche Nol wordt niet
ingepolderd, zodat waardevol
intergetijdegebied gespaard
blijft. En het tolplein komt in
een aan te leggen bos tegen het
Sloe aan te liggen, zodat de kans
op sluipverkeer door de Zak
minder wordt.
Als je het oorspronkelijke met
het nieuwe tracé vergelijkt,
wegen deze voordelen duidelijk
op tegen de beperkte toename
van de geluidsbelasting en het
licht in de Ellewoutsdijkpolder.
Deze polder wordt doorsneden
door de nieuwe weg, en of dat
nu noordelijker of zuidelijker
gebeurt, maakt niet zo veel uit
als het om geluid en licht gaat.
De ZMF is een belangenorganisa
tie voor milieu, landschap en
natuur. Ze probeert al deze
belangen zo goed mogelijk te
bëhartigen, en gaat moeilijke
keuzen niet uit de weg als tussen
deze belangen afwegingen moe
ten worden gemaakt, zoals bij
voorbeeld ook bij windenergie
is gebeurd. Deze aanpak doet u
tekort door de indruk te wekken
dat de ZMF steeds meer een
organisatie voor "meer natuur
gebieden hoe dan ook" wordt.
Bovendien is bij de WOV een
belangentegenstelling tussen
natuur en milieu nauwelijks aan
de orde.
De ZMF heeft in haar overwe
ging steeds alle aspecten betrok
ken, maar het is ook zaak om in
zo n afweging de belangrijke van
de minder belangrijke dingen te
onderscheiden.
Bestuur Zeeuwse Milieu
federatie, september 1995
Goes.