ELLEWOUTSDIJK ZEGT NEE TEGEN W.O.V. ReacHes Open brief: Ellewoutsdijk zegt nee tegen W.O.V. "Via Omroep Zeeland en de PZC vernam ik het bericht dat de Zeeuwse Milieufederatie voor Zuid-Beveland geen zwaarwe gende bezwaren meer heeft tegen het tracé van de Wester- schelde Oeververbinding (WOV) zoals dat met de Streek planafwijking en aanvullende MER in procedure is gebracht. Ik begrijp dat niet. Het is waar dat de Staartse Nol met dit voorstel behouden blijft en dat er aan de landzijde extra ontwikkeld natuurgebied bij kan komen, maar naar mijn idee ont trekt de ZMF zich met dit stand punt aan haar bredere verant woordelijkheid die het hele milieu zou moeten omvatten. Overlast In de aanvullende MER wordt duidelijk gesteld dat de kwaliteit van de Ellewoutsdijkpolder door dit tracé zwaar belast zal wor den, wegens de geluidsbelasting. Hiervan zullen mensen en die ren overlast ondervinden. In het standpunt van de ZMF wordt niet gerept over de leefkwaliteit van de mensen die wonen en recreëren in dit gebied. De kwa liteit ervan, vooral voor milieu vriendelijk toerisme als fietsen en wandelen in een rustige lan delijke omgeving is de ZMF toch bekend? Ook dat is milieu. Licht Ook mis ik een vergeten toevoe ging in de MER als overlast van licht. Licht heeft een verstoren de werking en staat al enige tijd in de belangstelling bij natuur beschermingsorganisaties, waar onder Natuurmonumenten. Het doet vreemd aan om tevreden heid te betonen met meer hecta res natuurgebied en vervolgens geen aandacht te besteden aan de voorwaarden voor de kwali teit van het gebied. Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat de ZMF steeds meer een organisatie voor "meer natuurgebieden hoe dan ook" wordt, terwijl daarvoor toch ook belangenorganisaties als Zeeuwse Landschap en Natuurmonumenten zijn en dat daarmee geen recht wordt gedaan aan de bredere doelstel ling van de ZMF om op te komen voor mens en dier in het milieu. Ik vind het spijtig te moeten constateren, dat mijn belangen als lid van de ZMF met het stand punt over de WOV niet uit de verf komen. Geen reden het lid maatschap op te zeggen, maar ik verzoek u deze brief als open brief te plaatsen in Wantij, zodat ook anderen hierover hun mening kunnen geven." C.L.C. Traas, augustus 1995 Ellewoutsdijk. Reactie van de Zeeuwse Milieufederatie Er is geen dossier in het ZMF- archief zo dik als dat van de WOV. Zoveel belang hechten wij aan een zorgvuldige beoordeling van dit project. De ZMF is nooit blij geweest met de plannen voor een vaste oeververbinding. Dat heeft vooral te maken met het feit dat het provinciebestuur van begin af aan (meer clan 30 jaar geleden) de WOV zag als een autóverbinding en in feite de principiële discussie over ver keer- en vervoerstromen door de Delta, geplaatst in een milieu vriendelijk perspectief, uit de weg is gegaan. Want dan komen alternatieven als een spoortun nel en optimalisering van de veerverbindingen e.d. in beeld. Wat dat betreft is het voor de ZMF altijd vechten tegen de bier kaai geweest. Beste tracé Maar los van de principiële dis cussie -dus als er dan toch een WOV moet komen- staat er voor de ZMF veel op het spel: de mogelijke aantasting van de Westerschelde, één van Europa's belangrijkste natuurgebieden, cle gevolgen voor natuur en landschap in Zeeuwsch- Vlaanderen en natuurlijk de dreigende doorsnijding van de Zak van Zuid-Beveland. De ZMF heeft er van het begin af aan voor gekozen om, naast de prin cipiële discussie, ook mee te pra ten over het beste tracé. En wat dat tracé betreft zijn we niet echt ongelukkig met het uitein delijke besluit. Verzet De aantasting van de Wester schelde is door de keuze voor een geboorde tunnel van de baan. Dat is niet echt onze ver dienste, maar wel belangrijke winst. Een doorsnijding van de Zak van Zuid-Beveland is door het verzet van de streek groten deels voorkomen. Dat kan wel voor een belangrijk deel op het conto van de natuur- en milieu organisaties geschreven worden, zoals de B.Z.Z.B. Dat wil niet zeg gen dat het gekozen tracé nu zo natuur- en milieuvriendelijk is: er is toch sprake van doorsnij ding van een groot open gebied. Maar de ZMF is nooit voorstan der geweest van de Boxsele- variant (een tracé dat westelijk van de kern Borssele aanlandt), omdat dat voor landschap en natuur in Zeeuwsch-Vlaanderen grote consequenties heeft. Wijzigingen Op basis van het convenant tus sen de gemeente Borsele en de provincie zijn er nog wijzigin gen opgetreden in het tracé in Zuid-Beveland. Die wijzigingen juichen we toe, omdat we daar in eerder verband ook voor heb ben gepleit. Een noordelijker lig ging van de weg biedt de moge lijkheid om meer aan natuur compensatie te doen. Er komt nu een grotere inlaag tussen de weg en de Westerscheldedijk. De Staartsche Nol wordt niet ingepolderd, zodat waardevol intergetijdegebied gespaard blijft. En het tolplein komt in een aan te leggen bos tegen het Sloe aan te liggen, zodat de kans op sluipverkeer door de Zak minder wordt. Als je het oorspronkelijke met het nieuwe tracé vergelijkt, wegen deze voordelen duidelijk op tegen de beperkte toename van de geluidsbelasting en het licht in de Ellewoutsdijkpolder. Deze polder wordt doorsneden door de nieuwe weg, en of dat nu noordelijker of zuidelijker gebeurt, maakt niet zo veel uit als het om geluid en licht gaat. De ZMF is een belangenorganisa tie voor milieu, landschap en natuur. Ze probeert al deze belangen zo goed mogelijk te bëhartigen, en gaat moeilijke keuzen niet uit de weg als tussen deze belangen afwegingen moe ten worden gemaakt, zoals bij voorbeeld ook bij windenergie is gebeurd. Deze aanpak doet u tekort door de indruk te wekken dat de ZMF steeds meer een organisatie voor "meer natuur gebieden hoe dan ook" wordt. Bovendien is bij de WOV een belangentegenstelling tussen natuur en milieu nauwelijks aan de orde. De ZMF heeft in haar overwe ging steeds alle aspecten betrok ken, maar het is ook zaak om in zo n afweging de belangrijke van de minder belangrijke dingen te onderscheiden. Bestuur Zeeuwse Milieu federatie, september 1995 Goes.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1995 | | pagina 11