Plan voor een verkeersveilig Zeeuwsch- Vlaanderen roept veel vragen op Albert Aartsen In West Zeeuwsch-Vlaanderen vallen veel verkeers slachtoffers. Om dat te verminderen begint de pro vincie eind dit jaar met het project "Du urzaam vei lig West Zeeuwsch-Vlaanderen": grote ingrepen in het wegennet en pogingen om het gedrag van de weggebruiker te veranderen. Maar is er voldoende aandacht voor de fietser, de voetganger en de reizi ger in het openbaar vervoer? Verkeersveiligheid en natuur en milieu kunnen zo mooi samen gaan. Het plan besteedt er echter weinig aandacht aan. De geplande aanleg van nieuwe randwegen en het opkrikken van een aantal bestaande wegen in Zeeuwsch-Vlaanderen kan zelfs een grote aantasting van natuur en land schap betekenen en het autogebruik juist bevorderen. Dat is de conclusie van een bijeenkomst in Oostburg die de ZMF en de Fietsersbond enfb organiseerden. In dit artikel zetten Paul van Weenen (Fietsersbond enfb) en Albert Aartsen (ZMF) een aantal vragen die in Oostburg gesteld zijn op een rijtje en geven hun visie daarop. Is de verkeersveiligheid in Zeeland echt een probleem? In Zeeland valt gemiddeld 1 dode per week in het verkeer. Dat is per inwoner gezien tweemaal hoger dan het Nederlands gemiddelde. Een aantal aanwe zigen in Oostburg twijfelde aan de betrouwbaarheid van deze gegevens. Volgens hen wordt er bij deze cijfers geen rekening gehouden met het grote aantal toeristen in Zeeland. Toch is dat wel het geval. Toerisme of niet, Zeeland is echt verkeersonveiliger dan de rest van Nederland. Vooral de fietsers en bromfiet sers lopen veel kans op een ongeluk. Tussen 1986 en 1990 vielen er meer dan tweehonderd gewonden en zestien doden onder de fietsers in West Zeeuwsch- Vlaanderen. Veel niet ernstige ongelukken worden niet eens geregistreerd. In werke lijkheid zal het aantal ongelukken met fiet sers nog hoger liggen. Om de verkeersvei ligheid te verbeteren is juist aandacht nodig voor de fietser en voetganger in het verkeer. Dat zou het uitgangspunt moeten zijn van het plan. Dat is nu niet het geval. Sorteren betere voorlichting en intensivering van controles op bij voorbeeld alcoholgebruik en te hard rijden niet meer effect? Ondanks de verdubbeling van het aantal auto's in de laatste 25 jaar is het aantal doden in het verkeer verminderd. Dat komt omdat het risico op een verkeerson geluk kleiner is door allerlei maatregelen: de autogordel en de helm zijn verplicht, verkeersopleidingen zijn verbeterd en kin- Plan 'Duurzaam veilig West Zeeuwsch-Vlaanderen' (zie schema) De wegen in Zeeuwsch-Vlaanderen worden ingedeeld naar drie functies: 1. Stroomwegen: soort autosnelweg en snelle verbinding tussen twee punten. 2. Gebiedsontsluitingswegen: deze wegen verdelen en verzamelen het verkeer en verbinden de stroom weg met de erftoegangsweg. 3. Erftoegangswegen: de wegen die toegang bieden tot de uiteindelijke bestemming. Stroomwegen sluiten nooit aan op erf toegangswegen en sluiten slechts onge lijkvloers op gebiedsontsluitingswegen aan. Een gebiedsontsluitingsweg sluit via een rotonde aan op een andere gebiedsontsluitingsweg en via een T- splitsing op een erftoegangsweg. Langzaam verkeer (o.a. fietsers, land- bouwverkeer) wordt alleen op de erf toegangswegen toegelaten; de andere wegen krijgen fietspaden of parallelwe gen. Het plan moet er voor zorgen dat het aantal verkeersdoden in de periode 1986-2000 wordt gehalveerd en het aantal slachtoffers terug wordt gebracht met 40%. Als het project succesvol verloopt wil de provincie de wegen in de rest van Zeeland op dezelfde wijze aanpassen. Nog meer voorlichting over verkeersveiligheid sorteert weinig effect. Het autogebruik moet omlaag. Foto: ZMF 12 WANTIJ DECEMBER 1995

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1995 | | pagina 12