Plan voor een verkeersveilig Zeeuwsch-
Vlaanderen roept veel vragen op
Albert Aartsen
In West Zeeuwsch-Vlaanderen vallen veel verkeers
slachtoffers. Om dat te verminderen begint de pro
vincie eind dit jaar met het project "Du urzaam vei
lig West Zeeuwsch-Vlaanderen": grote ingrepen in
het wegennet en pogingen om het gedrag van de
weggebruiker te veranderen. Maar is er voldoende
aandacht voor de fietser, de voetganger en de reizi
ger in het openbaar vervoer?
Verkeersveiligheid en natuur en
milieu kunnen zo mooi samen
gaan. Het plan besteedt er echter
weinig aandacht aan. De geplande
aanleg van nieuwe randwegen en het
opkrikken van een aantal bestaande
wegen in Zeeuwsch-Vlaanderen kan zelfs
een grote aantasting van natuur en land
schap betekenen en het autogebruik juist
bevorderen. Dat is de conclusie van een
bijeenkomst in Oostburg die de ZMF en de
Fietsersbond enfb organiseerden. In dit
artikel zetten Paul van Weenen
(Fietsersbond enfb) en Albert Aartsen
(ZMF) een aantal vragen die in Oostburg
gesteld zijn op een rijtje en geven hun
visie daarop.
Is de verkeersveiligheid in Zeeland
echt een probleem?
In Zeeland valt gemiddeld 1 dode per
week in het verkeer. Dat is per inwoner
gezien tweemaal hoger dan het
Nederlands gemiddelde. Een aantal aanwe
zigen in Oostburg twijfelde aan de
betrouwbaarheid van deze gegevens.
Volgens hen wordt er bij deze cijfers geen
rekening gehouden met het grote aantal
toeristen in Zeeland. Toch is dat wel het
geval. Toerisme of niet, Zeeland is echt
verkeersonveiliger dan de rest van
Nederland. Vooral de fietsers en bromfiet
sers lopen veel kans op een ongeluk.
Tussen 1986 en 1990 vielen er meer dan
tweehonderd gewonden en zestien doden
onder de fietsers in West Zeeuwsch-
Vlaanderen. Veel niet ernstige ongelukken
worden niet eens geregistreerd. In werke
lijkheid zal het aantal ongelukken met fiet
sers nog hoger liggen. Om de verkeersvei
ligheid te verbeteren is juist aandacht
nodig voor de fietser en voetganger in het
verkeer. Dat zou het uitgangspunt moeten
zijn van het plan. Dat is nu niet het geval.
Sorteren betere voorlichting en
intensivering van controles op bij
voorbeeld alcoholgebruik en te
hard rijden niet meer effect?
Ondanks de verdubbeling van het aantal
auto's in de laatste 25 jaar is het aantal
doden in het verkeer verminderd. Dat
komt omdat het risico op een verkeerson
geluk kleiner is door allerlei maatregelen:
de autogordel en de helm zijn verplicht,
verkeersopleidingen zijn verbeterd en kin-
Plan 'Duurzaam veilig West
Zeeuwsch-Vlaanderen'
(zie schema)
De wegen in Zeeuwsch-Vlaanderen
worden ingedeeld naar drie functies:
1. Stroomwegen: soort autosnelweg
en snelle verbinding tussen twee
punten.
2. Gebiedsontsluitingswegen: deze
wegen verdelen en verzamelen het
verkeer en verbinden de stroom
weg met de erftoegangsweg.
3. Erftoegangswegen: de wegen die
toegang bieden tot de uiteindelijke
bestemming.
Stroomwegen sluiten nooit aan op erf
toegangswegen en sluiten slechts onge
lijkvloers op gebiedsontsluitingswegen
aan.
Een gebiedsontsluitingsweg sluit via
een rotonde aan op een andere
gebiedsontsluitingsweg en via een T-
splitsing op een erftoegangsweg.
Langzaam verkeer (o.a. fietsers, land-
bouwverkeer) wordt alleen op de erf
toegangswegen toegelaten; de andere
wegen krijgen fietspaden of parallelwe
gen.
Het plan moet er voor zorgen dat het
aantal verkeersdoden in de periode
1986-2000 wordt gehalveerd en het
aantal slachtoffers terug wordt
gebracht met 40%.
Als het project succesvol verloopt wil
de provincie de wegen in de rest van
Zeeland op dezelfde wijze aanpassen.
Nog meer voorlichting over verkeersveiligheid sorteert weinig effect. Het autogebruik moet omlaag. Foto: ZMF
12 WANTIJ DECEMBER 1995