H
I
r
L
Autosnelweg
(stroomweg)
Bestaande hoofdweg
(stroomweg)
Gebiedsontsluitingsw'eg
Aansluiting
erftoegangsweg
Groene buffer
deren gaan niet langer zonder begeleiding
van ouders de straat op. Het is echter de
vraag of meer van dit soort maatregelen
effect zullen sorteren. Op zich is het prima
dat in 'Duurzaam veilig' wordt gestreefd
naar een preventieve aanpak van de ver
keersveiligheid. Ook het opnieuw inrich
ten van wegen om ze veiliger te maken, is
een verbetering. Onveilig verkeer wordt
echter op de eerste plaats veroorzaakt
door het autogebruik. Veilig verkeer houdt
onzes inziens daarom minder autoverkeer
in. Langzaam verkeer en openbaar vervoer
moeten een stimulans krijgen. Dat gebeurt
in het plan te weinig.
Is het plan dan geen verbetering
voor fietser, voetganger en reizi
ger in het openbaar vervoer?
Het plan is teveel gebaseerd op het gedrag
van de automobilist. Die moet volgens de
planmakers binnen een paar minuten op
een weg kunnen komen waar hij snelheid
kan maken. Deze filosofie heeft in de prak
tijk tot gevolg dat de fietser of voetganger
een omweg moet maken om de auto een
snellere route te geven. De provincie zag
dat ook in en heeft een adviesbureau de
opdracht gegeven om een fietsnetwerk te
ontwikkelen. Het fietsnetwerk is helaas
een afgeleide van het autonetwerk gewor
den. Fietsers kunnen nog steeds niet altijd
de kortste en meest aantrekkelijke route
nemen. Dit kan tot een vermindering van
het fietsen leiden.
Verder worden in hét verhaal van de pro
vincie de voetganger en de reiziger in het
openbaar vervoer node gemist. Zo moet
nog blijken of er voldoende bushaltes
komen en of de bussen een fijnmazige
route gaan rijden. Ook is niet duidelijk of
er voldoende voetgangersoversteekplaat
sen komen.
Welke effecten heeft het plan op
de mobiliteit?
Het plan leidt tot milieuproblemen als het
autoverkeer groeit. Dat is goed mogelijk
omdat het plan een te fijnmazig wegennet
voor de auto voorop stelt. Snelle doorstro
ming van het autoverkeer blijkt vaak tot
meer mobiliteit te leiden. Maatregelen als
het autoluw maken van gebieden en het
bevorderen van fietsen en openbaar ver
voer kunnen het autogebruik terugdrin
gen. De effecten van dergelijke maatrege
len zijn in het plan echter niet berekend.
Is er in het plan rekening gehou
den met een tunnel onder de
Westerschelde?
In het huidige plan wordt een stroomweg
(zie schema) voorgesteld van oost naar
west. Je vraagt je af of die nog wel noodza
kelijk is als de tunnel onder de
Westerschelde er ligt. Je hebt dan in West
Zeeuwsch-Vlaanderen alleen nog te maken
met bestemmingsverkeer, omdat het door
gaande verkeer van Midden- en Noord-
Zeeland naar België afgewikkeld wordt via
de noord-zuidverbinding door de tunnel.
Een gebiedsontsluitingsweg zou dan vol
doende moeten zijn om het bestemmings
verkeer af te wikkelen.
Waarom schiet het plan in natuur-
en milieugehalte tekort?
Het opkrikken van bestaande en het aan
leggen van nieuwe wegen vormen een
directe bedreiging voor natuur en land
schap. Zo wordt in het plan voorgesteld
om randwegen aan te leggen bij Sluis en
Aardenburg. De nieuwe weg langs
Aardenburg gaat precies door een belang
rijk boomkikkergebied en die langs Sluis
verwoest een prachtig landschap. Dat is
voor de natuurbescherming onaanvaard
baar.
Zal het lukken om de plattelands
wegen autoluw te maken?
Het autoluw maken van plattelandswegen
is een essentieel onderdeel van het plan.
Het verbetert de veiligheid van het fiets
netwerk, bijvoorbeeld door het onderbre
ken van lange rechte plattelandswegen en
het aanleggen van snelheidsremmers.
Voor fietser en wandelaar is het van
levensbelang dat de auto op plattelands
wegen niet harder kan dan 40 kilometer
per uur. Als dat niet wordt gerealiseerd
verslechtert 'Duurzaam veilig' de veilig
heid voor de fietsers en wandelaars ten
opzichte van de huidige situatie. Er is dan
veel geld uitgegeven zonder dat de veilig
heid wezenlijk is toegenomen.
Voor de ZMF en de Fietsersbond
enfb staat het sein voor het proef
project in West Zeeuwsch-
Vlaanderen voorlopig nog op
rood. Fietser, wandelaar en reizi
ger in het openbaar vervoer moe
ten ruim baan krijgen. Met de
auto mag het best een beetje min
der.
Albert Aartsen is stafmedewerker van de
ZMF. Met dank aan Paul van Weenen van
de Fietsersbond enfb.
13 WANTIJ DECEMBER 1995