H I r L Autosnelweg (stroomweg) Bestaande hoofdweg (stroomweg) Gebiedsontsluitingsw'eg Aansluiting erftoegangsweg Groene buffer deren gaan niet langer zonder begeleiding van ouders de straat op. Het is echter de vraag of meer van dit soort maatregelen effect zullen sorteren. Op zich is het prima dat in 'Duurzaam veilig' wordt gestreefd naar een preventieve aanpak van de ver keersveiligheid. Ook het opnieuw inrich ten van wegen om ze veiliger te maken, is een verbetering. Onveilig verkeer wordt echter op de eerste plaats veroorzaakt door het autogebruik. Veilig verkeer houdt onzes inziens daarom minder autoverkeer in. Langzaam verkeer en openbaar vervoer moeten een stimulans krijgen. Dat gebeurt in het plan te weinig. Is het plan dan geen verbetering voor fietser, voetganger en reizi ger in het openbaar vervoer? Het plan is teveel gebaseerd op het gedrag van de automobilist. Die moet volgens de planmakers binnen een paar minuten op een weg kunnen komen waar hij snelheid kan maken. Deze filosofie heeft in de prak tijk tot gevolg dat de fietser of voetganger een omweg moet maken om de auto een snellere route te geven. De provincie zag dat ook in en heeft een adviesbureau de opdracht gegeven om een fietsnetwerk te ontwikkelen. Het fietsnetwerk is helaas een afgeleide van het autonetwerk gewor den. Fietsers kunnen nog steeds niet altijd de kortste en meest aantrekkelijke route nemen. Dit kan tot een vermindering van het fietsen leiden. Verder worden in hét verhaal van de pro vincie de voetganger en de reiziger in het openbaar vervoer node gemist. Zo moet nog blijken of er voldoende bushaltes komen en of de bussen een fijnmazige route gaan rijden. Ook is niet duidelijk of er voldoende voetgangersoversteekplaat sen komen. Welke effecten heeft het plan op de mobiliteit? Het plan leidt tot milieuproblemen als het autoverkeer groeit. Dat is goed mogelijk omdat het plan een te fijnmazig wegennet voor de auto voorop stelt. Snelle doorstro ming van het autoverkeer blijkt vaak tot meer mobiliteit te leiden. Maatregelen als het autoluw maken van gebieden en het bevorderen van fietsen en openbaar ver voer kunnen het autogebruik terugdrin gen. De effecten van dergelijke maatrege len zijn in het plan echter niet berekend. Is er in het plan rekening gehou den met een tunnel onder de Westerschelde? In het huidige plan wordt een stroomweg (zie schema) voorgesteld van oost naar west. Je vraagt je af of die nog wel noodza kelijk is als de tunnel onder de Westerschelde er ligt. Je hebt dan in West Zeeuwsch-Vlaanderen alleen nog te maken met bestemmingsverkeer, omdat het door gaande verkeer van Midden- en Noord- Zeeland naar België afgewikkeld wordt via de noord-zuidverbinding door de tunnel. Een gebiedsontsluitingsweg zou dan vol doende moeten zijn om het bestemmings verkeer af te wikkelen. Waarom schiet het plan in natuur- en milieugehalte tekort? Het opkrikken van bestaande en het aan leggen van nieuwe wegen vormen een directe bedreiging voor natuur en land schap. Zo wordt in het plan voorgesteld om randwegen aan te leggen bij Sluis en Aardenburg. De nieuwe weg langs Aardenburg gaat precies door een belang rijk boomkikkergebied en die langs Sluis verwoest een prachtig landschap. Dat is voor de natuurbescherming onaanvaard baar. Zal het lukken om de plattelands wegen autoluw te maken? Het autoluw maken van plattelandswegen is een essentieel onderdeel van het plan. Het verbetert de veiligheid van het fiets netwerk, bijvoorbeeld door het onderbre ken van lange rechte plattelandswegen en het aanleggen van snelheidsremmers. Voor fietser en wandelaar is het van levensbelang dat de auto op plattelands wegen niet harder kan dan 40 kilometer per uur. Als dat niet wordt gerealiseerd verslechtert 'Duurzaam veilig' de veilig heid voor de fietsers en wandelaars ten opzichte van de huidige situatie. Er is dan veel geld uitgegeven zonder dat de veilig heid wezenlijk is toegenomen. Voor de ZMF en de Fietsersbond enfb staat het sein voor het proef project in West Zeeuwsch- Vlaanderen voorlopig nog op rood. Fietser, wandelaar en reizi ger in het openbaar vervoer moe ten ruim baan krijgen. Met de auto mag het best een beetje min der. Albert Aartsen is stafmedewerker van de ZMF. Met dank aan Paul van Weenen van de Fietsersbond enfb. 13 WANTIJ DECEMBER 1995

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1995 | | pagina 13