Gemeenten doen te weinig aan preventie in milieuvergunningen Vlissingen en Centrale Dienst Gemeentewerken tonen beste initiatieven Henk de Groote "Voorkomen is beter dan genezen" is een gezegde, dat slimme bedrijven goed in him oren zouden moeten kno pen. Voorkomen van afval en emissies is namelijk niet alleen goed voor het milieumaar ook voor de portemon- naie van de ondernemer. In dit artikel worden de resul taten gepresenteerd van een ZMF-onderzoek naar voor schriften voor preventie in vergunningen bij de tien groot ste gemeenten van Zeeland. Op 1 maart 1993 is de Wet milieu- 0 beheer (Wm) in werking getreden. Deze vervanger van onder meer de Hinderwet biedt voor gemeenten betere mogelijkheden om het milieu te beschermen. Werd voorheen vooral de vraag gesteld: "Wat komt er uit?", met de nieuwe wet in de hand moet eerder de vraag gesteld worden: "Wat gaat er in?". Het is nu namelijk mogelijk om voorschriften in een vergunning op te nemen die gericht zijn op het voorkómen van het ontstaan van afval, het zuinig omspringen met ener gie en grondstoffen en de beperking van de verkeersstromen. Dit alles wordt ruwweg aangeduid met de term: afval- en emissie preventie. Opzet onderzoek De Zeeuwse Milieufederatie heeft in samen werking met het Bureau voor Rechtshulp in Dordrecht een onderzoek gedaan naar de kwaliteit van de aanvragen en vergunnin gen bij de tien grootste gemeenten van Zeeland. Hierbij zijn de aanvragen en ver gunningen stuk voor stuk beoordeeld op de aanwezigheid van afval- en emissiepre ventie. De vijf thema's waarnaar gekeken is, zijn: afval, energie, verkeer, geluid en lucht- emissies. Steeds is gekeken in hoeverre in de aanvraag en in de vergunning aan deze thema's aandacht is besteed. Voor de beoordeling is een schaal gebruikt, oplo pend van 1 (slecht) tot 5 (zeer goed). In het kader is een beschrijving van de scores gegeven. Zo is bijvoorbeeld het daadwerke lijk voorschrijven van preventieve maatrege len belangrijker dan het doen van onder zoek. Verder wordt een integrale aanpak als belangrijk beoordeeld. Van iedere gemeente zijn vijf bedrijven geselecteerd, waarbij is gezocht naar de meest complexe bedrijven en de meest actuele procedures. Naast negen gemeen ten is ook de Centrale Dienst Gemeentewerken (CDG) in het onderzoek meegenomen, omdat deze dienst de ver gunningzaken van zeven gemeenten op Walcheren, Noord-Beveland en Schouwen- Duiveland behartigt. Kwaliteit vergunningen In de tabel staan de resultaten van de beoordeling van de vergunningen weerge geven. De resultaten laten zien dat er twee jaar na de introductie van de Wet milieube heer nog heel wat te doen valt aan preven tie in vergunningen: gemeenten als Vlissingen en de CDG scoren gemiddeld het hoogste, maar komen daarmee ook niet verder dan een score van 2,6 (3 voldoen de). Het gros van de gemeentelijke vergun ningen scoort niet hoger dan matig. Toch zijn er hoopvolle tendensen te bespeuren, vooral voor de thema's afval, energie en luchtemissies. De gemeente Vlissingen schrijft bijvoorbeeld aan drie van de vijf bedrijven een afval-, energie- en emissie plan voor. Dit is een bijzonder goede opstap voor preventiemaatregelen in de toekomst. De CDG schrijft standaard ener giebesparende voorzieningen voor en ook met betrekking tot de luchtemissies worden vergaande preventieve maatregelen geëist. Andere gemeenten schrijven meer spora disch goede preventieve maatregelen voor, zodat gemiddeld geen voldoende behaald wordt. De inspanningen van Tholen en Zierikzee zijn in dit verband het meest posi tief. Verkeer Opvallend is dat het thema verkeer in alle vergunningen onvoldoende aan bod komt, terwijl voor dit thema nog een extra selec tie is gemaakt: alleen de bedrijven met een hoge verkeersintensiteit zijn beoordeeld. Zeker wanneer sprake is van overlast door verkeer zouden vergunningverleners de Beoordelingsresultaten vergunningen Gemeente/Th Borsele CDG Goes Middelburg Oostburg Reimerswaal Terneuzen Tholen Vlissingen Zierikzee Gemiddeld 7 -.onvoldoende 2:matig 3:voldoende 4:goed 5.zeer goed Afval Energie Verkeer Geluid Lucht Totaal 1,8 1 1 2,6 2 1,7 2,2 3,4 1 2,2 3,5 2,5 2,0 1,8 1 1,8 2 1,7 1.8 1,2 1 3 1,8 1,8 2 1 1 1,8 2 1,6 2 1 1 1,4 2,5 1,6 3 1 1 1,4 1,8 1.6 2,6 1 1 2,8 2,5 2 3,2 2,8 1 2,6 3,4 2,6 2,4 1 1 2,8 2,6 2 2,3 1,5 1 2,2 2,4 1,9 14 WANTIJ Maart'96

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1996 | | pagina 14