Nieuwe waterschap wil
vooruitstrevend
beleid
"Extra inspanningen voor natuur en milieu"
JB
ma
SS
Drs. H. Eversdijk,
dijkgraaf a.i. van
Zeeuwse Eilanden.
Foto: Zeeuwse
Eilanden
Het vriest dat het kraakt. Boerderij Middenhof, op een
steenworp afstand van de Rattenkaai in Rilland, is in
kou en duisternis gehuld. Hier woont Huib Eversdijk,
CD A-politicus, senator en de man die het fusieproces van
de waterschappen hoven de Westerschelde van meet af
aan leidde. Als overbrugging naar een nieuw te benoe
men dijkgraaf neemt hij de functie tijdelijk waar. Welke
koers gaat waterschap Zeeuwse Eilanden varen
Sinds 1 januari 1996 heeft Zeeland een
nieuw waterschap: Zeeuwse Eilanden. Het
is een samenvoeging van de waterschap
pen Noord- en Zuid-Beveland, Tholen,
Schouwen-Duiveland, Walcheren en het
wegschap Walcheren. Het waterschap
heeft grote invloed op natuur en milieu in
Zeeland: het beheert en onderhoudt dui
nen en dijken, controleert de hoeveelheid
oppervlaktewater, bewaakt en verbetert de
waterkwaliteit (o.a. door zuivering van
afvalwater) en zorgt voor aanleg en onder
houd van plattelandswegen. Van oudsher
drukt de landbouw een zware stempel op
het reilen en zeilen van het waterschap. In
het waterschapsbestuur van nu zijn ook
groene kandidaten gekozen. Tijd voor een
gesprek met de dijkgraaf ad interim: Huib
Eversdijk.
Wat waren de moeilijkste hobbels in
het fusieproces?
"Vier waterschappen en een weg-
schap betekent vijf verschillende
organisaties met ieder haar eigen
traditie en belangen: Tholen dat
zeer agrarisch is, Schouwen-Duiveland dat
sterk op de recreatie is gericht en
Walcheren en de Bevelanden waar de grote
bevolkingsconcentraties zijn. Die organisa
ties moesten we samensmeden, het beste
behouden en versterken. Iedereen heeft
wat moeten slikken. Kan iedereen zich in
het nieuwe waterschapsbestuur herken
nen?, dat was de vraag. Jé hebt met ver
schillende belangencategorieën te maken:
boeren en pachters, bedrijven, huiseigena
ren en ingezetenen. Hoe krijgt geen enkel
belang de overhand en valt er niemand bui
ten de boot? De uitkomst is goed, denk ik,
al zitten we met een groot uitgevallen alge
meen (62 personen) en dagelijks bestuur
(10 personen). In dat laatste is ook de kan
didaat van de natuur- en milieubescher
ming opgenomen, Bert van de Hoef, direc
teur van het Zeeuws Biologisch Museum.
De landbouw heeft het niet meer alleen
voor het zeggen. Er zijn meer belangen die
we moeten dienen, ook dat van de natuur."
Organisatorisch staat het nieuwe
waterschap op de rails, nu het beleid
nog. De plannen van de oude water
schappen verschilden nogal: van
behoudend op Schouwen en de
Bevelanden tot vooruitstrevend op
Tholen. Wat wordt de maat voor het
nieuwe totaalplan?
"Ik sta er zelf verbaasd van hoe snel de
nieuwe organisatie overschakelt van passen
op de winkel naar nieuw beleid. We streven
een jong, modern, vooruitstrevend en
klantvriendelijk waterschap na dat open
staat voor nieuwe ideeën. Als het water stil
staat, gaat het stinken. Dat willen we niet.
Het voordeel van de fusie tot één grote
organisatie is dat we menselijke kwaliteit in
huis kunnen halen en dat we budget heb
ben om nieuwe methoden en technieken in
te zetten (360 medewerkers, begroting
1996: f 96.000.000,- /noot red.) Bij de oude
waterschappen kwam dat er vaak niet van.
Niet uit onwil, maar gewoon door gebrek
aan menskracht en geld. Het is nog te kort
dag om resultaten te tonen. Maar we willen
zeker meer zijn dan alleen de optelsom van
de opgeheven waterschappen. Daarom
ondernemen we ook geen actie meer op
het verzoek van de provincie om de water-
beheersplannen van Schouwen en de
Bevelanden bij te stellen. Er komt nieuw
beleid dat beter moet zijn dan het oude.
We zullen extra inspanningen doen om de
kwaliteit van natuur en milieu te verhogen.
Dat moet kunnen met de mensen en mid
delen die ons nu ter beschikking staan."
Vuil is geld,
milieu is
business
geworden.
Ziet u taken verdwijnen of nieuwe
taken voor het waterschap wegge
legd
"Waarom zouden we nog dingen doen die
anderen beter kunnen? Ik denk bijvoor
beeld aan het in bezit hebben van land
bouwgrond of aan het beheren van natuur
gebieden. Daar willen we vanaf. Als kern
taak zien we alles wat met waterkeringen,
waterbeheer en wegenbeheer te maken
heeft. In mijn ogen kunnen bepaalde taken
van gemeenten en provincie dan ook beter
naar ons. Zo zou het logischer en voor de
12 WANTIJ Maart'96