Berichten Koffie in recyclebare retourverpakking De meeste productverpakkingen zijn slechts eenmalig te gebruiken en worden daarna weggegooid. Hierdoor groeit de afvalberg dage lijks. Dat is een slechte zaak voor het milieu. Fair Trade brengt sinds kort haar koffie, die het Max Havelaar Keurmerk draagt, op de markt in een retouremmer met een inhoud van 5 kilo. Lege emmers worden opgehaald en opnieuw gebruikt. Bovendien zijn ze 100% recyclebaar. Fair Tradekoffie wordt rechtstreeks bij coöperaties van kleine boeren tegen een faire prijs wordt inge kocht. Fair Trade importeert niet alleen koffie, maar een assortiment van zo'n 2500 producten uit Afrika. Azië en Latijns-Amerika. Bovendien probeert ze door politieke lobby de wereldhandelsstructuren te verande ren, ten gunste van de achtergestel de producenten in de Derde Wereld. Wilt u meer informatie over de kof- fieretourverpakking bel dan met: Fair Trade tel: 0345-513744. (TvM) Netwerkgids groene waterschapsbestuuurders Recentelijk heeft de Zeeuwse Milieufederatie een netwerkgids uit gebracht met informatie over de groene waterschapsbestuurders van Zeeland. Het gidsje is vooral bedoeld voor groene waterschaps bestuurders en aangesloten groepen en organisaties. Naast persoonlijke gegevens bevat het gidsje informatie over bestuurlijke functies en inhou delijke specialismen. Het is op te vragen bij het secretariaat van de ZMF: tel. 0113-230075- (TvM) Convenant met recreatie sector. Onder het toeziend oog van minis ter Van Aartsen en de gedeputeer den de Kok en Van Zwieten zetten 11 vertegenwoordigers van natuur-, milieu- en recreatieorganisaties in Zeeland de handtekening onder een gezamenlijk convenant. De onderte kening vond plaats op zaterdag i juni j.l. in het stadhuis van Veere tij dens de feestelijke opening van "Zeeland Natuurmaand". De lente in de relatie tussen de natuur- en recreatiesector is ingetre den bij het PBRT 2, het Provinciaal Beleidsplan Recreatie en Toerisme. Voor de natuurbescherming ging een lang gekoesterde wens in ver vulling. Het provinciale beleid richt zich niet langer op een kwantitatie ve groei van de verblijfsrecreatie in de kustzone, maar op kwaliteit. Alom wordt in Zeeland erkend dat de groei van de verblijfsrecreatie zijn grenzen kent. De verblijfsrecre- atiesector is weliswaar een schone bedrijfstak, maar ook hier geldt: overdaad schaadt. Voor de natuurbeschermingsorgani saties speelde een tweede gegeven een belangrijke rol: het Natuur Beleidsplan (NBP), dat zorgt voor meer ruimte voor de natuur. In Zeeland is de uitwerking van het NBP doeltreffend opgepakt. Deze twee ontwikkelingen maakten de weg vrij om ook met andere belangenorganisaties, zoals die van de recreatie, samen te werken. De samenwerking zette een proces op gang van verdergaande toenadering en leidde tot een convenant. De essentie van het convenant is dat de ondertekenaars verldaren overtuigd te zijn van de noodzaak van de bescherming en versterking van de natuur- en landschapswaarden in Zeeland en van een schoon milieu. Daarnaast worclt het belang van recreatie en toerisme erkend voor de Zeeuwse economie en is het streven naar een duurzame ontwik keling van de sector vastgelegd. De ondertekenaars zijn van mening dat de belangen van natuur, milieu en recreatie in Zeeland voor een belangrijk deel parallel lopen en verklaren dat ze zich zullen inzetten voor deze gezamenlijke belangen, zij het met behoud van de eigen ver antwoordelijkheid. (T.K.) Time-out in ontpolde- ringsdiscussie. De discussie over het herstel van de natuurwaarden van de Westerschel- de is uitgemond in uitstel. De time out in de ontpolderingsdiscussie zal gebruikt worden om alle mogelijke maatregelen voor natuurherstel nog eens op een rijtje te zetten. Dat lijkt een verstandige keuze. Die tijd moet ook gebruikt worden om de ver schillende invalshoeken in beeld te brengen. Het gaat niet alleen om natuurherstel, maar ook om veilig heid, rivierwegbeheer en ecologisch functioneren van het estuarium: integraal denken als uitgangspunt voor een grensoverschrijdende aan pak van het hele estuarium. De dis cussie behoort weer te gaan over het probleem en niet over een van de mogelijke oplossingen: ontpolderen. Onduidelijkheid over verantwoorde lijkheden. onvoldragen voorstellen, een gebrekkige communicatie: er is veel mis gegaan in de poging van Rijkswaterstaat en het Bestuurlijk Overleg Westerschelde om een door de regio gedragen advies op te stel len voor minister Jorritsma. Door alle mogelijke herstelmaatre gelen. rijp en groen, aan het publiek voor te leggen, werd grote onrust gezaaid. Over de noodzaak van de verdieping is in Zeeland nooit een diepgaande discussie gevoerd. Het is dan ook te gemakkelijk gedacht dat de gevolgen van deze ingrijpen de maatregel zomaar worden aan vaard. De gevolgen van de verdieping voor de natuurwaarden van de Wester schelde zijn pas na afloop van de voorlichtingcampagne gepresen teerd. Daardoor is de scepsis over het hele project gevoed. Daar komt nog bij dat voor veel mensen heel onduidelijk is, wat nu de specifieke natuurwaarden van het Schelde- estuarium zijn. De voorgestelde herstelmaatregelen zijn buitengewoon ingrijpend. Ontpolderen is zelfs een historische trendbreuk. Het was dan ook veel te optimistisch dat in een 'open-plan procedure' (de overheid luistert) steun voor een volwaardig herstel plan kan ontstaan. In de gegeven situatie kiezen lokale bestuurders blind voor de publieke opinie en worden alle pogingen om de discussie nog enigszins inhoud mee te geven in de kiem gesmoord. Het is nog een geluk dat er bestuur lijk niet meer brokken zijn gemaakt, bijv. een totale blokkade op ontpol deren. Dan waren We nog verder van huis geweest. Hen commissie van wijzen moet zich nu over de problematiek buigen. De Westerschelde. eigenlijk het hele estuarium van Zwin tot Gent, is van bijzonder grote ecologische waarde. I Iet is dan ook niet gek dat een aan tasting van de natuurwaarden van de Westerschelde in het overheids beleid met de nodige waarborgen is omkleed. Zo behoort een rijk en ontwikkeld land ook met de schaar se, belangrijke natuur om te sprin gen. De verantwoordelijkheid voor de Westerschelde ligt dan ook niet primair bij de gemeentes, maar het grote belang vindt uitdrukking in het feit dat de minister eerst-verant- woordelijke is. Natuurlijk betekent dat niet, dat de minister vervolgens maar kan doen wat haar goed dunkt. Maar even ondenkbaar is dat de minister haar eigen beleid negeert. Een goed, volwaardig natuurherstelplan blijft onlosmake lijk verbonden aan de verdieping van de Westerschelde. (T.K.) Geen kokkelvisserij op de Westerschelde dit jaar! Het lijkt er eindelijk van te komen. Er is een regeling in de maak voor de kokkelvisserij op de Westerschelde. Jarenlang heeft de ZMF voor zo'n regeling gepleit. Het antwoord was steeds dat er eerst met de Belgische overheid gespro ken moest worden, want de visserij op de Westerschelde is vrij als gevolg van een Tractaat met Belgie. Naar nu blijkt was dit niet de eigen lijke reden, want er heeft nog steeds geen overleg met de Belgen plaats gevonden. Het was meer een kwes tie van prioriteit bij de ambtenaren op het ministerie... Dat er een regeling moet komen, leert de ervaring van de afgelopen jaren. Er is op een buitengewoon wilde manier gevist. En elk jaar komen er weer nieuwe schepen bij. zodat de noodzaak om alles weg te vissen voor de neus van de ander, alleen maar groter wordt. De natuur is de dupe. Kokkels zijn de belang rijkste voedselbron voor onder andere scholeksters, die in grote aantallen in de Westerschelde voor komen. De afgelopen strenge winter vielen er dan ook extra veel slacht offers onder deze vogels. In strenge winters blijkt de Westerschelde als uitwijkgebied voor vogels te funge ren die moesten vertrekken uit de Waddenzee. /Us daar alles bevroren is, zakken de scholeksters af naar het zuiden en kunnen nog wel in de Westerschelde terecht. De inventarisatie van de kokkel stand in de Westerschelde leert, dat er eigenlijk te weinig ligt om aan de voedselbehoefte van vogels te vol doen. Na jaren roofbouw door de kokkel vissers is er nu even pas op de plaats nodig in het belang van de vogels. Vandaar dat de ZMF minister Van Aartsen geadviseerd heeft de kokkelvisserij in de Westerschelde komend seizoen te sluiten. Bijkomend voordeel is, dat de minister dan de tijd heeft om een definitieve regeling te treffen voor de schelpdiervisserij in de Westerschelde. Een regeling die ook het sluiten van gebieden moet omvatten en een verdeling van de kokkels tussen de vogels en vissers. (T.K.) 10 WANTIJ juni'96

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1996 | | pagina 10