Berichten
Koffie in recyclebare
retourverpakking
De meeste productverpakkingen
zijn slechts eenmalig te gebruiken
en worden daarna weggegooid.
Hierdoor groeit de afvalberg dage
lijks. Dat is een slechte zaak voor
het milieu. Fair Trade brengt sinds
kort haar koffie, die het Max
Havelaar Keurmerk draagt, op de
markt in een retouremmer met een
inhoud van 5 kilo. Lege emmers
worden opgehaald en opnieuw
gebruikt. Bovendien zijn ze 100%
recyclebaar.
Fair Tradekoffie wordt rechtstreeks
bij coöperaties van kleine boeren
tegen een faire prijs wordt inge
kocht. Fair Trade importeert niet
alleen koffie, maar een assortiment
van zo'n 2500 producten uit Afrika.
Azië en Latijns-Amerika. Bovendien
probeert ze door politieke lobby de
wereldhandelsstructuren te verande
ren, ten gunste van de achtergestel
de producenten in de Derde
Wereld.
Wilt u meer informatie over de kof-
fieretourverpakking bel dan met:
Fair Trade tel: 0345-513744.
(TvM)
Netwerkgids groene
waterschapsbestuuurders
Recentelijk heeft de Zeeuwse
Milieufederatie een netwerkgids uit
gebracht met informatie over de
groene waterschapsbestuurders van
Zeeland. Het gidsje is vooral
bedoeld voor groene waterschaps
bestuurders en aangesloten groepen
en organisaties. Naast persoonlijke
gegevens bevat het gidsje informatie
over bestuurlijke functies en inhou
delijke specialismen. Het is op te
vragen bij het secretariaat van de
ZMF: tel. 0113-230075-
(TvM)
Convenant met recreatie
sector.
Onder het toeziend oog van minis
ter Van Aartsen en de gedeputeer
den de Kok en Van Zwieten zetten
11 vertegenwoordigers van natuur-,
milieu- en recreatieorganisaties in
Zeeland de handtekening onder een
gezamenlijk convenant. De onderte
kening vond plaats op zaterdag i
juni j.l. in het stadhuis van Veere tij
dens de feestelijke opening van
"Zeeland Natuurmaand".
De lente in de relatie tussen de
natuur- en recreatiesector is ingetre
den bij het PBRT 2, het Provinciaal
Beleidsplan Recreatie en Toerisme.
Voor de natuurbescherming ging
een lang gekoesterde wens in ver
vulling. Het provinciale beleid richt
zich niet langer op een kwantitatie
ve groei van de verblijfsrecreatie in
de kustzone, maar op kwaliteit.
Alom wordt in Zeeland erkend dat
de groei van de verblijfsrecreatie
zijn grenzen kent. De verblijfsrecre-
atiesector is weliswaar een schone
bedrijfstak, maar ook hier geldt:
overdaad schaadt.
Voor de natuurbeschermingsorgani
saties speelde een tweede gegeven
een belangrijke rol: het Natuur
Beleidsplan (NBP), dat zorgt voor
meer ruimte voor de natuur. In
Zeeland is de uitwerking van het
NBP doeltreffend opgepakt.
Deze twee ontwikkelingen maakten
de weg vrij om ook met andere
belangenorganisaties, zoals die van
de recreatie, samen te werken. De
samenwerking zette een proces op
gang van verdergaande toenadering
en leidde tot een convenant. De
essentie van het convenant is dat de
ondertekenaars verldaren overtuigd
te zijn van de noodzaak van de
bescherming en versterking van de
natuur- en landschapswaarden in
Zeeland en van een schoon milieu.
Daarnaast worclt het belang van
recreatie en toerisme erkend voor
de Zeeuwse economie en is het
streven naar een duurzame ontwik
keling van de sector vastgelegd. De
ondertekenaars zijn van mening dat
de belangen van natuur, milieu en
recreatie in Zeeland voor een
belangrijk deel parallel lopen en
verklaren dat ze zich zullen inzetten
voor deze gezamenlijke belangen,
zij het met behoud van de eigen ver
antwoordelijkheid.
(T.K.)
Time-out in ontpolde-
ringsdiscussie.
De discussie over het herstel van de
natuurwaarden van de Westerschel-
de is uitgemond in uitstel. De time
out in de ontpolderingsdiscussie zal
gebruikt worden om alle mogelijke
maatregelen voor natuurherstel nog
eens op een rijtje te zetten. Dat lijkt
een verstandige keuze. Die tijd moet
ook gebruikt worden om de ver
schillende invalshoeken in beeld te
brengen. Het gaat niet alleen om
natuurherstel, maar ook om veilig
heid, rivierwegbeheer en ecologisch
functioneren van het estuarium:
integraal denken als uitgangspunt
voor een grensoverschrijdende aan
pak van het hele estuarium. De dis
cussie behoort weer te gaan over
het probleem en niet over een van
de mogelijke oplossingen:
ontpolderen.
Onduidelijkheid over verantwoorde
lijkheden. onvoldragen voorstellen,
een gebrekkige communicatie: er is
veel mis gegaan in de poging van
Rijkswaterstaat en het Bestuurlijk
Overleg Westerschelde om een door
de regio gedragen advies op te stel
len voor minister Jorritsma.
Door alle mogelijke herstelmaatre
gelen. rijp en groen, aan het publiek
voor te leggen, werd grote onrust
gezaaid. Over de noodzaak van de
verdieping is in Zeeland nooit een
diepgaande discussie gevoerd. Het
is dan ook te gemakkelijk gedacht
dat de gevolgen van deze ingrijpen
de maatregel zomaar worden aan
vaard.
De gevolgen van de verdieping voor
de natuurwaarden van de Wester
schelde zijn pas na afloop van de
voorlichtingcampagne gepresen
teerd. Daardoor is de scepsis over
het hele project gevoed. Daar komt
nog bij dat voor veel mensen heel
onduidelijk is, wat nu de specifieke
natuurwaarden van het Schelde-
estuarium zijn.
De voorgestelde herstelmaatregelen
zijn buitengewoon ingrijpend.
Ontpolderen is zelfs een historische
trendbreuk. Het was dan ook veel te
optimistisch dat in een 'open-plan
procedure' (de overheid luistert)
steun voor een volwaardig herstel
plan kan ontstaan.
In de gegeven situatie kiezen lokale
bestuurders blind voor de publieke
opinie en worden alle pogingen om
de discussie nog enigszins inhoud
mee te geven in de kiem gesmoord.
Het is nog een geluk dat er bestuur
lijk niet meer brokken zijn gemaakt,
bijv. een totale blokkade op ontpol
deren. Dan waren We nog verder
van huis geweest.
Hen commissie van wijzen moet zich
nu over de problematiek buigen.
De Westerschelde. eigenlijk het hele
estuarium van Zwin tot Gent, is van
bijzonder grote ecologische waarde.
I Iet is dan ook niet gek dat een aan
tasting van de natuurwaarden van
de Westerschelde in het overheids
beleid met de nodige waarborgen is
omkleed. Zo behoort een rijk en
ontwikkeld land ook met de schaar
se, belangrijke natuur om te sprin
gen. De verantwoordelijkheid voor
de Westerschelde ligt dan ook niet
primair bij de gemeentes, maar het
grote belang vindt uitdrukking in
het feit dat de minister eerst-verant-
woordelijke is. Natuurlijk betekent
dat niet, dat de minister vervolgens
maar kan doen wat haar goed
dunkt. Maar even ondenkbaar is dat
de minister haar eigen beleid
negeert. Een goed, volwaardig
natuurherstelplan blijft onlosmake
lijk verbonden aan de verdieping
van de Westerschelde.
(T.K.)
Geen kokkelvisserij op de
Westerschelde dit jaar!
Het lijkt er eindelijk van te komen.
Er is een regeling in de maak voor
de kokkelvisserij op de
Westerschelde. Jarenlang heeft de
ZMF voor zo'n regeling gepleit. Het
antwoord was steeds dat er eerst
met de Belgische overheid gespro
ken moest worden, want de visserij
op de Westerschelde is vrij als
gevolg van een Tractaat met Belgie.
Naar nu blijkt was dit niet de eigen
lijke reden, want er heeft nog steeds
geen overleg met de Belgen plaats
gevonden. Het was meer een kwes
tie van prioriteit bij de ambtenaren
op het ministerie...
Dat er een regeling moet komen,
leert de ervaring van de afgelopen
jaren. Er is op een buitengewoon
wilde manier gevist. En elk jaar
komen er weer nieuwe schepen bij.
zodat de noodzaak om alles weg te
vissen voor de neus van de ander,
alleen maar groter wordt. De natuur
is de dupe. Kokkels zijn de belang
rijkste voedselbron voor onder
andere scholeksters, die in grote
aantallen in de Westerschelde voor
komen. De afgelopen strenge winter
vielen er dan ook extra veel slacht
offers onder deze vogels. In strenge
winters blijkt de Westerschelde als
uitwijkgebied voor vogels te funge
ren die moesten vertrekken uit de
Waddenzee. /Us daar alles bevroren
is, zakken de scholeksters af naar
het zuiden en kunnen nog wel in de
Westerschelde terecht.
De inventarisatie van de kokkel
stand in de Westerschelde leert, dat
er eigenlijk te weinig ligt om aan de
voedselbehoefte van vogels te vol
doen.
Na jaren roofbouw door de kokkel
vissers is er nu even pas op de
plaats nodig in het belang van de
vogels. Vandaar dat de ZMF minister
Van Aartsen geadviseerd heeft de
kokkelvisserij in de Westerschelde
komend seizoen te sluiten.
Bijkomend voordeel is, dat de
minister dan de tijd heeft om een
definitieve regeling te treffen voor
de schelpdiervisserij in de
Westerschelde. Een regeling die ook
het sluiten van gebieden moet
omvatten en een verdeling van de
kokkels tussen de vogels en vissers.
(T.K.)
10 WANTIJ juni'96