Minder auto's meer mobiliteit Albert Aartsen We krijgen het met zn alien steeds drukker. Allerlei acti viteiten worden gecombineerd. Even voor het werk de kin deren naar school brengen en ook nog wat boodschappen doen. Na het werk de kinderen ophalen van school en naar muziekles brengen. Na het eten nog even naar het strand 20 kilometer verderop, je bent er in vijftien minu ten. Deze zogenaamde ketenverplaatsingen zijn verant woordelijk voor een fiks deel van de groei van het auto gebruik. Het project "leefstijlen, auto en mobiliteit" van de Zeeuwse Milieufederatie en het Emancipatiebureau Zeeland wil goede alternatieven voor de auto verzinnen die aansluiten bij de maatschappelijke trends. Mensen die allerlei activiteiten combineren staan daarbij cen traal. d Dankzij de auto en de aanleg van autowegen, tunnels en dammen, overbruggen we steeds grotere afstanden met meer gemak. Maar we verplaatsen ons niet alleen over steeds grotere afstanden, omdat het kan. Het is steeds vaker een noodzaak. De overheid heeft de afgelopen jaren een beleid gevoerd dat wonen, werken en recreëren scheidde. Het was niet langer nodig om in alle kernen voorzieningen te handhaven, juist omdat veel mensen een auto hebben. Een andere trend die zorgt voor een toena me van de mobiliteit is dat huishoudens steeds kleiner zijn geworden en dat er steeds meer alleenstaanden en tweeper soonshuishoudens zijn. Het gevolg is bij voorbeeld dat steeds meer mensen bood schappen gaan doen. Voor- en nadelen De auto biedt vele individuele voordelen: de auto is snel, zeer flexibel in gebruik, ver leent status en biedt veel bewegingsvrij- 18 WANTIJ juni'96 heid. De nadelen van het toegenomen autogebruik zijn welbekend: de milieuver vuiling, de verkeersslachtoffers, het energie gebruik en de files worden een steeds gro ter probleem. Meer en meer mensen reali seren zich dat de individuele voordelen van de auto onderhand niet meer opwegen tegen de maatschappelijke kosten. Emancipatie Niet alleen overheden en milieuorganisa ties, maar ook emancipatiedeskundigen denken na over het terugdringen van het autogebruik. Volgens hen is bewegingsvrij heid, het kunnen gaan en staan waar je wilt, een belangrijke voorwaarde voor emancipatie, maar dat mag dan niet ten koste gaan van het milieu. Daarom hebben de Zeeuwse Milieufede ratie en het Emancipatiebureau Zeeland het project "leefstijlen, milieu en mobiliteit" opgezet. De bedoeling van het project is om mogelijke oplossingen tijdens experi menten te testen. Meer dan dertig oplossin gen staan vermeld in de brochure "Minder auto's meer mobiliteit". Hieronder volgen er enkele. Zeeuwse net Bij ketenverplaatsingen is de auto wel erg aantrekkelijk. Door meer mogelijkheden te creëren voor het combineren van verschil lende vervoermiddelen zal eerder worden gekozen om een aantal verplaatsingen (een deel van de keten) niet met de auto af te leggen. Er moeten dan wel goede mogelijk heden zijn om van het ene vervoermiddel over te stappen op het andere. In Zeeland wordt hiermee een begin gemaakt. Zo ont wikkelen de busmaatschappij en de Spoorwegen het Zeeuwse net. Het is de bedoeling dat er goede aansluitingen komen van bussen op treinen en dat de kleine kernen verbonden worden met streektaxi's. Het zogenaamde vervoer van deur tot deur. In Renesse wordt een trans ferium aangelegd voor auto's, bussen en fietsen. Fiets De fiets geeft ook bewegingsvrijheid en is veel goedkoper dan de auto. In de stad is hij vaak zelfs sneller dan de auto of de bus. De fiets is dan ook bij uitstek geschikt voor ketenverplaatsingen over de kortere afstand. Er zijn dan wel directe, comforta bele en veilige fietsroutes nodig. Door de fiets te combineren met het openbaar ver voer neemt de actieradius flink toe. Fietsenstallingen bij bushaltes en stations en bussen waarin de fiets mee kan, zijn dan noodzakelijk. Ook door nieuwe voorzieningen te stimule ren zoals thuisbezorging van boodschappen of maaltijden, bespaart men tijd en mobili teit. "Minder auto's meer mobiliteit, een aanzet tot discussie" De brochure is a 3,50 te bestellen bij: NIROV, Postbus 30833, 2500 GV Den Haag. Albert Aartsen is stafmedewerker bij de Zeeuwse Milieufederatie.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1996 | | pagina 18