Gemeentelijk bomenbeleid: de beuk erin! Handhaving Jan-Eelco Dijk De oude rode beuk op het pleintje in Sas van Gent had al vele decennia het straatbeeld gesierd. Weer en wind had de stoere boom getrotseerd, maar tegen de uitbreidings plannen van de plaatselijke RABO-bank bleek de fiere natuurreus niet bestand. n Nadat het gebrul van de motorzaag was verstomd, restte er niets anders dan een stomp stukje stam. De plaatselijke actiegroep vroeg zich vertwij feld af of de boom zomaar, zonder enige aankondiging van de gemeente vooraf, gekapt had kunnen worden. Kapvergunning De wetgeving met betrekking tot het kap pen van bomen is behoorlijk complex. In de eerste plaats zijn er bomen die zonder meer gekapt kunnen worden. Een voor beeld zijn de fruitbomen in een boom gaard. Als de eigenaar vindt dat ze niet vol doende vrucht meer voortbrengen, kan hij de bijl erin zetten. In de tweede plaats zijn er de bomen die onder de Boswet vallen. Zij kunnen niet zomaar omlaag gehaald worden; als men ze wil kappen moet dit gemeld worden aan de minister van Landbouw. Tot het regime van de Boswet behoren onder andere bossen die in beheer zijn bij Staatsbosbeheer. In de derde plaats zijn er de bomen die vallen onder de gemeentelijke kapverordeningen. In deze kapverordeningen wordt het vellen van bomen alleen toegestaan als daarvoor ver gunning is verleend door burgemeester en wethouders. Publicatie Ook voor het kappen van de rode beuk op het Zeeuws-Vlaamse plein was een vergun ning vereist. Het probleem waarmee de actiegroep geconfronteerd werd, was ech ter dat er in de plaatselijke verordening niets is geregeld omtrent het publiceren van de vergunning. In zov n geval gelden de publicatie-regels die voor ieder besluit van de overheid gelden, en die zijn opgenomen in de Algemene Wet Bestuursrecht. Als een besluit is gericht tot één of meerdere belanghebbenden -en de verlening van een kapvergunning is gericht tot degene die de vergunning heeft aangevraagd- hoeft het alleen te worden toegezonden aan deze belanghebbenden. Het besluit, hoeft derhal ve niet in een huis-aan-huisblad gepubli ceerd te worden. Zo kon de vergunning verleend worden zonder dat de actiegroep hiervan op de hoogte was. Direct De actiegroep werd nog met een ander juridisch probleem geconfronteerd. Een besluit treedt in werking, direct nadat het is genomen. De dag nadat de kapvergunning aan de aanvrager ervan was verzonden, kon deze dus legitiem de zaag in de stam zet ten. Normaal gesproken is het niet verstan dig om direct met een zojuist verleende vergunryng aan de slag te gaan. Andere belanghebbenden kunnen tegen de ver leende vergunning immers een bezwaar schrift indienen en eventueel het oordeel van de rechter vragen. Neem het voorbeeld van een bouwvergunning: als iemand met de vergunning in z'n zak direct aan het bouwen slaat, en de rechter bepaalt dat de vergunning onrechtmatig verleend is, dan zal de bouwer op eigen kosten gedwongen kunnen worden z'n bouwwerk weer tot de grond toe af te breken. Bij een kapvergun ning ligt het in de praktijk anders. Je kunt iemand moeilijk dwingen een eenmaal gevelde boom weer op te richten. Hij is voorgoed verloren, ook al zou blijken dat het actiecomité juridisch volledig in z'n recht staat. Politiek Het probleem bij deze gemeente zit hem in de manier waarop de kapverordening is geformuleerd. Had er een plicht ingestaan om de kapvergunning te publiceren in een huis-aan-huisblad, dan was het actiecomité tijdig op de hoogte geweest. Had in de ver ordening daarnaast een bepaling gestaan dat de vergunning pas na de bezwarenter- mijn in werking treedt, dan hadden de bezwaren van de actiegroep op een serieu ze manier behandeld kunnen worden. De groep heeft dan ook besloten om niet alleen bezwaren aan te tekenen tegen de kapvergunning, maar ook te proberen de politiek te bewerken om de gemeentelijke verordening aan te passen. Zij is van mening dat in ieder geval oude, monumen tale bomen in de gemeente een betere bescherming verdienen. Nu gemeenten de vrijheid hebben zelf de inhoud van een kapveror dening op te stellen, is de kans groot dat er in de provincie Zeeland meer waardevolle bomen verdwijnen, zonder dat de plaat selijke bevolking van te voren wordt ingelicht. Voor milieugroe pen is het daarom van belang zich eens te laten informeren over de rechtsbescherming tegen kapvergunningen in hün gemeen te. Wellicht is er in meer plaatsen actie nodig, voordat andere rode beuken het slachtoffer worden van de expansiedrift van het bedrijfsleven. Foto: Lucien Ca lie Jan-Eélco Dijk is als milieujurist verbonden aan bet Buro voor Rechtshulp in Dordrecht. 12 WANTIJ december'96

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1996 | | pagina 12