In de schaduw van Mainport Rotterdam Sloehaven en Kanaalzone overloop voor Rijnmond ZMF stelt havenuitbreiding in discussie Hans Bannink en Tjeu van Mierio Rotterdam is de grootste haven van de wereld en de belangrijkste poort (Mainport) waardoor goederen Nederland binnenkomen of verlaten. De haven is van belang voor de nationale economie. Haven en kabinet zijn doodsbenauwd dat de haven in de toekomst ruimte gebrek krijgt. Een van de oplossingen voor het vermeende ruimtetekort is overloop van havenactiviteiten naar Zeeland. De ZME staat hier uiterst kritisch tegenover en stelt in de discussie een duurzame ontwikkeling van de regio Rijnmond en van Zeeland voorop. Transportstromen lopen niet noodza kelijk langs Rotterdam en de Delta. Foto: Jaap Wolterbeek De gemeente'Rotterdam koestert samen met'de rijksoverheid plannen voor haven uitbreiding met een tweede Maasvlakte. Daarvoor is 2000 hectare nodig en wordt een stuk van de Voornse duinen en van de Voordelta bedreigd. De regering heeft lering getrokken uit de fout gelopen inspraak bij de Betuwelijn en de Hoge Snelheidslijn en heeft gekozen voor een bredere maatschappelijke discus sie. Deskundigen, belangenbehartigers en geïnteresseerde burgers wordt gevraagd deel te nemen aan een verkenning van het ruimteprobleem voor de haven van Rotterdam. Twee vragen staan in de discussie centraal: •Is er een ruimteprobleem in de haven van Rotterdam? •Is dat probleem van nationaal belang; zo ja, in welke richtingen gaan we oplossin gen zoeken? Zeeuwse havens Bij ruimtetekort is het uitbreiden van de huidige Maasvlakte één alternatief. Een ander is het beter benutten van bestaande ruimte. Maar ook haventerreinen buiten Rotterdam zouden een oplossing kunnen bieden: de Zeeuwse havens bijvoorbeeld. Hier is immers nog 1000 ha in voorraad. Niet gek dus dat begin oktober een ronde tafelgesprek in Zeeland werd gehouden. Enkele vertegenwoordigers van de ZMF namen eraan deel. Over de allereerste en belangrijke vraag of ruimte-uitbreiding wel echt noodzakelijk en nuttig is, werd echter niet gediscussieerd. Er werd enkel gespro ken over hoe de havens in het Sloe en de Kanaalzone zouden kunnen meegroeien met de uitbouw van de Mainport Rotterdam. Opstappen De discussie over wat nuttig en noodzake lijk is, zou later aan de orde komen in aparte "werkateliers". Bij de eerste bijeen komst in Middelburg bleek daar geen ruimte voor. Dat was voor de ZMF vol doende reden om op te stappen. De stap van de ZMF stond niet op zichzelf. Ook andere milieufederaties en de stichting Natuur en Milieu merkten dat over de kernvraag niet gediscussieerd kon worden. Het gevolg was een gesprek met de pro jectdirecteur. Die zegde toe dat er een aparte sessie komt over het vermeende ruimtetekort. Een andere belangrijke belof te is dat er een onderzoek komt naar de bruikbaarheid van de enquête die basisma teriaal voor de verschillende discussies oplevert. Milieu-organisaties vonden de enquête uiterst suggestieve vragen bevat ten. Beide toezeggingen waren voldoende reden voor de ZMF om in november de draad in de discussie weer op te pakken. In het Plan van Aanpak ROM/ 1 Rijnmond (1993) en in een aantal late re analyses, is vastgesteld dat er op termijn een tekort aan ruimte dreigt voor de Mainport Rotterdam. In april dit jaar heeft het kabinet besloten te onderzoeken wat de mogelijke gevolgen van dit tekort zijn. Daarbij gaat het niet alleen om de economische consequenties, bijvoorbeeld voor de werkgelegenheid, maar ook om aandacht voor natuur en milieukwaliteit. Is een verbetering van de leefomgeving mogelijk? Oplossingen die samen met burgers in de verkenningsfase van het ruimteprobleem van Rotterdam worden voorgesteld, moeten zowel aan de economische als aan de milieu-aspecten worden getoetst. Nederland Distributieland Milieuorganisaties hebben grote twijfels bij het concept van de regering dat uitgaat van "Nederland Distributieland". Bij dat con cept hoort, naast de groei van Schiphol, een verdere concentratie van goederenstro men op de Rotterdamse haven. 5 WANTIJ december '96

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1996 | | pagina 5