Heeft Rotterdam wel een ruimte probleem? Deze keuzen hebben een zeer nadelige invloed op bereikbaarheid en leefbaarheid van de regio Rijnmond. Bovendien wordt unieke natuur zoals de Voornse duinen en de Voordelta -beschermd door dezelfde rijksoverheid- bedreigd door een tweede Maasvlakte. Europees verband De activiteiten van de Rotterdamse haven zouden volgens de ZMF, gelet op het belang van een duurzame economische ontwikkeling, in een breder Europees ver band moeten worden bezien. Het milieu mag niet verder worden belast door de keuze voor een onnodig lange transport- weg. Die weg loopt niet perse langs Rotterdam of de Delta. Het is vanuit milieu oogpunt vreemd dat grote zeeschepen via het Suez-kanaal en de Middellandse Zee opstomen naar Rotterdam en dat vervol gens vandaar een grote hoeveelheid goede ren per weg en rails naar Zuid-Europa gaat: een gebied dat het zeeschip eerder passeer de zonder een haven aan te doen. Goederenstromen Voor de ZMF staat in de discussie het ver kennen van de mogelijkheden voor een duurzame economische ontwikkeling voor op, in Rotterdam én in Zeeland. Het is dui delijk dat door de voortschrijdende schaars te aan grond- en brandstoffen over enkele decennia de goederenstromen van en naar Mainport Rotterdam aanzienlijk zullen ver anderen. Deze ontwikkelingen zijn uiter aard van invloed op de verkenning van het vermeende ruimteprobleem. Overloop Als er al sprake is van een ruimtetekort, dan zijn er ook alternatieven voor de havenuitbreiding van Rotterdam met een tweede Maasvlakte. Je kunt denken aan een beter gebruik van de bestaande ruimte in Rotterdam, aan een technisch hoogwaardi ge oplossing zoals het ondergronds bou wen en aan het spreiden van bepaalde havenactiviteiten over andere locaties. Dan komen de Kanaalzone en Vlissingen in beeld. Als de Zeeuwse havens als overloop van Rotterdamse havenactiviteiten dienst moeten doen, is het van belang om juist duurzame, arbeidsintensieve werkgelegen heid die beperkte ruimte vergt, naar Zeeland te halen (een voorbeeld is het opzetten van een verwerkingsindustrie voor Tjeu van Mierlo is coördinator van de ZMF. Hans Bannink is lid van de Wantijredactie. ZMF zit niet te wachten op extensieve ruimtevreten- de haven activiteiten. Foto: Jaap Wolterbeek fruit dat uit Zuid-Afrika wordt ingevoerd). Nieuwe ontwikkelingen mogen er niet toe leiden dat de mobiliteit tussen Rotterdam en de Zeeuwse havens gaat toenemen. Want dat legt extra druk op de blauwe oase die de Delta nu nog steeds is. Dat Zeeland staat te trappelen om een aantal krenten uit de Rotter damse pap te halen, bleek uit de enquête die in de regio is gehou den. Maar liefst 78% van de ondervraagden staat positief tegenover havenuitbreiding in Zeeland. De helft ervan accep teert zelfs negatieve gevolgen voor het milieu als het maar extra banen oplevert. De ZMF hoort bij de minderheid die alleen nieuwe activiteiten aanvaardt als het leidt tot een kwaliteitsverbetering van de Zeeuwse regio. 6 WANTIJ december '96

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1996 | | pagina 6