Heeft
Rotterdam
wel een
ruimte
probleem?
Deze keuzen hebben een zeer nadelige
invloed op bereikbaarheid en leefbaarheid
van de regio Rijnmond. Bovendien wordt
unieke natuur zoals de Voornse duinen en
de Voordelta -beschermd door dezelfde
rijksoverheid- bedreigd door een tweede
Maasvlakte.
Europees verband
De activiteiten van de Rotterdamse haven
zouden volgens de ZMF, gelet op het
belang van een duurzame economische
ontwikkeling, in een breder Europees ver
band moeten worden bezien. Het milieu
mag niet verder worden belast door de
keuze voor een onnodig lange transport-
weg. Die weg loopt niet perse langs
Rotterdam of de Delta. Het is vanuit milieu
oogpunt vreemd dat grote zeeschepen via
het Suez-kanaal en de Middellandse Zee
opstomen naar Rotterdam en dat vervol
gens vandaar een grote hoeveelheid goede
ren per weg en rails naar Zuid-Europa gaat:
een gebied dat het zeeschip eerder passeer
de zonder een haven aan te doen.
Goederenstromen
Voor de ZMF staat in de discussie het ver
kennen van de mogelijkheden voor een
duurzame economische ontwikkeling voor
op, in Rotterdam én in Zeeland. Het is dui
delijk dat door de voortschrijdende schaars
te aan grond- en brandstoffen over enkele
decennia de goederenstromen van en naar
Mainport Rotterdam aanzienlijk zullen ver
anderen. Deze ontwikkelingen zijn uiter
aard van invloed op de verkenning van het
vermeende ruimteprobleem.
Overloop
Als er al sprake is van een ruimtetekort,
dan zijn er ook alternatieven voor de
havenuitbreiding van Rotterdam met een
tweede Maasvlakte. Je kunt denken aan een
beter gebruik van de bestaande ruimte in
Rotterdam, aan een technisch hoogwaardi
ge oplossing zoals het ondergronds bou
wen en aan het spreiden van bepaalde
havenactiviteiten over andere locaties. Dan
komen de Kanaalzone en Vlissingen in
beeld. Als de Zeeuwse havens als overloop
van Rotterdamse havenactiviteiten dienst
moeten doen, is het van belang om juist
duurzame, arbeidsintensieve werkgelegen
heid die beperkte ruimte vergt, naar
Zeeland te halen (een voorbeeld is het
opzetten van een verwerkingsindustrie voor
Tjeu van Mierlo is coördinator van de ZMF. Hans
Bannink is lid van de Wantijredactie.
ZMF zit niet
te wachten
op extensieve
ruimtevreten-
de haven
activiteiten.
Foto: Jaap
Wolterbeek
fruit dat uit Zuid-Afrika wordt ingevoerd).
Nieuwe ontwikkelingen mogen er niet toe
leiden dat de mobiliteit tussen Rotterdam
en de Zeeuwse havens gaat toenemen.
Want dat legt extra druk op de blauwe oase
die de Delta nu nog steeds is.
Dat Zeeland staat te trappelen om
een aantal krenten uit de Rotter
damse pap te halen, bleek uit de
enquête die in de regio is gehou
den. Maar liefst 78% van de
ondervraagden staat positief
tegenover havenuitbreiding in
Zeeland. De helft ervan accep
teert zelfs negatieve gevolgen
voor het milieu als het maar extra
banen oplevert. De ZMF hoort bij
de minderheid die alleen nieuwe
activiteiten aanvaardt als het leidt
tot een kwaliteitsverbetering van
de Zeeuwse regio.
6 WANTIJ december '96