Consument vraagt niet om komkommers in plastic velletje H. Quist In het artikel "Afvalfestival op de Markt van Middelburg" (Wantij oktober 1996) staat dat de vraag wordt bepaald door de consument. Dat is niet waar. Vragen consumen ten echt om kattenbrokken, die in dozen verpakt zijn die gemiddeld 1/5 tot 1/4 te groot zijn? Vragen consumenten om komkommers in een plastic velletje? Vragen consu menten om gedecoreerd keuken- en toiletpapier? Vragen consumenten om x-soorten waspoeders en allesreinigers? Wat de allesreinigers betreft, het W droge schuurpoeder is praktisch uit de winkels verdwenen. "Vim" kan ik nog krijgen, maar dat is wel het duurste merk. Wil (of moet) je goedkoper, dan sleep je nu maar met een opgetuigde plastic fles water waar de fabri kant wat aan heeft toegevoegd. Een thuis nat gemaakte spons met schuurmiddel werkte beter en stukken goedkoper. Kattenbrokken Kattenbrokken zijn in grote verpakkingen te krijgen in plastic of papieren zakken. Maar met één kat doe je daar lang mee en moet je de hele zaak thuis weer in blikken of stopflessen doen. Komkommers Niet aangeklede komkommers zijn er nog op de markt. AH heeft hier in Tholen al jaren alleen geplastificeerde komkommers en bij de C 1000 supermarkt zie ik ze nu ook al. Op mijn vraag, jaren geleden, aan de servicelijn van AH werd als reden voor de verpakking opgegeven dat komkommers een teer product zijn. Waarom tomaten, pruimen en perziken dan niet ingepakt worden, bleef duister. Als het bedrijfsleven zich beperkte, zou dit ook de vervoerspro-. blemen verminderen. Waarom in mei zo nodig sperziebonen uit Senegal? Kritisch In het artikel staat verder dat de consument vaak te weinig kritisch is en veelal uit gewoonte en gemak verpakkingsmateriaal accepteert. Maar waarom moet de last bij groenteman op de markt is recentelijk van de papieren zakken afgestapt. Brievenbussticker Op mijn deur zit een NEE-NEE-sticker. Twee of drie jaar geleden hing er vlak voor de Kerst een plastic tas aan de buitendeur geknoopt. Daar bleken twee reclamekran ten van de Rabobank in te zitten met aan biedingen voor reizen. Op het Rabokantoor begrepen ze er niets van dat ik die rommel kwam terugbrengen. Daar heb je het weer: het bedrijfsleven doet maar, en een gewoon mens moet maar zien dat ze de rommel kwijt raakt. Dan de stickers tegen de ongeadresseerde reclame. Hier verkrijgbaar op het gemeen tehuis in Sint-Maartensdijk (12 km verder) of het postkantoor in Tholen-stad. Of ze bij de postagentschappen in de dorpen ook te krijgen zijn, weet ik niet. Op het postkan toor kun je hier voor gemeentezaken Foto: Jaap Wolterbeek de huisvrouw gelegd worden? Waarom moet zij behalve naar de supermarkt dan ook nog naar de markt voor die komkom mers of grote zakken kattenbrokken over staan scheppen? Laat toch dat plastic weg en maak de dozen niet onnodig groot. Gelooft u maar niet dat kritische opmerkin gen succes hebben. Je kunt praten tot je blauw ziet. Dat geldt ook voor de niet afla tende stroom reclamedrukwerk en plastic tasjes die het bedrijfsleven over ons uit strooit. In de winkels moet je er als een feeks bij zijn, dat je geen extra verpakking meekrijgt, 't Kruidvat is een goede uitzon dering op Tholen: daar vragen ze of je een tasje wilt. Er is ook een bakker die geld rekent voor een tasje. De bakkers hier wer ken nog met papieren zakken, maar de terecht. Enfin, ik wilde laatst een nieuwe sticker en ja, het postkantoor had ze. Ze lagen wel in een secuur afgesloten kast, onbereikbaar voor het publiek. Sinds de introductie van de stic kers via de gemeente - ik meen in 1993 - heeft er in de wekelijkse voorlichtingsrubriek van de gemeente nooit meer een woord over deze stickers gestaan. Laat staan een aanmoediging om ze te gebruiken. Je gaat er zelf maar weer achteraan. Zo blijf je aan de gang. Mej. H. Quist uit Tholen is lezeres van Wantij. 12 WANTIJ maart'97

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1997 | | pagina 16