s?
o 2
c c
_ro Oï
"S r, *-
i
s <3
r=, 5
I f
C cc QJ z
MQP
14de jaargang, nr. 1, maart 1997
In de bus
Gerda Spaander
Genetische manipulatie: doos van Pandora?
Patrick de Visscher
Vragen over radioactief afval kerncentrale
Hans Bannink
"Het blijft nog steeds oppassen"
Hans Bannink man van het eerste uur
Betty den Brinker
8 Deksel van het Zeeuwse riool gelicht
Tjeu van Mierlo
9 Berichten
Redactie wil contact met lezers
Uitslag lezersonderzoek
Willem de Weert
Reacties
Consument vraagt niet om komkommers in plastic velletje
H. Quist
Kwaliteit milieujaarverslagen bedrijven verschilt
(te) veel
Milieufederaties willen eisen aan inhoud
Henk de Groote
Proef landschapscamping krijgt voordeel van
de twijfel
Thijs Kramer
Landschap
Schuilhopen voor kleine marters
Nanning-Jan Honingh
Vogels
Slachtpartij wadvogels niet alleen door strenge winter
Jan-Willem Vergeer
19 Index Wantij 1996
20 Agenda
Voorjaar
Vouwblad
Energiebesparing in huis
Gerda spaander en Erik Ottens
In de bus Na een verjaardagsfeestje op
zaterdagavond in 's-Heer Arendskerke terug
naar Kruiningen. Tegen elven de deur uit
om nog per O.V thuis te komen - dat heeft
zo z'n voordelen. Je verwacht dan een lege
bus, want zo zijn bussen na zessen. Maar
nee: deze zit helemaal vol, en wel met
opgedofte tieners. Dat is waar ook, op
zaterdagavond moet je naar de disco. In
ieder geval wordt zo'n bus tenminste weer
eens goed gebruikt.
De bus van Goes naar Kruiningen is leger:
die passagiers passen ook in een taxi.
Tijdens de wereldreis via Kapelle,
Wemeldinge en Yerseke blijkt de bus
chauffeur geïnteresseerd in een milieudis
cussie. 'De mensen worden gek gemaakt
met dat milieu! Hoe kunnen ze nou weten
dat er een gat in de ozonlaag zit, ze draaien
ons alleen maar een rad voor ogen. En wat
is Nederland nou helemaal? Zo'n klein
landje, dat stelt toch helemaal niks voor
wat wij doen!'
Zo hoor je nog eens wat er onder de men
sen leeft, op de late zaterdagavond. En ik
me maar afvragen wat er nou bedoeld
wordt met dat hogere milieubewustzijn van
tegenwoordig, waar onderzoekers het wel
eens over hebben.
Zou het wat opleveren als zo'n chauffeur
met zachte dwang in een eco-team mee zou
doen? Als vele kleintjes één grote maken,
en als je merkt dat het helemaal niet zo zie
lig en armoedig is om van alles een beetje
minder te gebruiken?
Door mijn eco-team-deelname kan de ZWN
weer eens wat lijn-taxiritten naar en van
Ovezande laten doorgaan. Best een handige
uitvinding: wel even minstens een uur van
tevoren bellen, maar dan word je (als je de
enige bent, en dat is vaak het geval), iinea
recta naar de plaats van bestemming
gebracht. En van zo'n taxichauffeur hoor je
ook nog eens wat. Zo weet ik nu dat je je 's
nachts voor maar 85,- met de taxi naar
Schiphol kunt laten brengen. Over milieu
en openbaar vervoer gesproken!
Gerda Spaander
2 g
<y o
5
2 WANTIJ maart '97