s? o 2 c c _ro Oï "S r, *- i s <3 r=, 5 I f C cc QJ z MQP 14de jaargang, nr. 1, maart 1997 In de bus Gerda Spaander Genetische manipulatie: doos van Pandora? Patrick de Visscher Vragen over radioactief afval kerncentrale Hans Bannink "Het blijft nog steeds oppassen" Hans Bannink man van het eerste uur Betty den Brinker 8 Deksel van het Zeeuwse riool gelicht Tjeu van Mierlo 9 Berichten Redactie wil contact met lezers Uitslag lezersonderzoek Willem de Weert Reacties Consument vraagt niet om komkommers in plastic velletje H. Quist Kwaliteit milieujaarverslagen bedrijven verschilt (te) veel Milieufederaties willen eisen aan inhoud Henk de Groote Proef landschapscamping krijgt voordeel van de twijfel Thijs Kramer Landschap Schuilhopen voor kleine marters Nanning-Jan Honingh Vogels Slachtpartij wadvogels niet alleen door strenge winter Jan-Willem Vergeer 19 Index Wantij 1996 20 Agenda Voorjaar Vouwblad Energiebesparing in huis Gerda spaander en Erik Ottens In de bus Na een verjaardagsfeestje op zaterdagavond in 's-Heer Arendskerke terug naar Kruiningen. Tegen elven de deur uit om nog per O.V thuis te komen - dat heeft zo z'n voordelen. Je verwacht dan een lege bus, want zo zijn bussen na zessen. Maar nee: deze zit helemaal vol, en wel met opgedofte tieners. Dat is waar ook, op zaterdagavond moet je naar de disco. In ieder geval wordt zo'n bus tenminste weer eens goed gebruikt. De bus van Goes naar Kruiningen is leger: die passagiers passen ook in een taxi. Tijdens de wereldreis via Kapelle, Wemeldinge en Yerseke blijkt de bus chauffeur geïnteresseerd in een milieudis cussie. 'De mensen worden gek gemaakt met dat milieu! Hoe kunnen ze nou weten dat er een gat in de ozonlaag zit, ze draaien ons alleen maar een rad voor ogen. En wat is Nederland nou helemaal? Zo'n klein landje, dat stelt toch helemaal niks voor wat wij doen!' Zo hoor je nog eens wat er onder de men sen leeft, op de late zaterdagavond. En ik me maar afvragen wat er nou bedoeld wordt met dat hogere milieubewustzijn van tegenwoordig, waar onderzoekers het wel eens over hebben. Zou het wat opleveren als zo'n chauffeur met zachte dwang in een eco-team mee zou doen? Als vele kleintjes één grote maken, en als je merkt dat het helemaal niet zo zie lig en armoedig is om van alles een beetje minder te gebruiken? Door mijn eco-team-deelname kan de ZWN weer eens wat lijn-taxiritten naar en van Ovezande laten doorgaan. Best een handige uitvinding: wel even minstens een uur van tevoren bellen, maar dan word je (als je de enige bent, en dat is vaak het geval), iinea recta naar de plaats van bestemming gebracht. En van zo'n taxichauffeur hoor je ook nog eens wat. Zo weet ik nu dat je je 's nachts voor maar 85,- met de taxi naar Schiphol kunt laten brengen. Over milieu en openbaar vervoer gesproken! Gerda Spaander 2 g <y o 5 2 WANTIJ maart '97

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1997 | | pagina 2