Verkeersbesluiten: het labyrint
naar de rechter leidt
dat
Handhaving
Jan-Eelco Dijk
De Vlissingse boulevard is een walhalla voor auto- en
motorcoureurs. De weg is lekker breed en voor fietsers is
geen aparte strook ingeruimd. De weg heeft eenrichtings
verkeer zodat je niet bang hoeft te zijn voor tegenliggers.
Alleen op warme zomerse dagen wordt er niet geraced:
dan staat het verkeer bumper aan bumper te ronken om
af en toe een paar meters terreinwinst te boeken.
administratieve rechter is veel lager, nu
zonder advocaat geprocedeerd kan worden
en men ook niet veroordeeld wordt tot het
betalen van de kosten van de tegenpartij als
de zaak verloren wordt.
Statuten
Na veel gestoei met juridische regels lukte
het de Vlissingse actiegroep om een formu
lering te vinden die de gemeente wel als
verkeersbesluit moest aanmerken. Eindelijk
zou niet langer de halsstarrige gemeente,
maar een onafhankelijke rechter zich over
het verkeersprobleem op de boulevard
kunnen buigen. Helaas, de gemeente ver
klaarde het Vlissingse comité niet-ontvanke-
lijk omdat de statuten van het comité te
ruim zouden zijn geformuleerd. Nu moest
er eerst geprocedeerd worden over de
inhoud van de statuten. Gelukkig maakte
de administratieve rechter korte metten
met de beslissing van de gemeente. Hij had
geen enkele moeite met de statuten en
Omwonenden zijn het beu: de
0 combinatie van herrie en de uitlaat
gassen van auto's en motoren is
hen een gruwel. Ze willen dat de
boulevard weer meer het domein van fiet
sers en voetgangers wordt. Er is een bewo
nerscomité opgericht dat de gemeente
bestookte met plannen om het snelverkeer
op de boulevards te ontmoedigen. Via een
formeel en schriftelijk verzoek is de
gemeente aangespoord verkeersdrempels
te plaatsen, een aparte fietstrook op het
wegdek aan te brengen en verbodsborden
te plaatsen. Allemaal maatregelen die een
gemeente op grond van de
Wegenverkeerswet kan nemen.
Verkeersmaatregelen
Niet alleen het Vlissingse buurtcomité,
maar iedere belanghebbende kan bij de
gemeente een verzoek tot het nemen van
verkeersmaatregelen indienen. Als de
gemeente de verzochte maatregelen van de
hand wijst, kunnen de indieners van het
verzoek een bezwaarschrift indienen bij B
en W Vervolgens kunnen ze in beroep gaan
bij de administratieve rechter. In de
Wegenverkeerswet staat vermeld tegen
welke soort van besluiten wel, en tegen
welke geen bezwaar en beroep kan worden
ingesteld. Voorwaarde is dat het gaat om
een zogenaamd "verkeersbesluit".
De wetgever heeft het belanghebbenden,
maar ook de gemeenten niet makkelijk
gemaakt. Eigenlijk is een wirwar van regels
ontstaan waaruit de meeste mensen geen
wijs meer kunnen worden. Zo is de afwij
zing van een verzoek tot het aanleggen van
Boulevard Vlissingen
walhalla voor auto- en
motorcoureurs.
Foto: Peter Verdurmen.
een drempel om het verkeer te ontmoedi
gen langs een bepaald traject te rijden,
géén besluit waartegen een belanghebben
de beroep kan instellen. Maar tegen het
afwijzen van een verzoek om een rode fiets
strook aan te brengen, kan weer wel
bezwaar gemaakt worden.
Verplichting
Het onderscheid is van belang. Als iemand
om een verkeersbesluit verzoekt, is de
gemeente bijvoorbeeld verplicht om een
hoorzitting te organiseren en met de ver
zoekers van gedachten te wisselen over de
plannen. Die verplichting ontbreekt als -bij
voorbeeld- om een drempel verzocht
wordt. Iemand die een verkeersdrempel
voor z'n huis wil zal bovendien met behulp
van een -kostbare- advocaat naar de civiele
rechter moeten stappen. De drempel tot de
16 WANTIJ oktober '97
vond dat burgemeester en wethouders
inhoudelijk op het verzoek van het comité
hadden moeten ingaan.
Nu gaat de Vlissingse groep
opnieuw proberen een verkeers
besluit af te dwingen waarover de
administratieve rechter een oor
deel zal kunnen geven.
Verkeersdrempels zullen het wel
niet worden op de boulevard in
Vlissingen, maar het buurtcomité
is vastbesloten auto's en motoren
met hulp van de rechter een
toontje lager te laten ronken.
Jan-Eelco Dijk is als milieujurist verbonden aan bet
Buro voor Rechtshulp in Dordrecht dat in samenwerking
met de ZMF mensen die met milieuproblemen kampen,
juridisch helpt.