Verkeersbesluiten: het labyrint naar de rechter leidt dat Handhaving Jan-Eelco Dijk De Vlissingse boulevard is een walhalla voor auto- en motorcoureurs. De weg is lekker breed en voor fietsers is geen aparte strook ingeruimd. De weg heeft eenrichtings verkeer zodat je niet bang hoeft te zijn voor tegenliggers. Alleen op warme zomerse dagen wordt er niet geraced: dan staat het verkeer bumper aan bumper te ronken om af en toe een paar meters terreinwinst te boeken. administratieve rechter is veel lager, nu zonder advocaat geprocedeerd kan worden en men ook niet veroordeeld wordt tot het betalen van de kosten van de tegenpartij als de zaak verloren wordt. Statuten Na veel gestoei met juridische regels lukte het de Vlissingse actiegroep om een formu lering te vinden die de gemeente wel als verkeersbesluit moest aanmerken. Eindelijk zou niet langer de halsstarrige gemeente, maar een onafhankelijke rechter zich over het verkeersprobleem op de boulevard kunnen buigen. Helaas, de gemeente ver klaarde het Vlissingse comité niet-ontvanke- lijk omdat de statuten van het comité te ruim zouden zijn geformuleerd. Nu moest er eerst geprocedeerd worden over de inhoud van de statuten. Gelukkig maakte de administratieve rechter korte metten met de beslissing van de gemeente. Hij had geen enkele moeite met de statuten en Omwonenden zijn het beu: de 0 combinatie van herrie en de uitlaat gassen van auto's en motoren is hen een gruwel. Ze willen dat de boulevard weer meer het domein van fiet sers en voetgangers wordt. Er is een bewo nerscomité opgericht dat de gemeente bestookte met plannen om het snelverkeer op de boulevards te ontmoedigen. Via een formeel en schriftelijk verzoek is de gemeente aangespoord verkeersdrempels te plaatsen, een aparte fietstrook op het wegdek aan te brengen en verbodsborden te plaatsen. Allemaal maatregelen die een gemeente op grond van de Wegenverkeerswet kan nemen. Verkeersmaatregelen Niet alleen het Vlissingse buurtcomité, maar iedere belanghebbende kan bij de gemeente een verzoek tot het nemen van verkeersmaatregelen indienen. Als de gemeente de verzochte maatregelen van de hand wijst, kunnen de indieners van het verzoek een bezwaarschrift indienen bij B en W Vervolgens kunnen ze in beroep gaan bij de administratieve rechter. In de Wegenverkeerswet staat vermeld tegen welke soort van besluiten wel, en tegen welke geen bezwaar en beroep kan worden ingesteld. Voorwaarde is dat het gaat om een zogenaamd "verkeersbesluit". De wetgever heeft het belanghebbenden, maar ook de gemeenten niet makkelijk gemaakt. Eigenlijk is een wirwar van regels ontstaan waaruit de meeste mensen geen wijs meer kunnen worden. Zo is de afwij zing van een verzoek tot het aanleggen van Boulevard Vlissingen walhalla voor auto- en motorcoureurs. Foto: Peter Verdurmen. een drempel om het verkeer te ontmoedi gen langs een bepaald traject te rijden, géén besluit waartegen een belanghebben de beroep kan instellen. Maar tegen het afwijzen van een verzoek om een rode fiets strook aan te brengen, kan weer wel bezwaar gemaakt worden. Verplichting Het onderscheid is van belang. Als iemand om een verkeersbesluit verzoekt, is de gemeente bijvoorbeeld verplicht om een hoorzitting te organiseren en met de ver zoekers van gedachten te wisselen over de plannen. Die verplichting ontbreekt als -bij voorbeeld- om een drempel verzocht wordt. Iemand die een verkeersdrempel voor z'n huis wil zal bovendien met behulp van een -kostbare- advocaat naar de civiele rechter moeten stappen. De drempel tot de 16 WANTIJ oktober '97 vond dat burgemeester en wethouders inhoudelijk op het verzoek van het comité hadden moeten ingaan. Nu gaat de Vlissingse groep opnieuw proberen een verkeers besluit af te dwingen waarover de administratieve rechter een oor deel zal kunnen geven. Verkeersdrempels zullen het wel niet worden op de boulevard in Vlissingen, maar het buurtcomité is vastbesloten auto's en motoren met hulp van de rechter een toontje lager te laten ronken. Jan-Eelco Dijk is als milieujurist verbonden aan bet Buro voor Rechtshulp in Dordrecht dat in samenwerking met de ZMF mensen die met milieuproblemen kampen, juridisch helpt.

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1997 | | pagina 20