a antij Column 14de jaargang, nr. 2, oktober 1997 Column Willem de Weert Middelburg lijdt aan longkanker, maar doet daar opgetogen over Kwalijk gebruik artikel 19 procedures Jan Moekotte Het belang van het bestemmingsplan voor natuur en landschap Willem de Weert Kritiek op Duurzaam Veilig in West-Zeeuws- Vlaanderen groeit Fietsers en openbaar vervoer onvoldoende aan bod Erik Ottens Outokumpu maakt begin met milieuvriendelijk goederenvervoer Containervervoer over water Erik Ottens Groot draagvlak voor herstel Natuurmonument de Kop van Schouwen Thijs Kramer 9 Berichten 11 Herinneringen aan Wim Kuys, paddestoelenkenner Jan Moekotte 12 Frans Jansen en de Schouwse Vogelwacht Marie Swenne en Gert-Jan Buth 13 Verschenen Frisse wind Tjeu van Mierlo 14 Vrijwilligersdag in beeld Willem de Weert 15 Landschap Groene boerenerven Peter Maas 16 Handhaving Verkeersbesluiten: het labyrint dat naar de rechter leidt Jan-Eelco Dijk 17 Educatief Blik op blik Wilma Binnendijk 18 Vogels Flet wel en wee van de Zeeuwse vogelstand Jan-Willem Vergeer 19 Advertentie 20 Agenda Herfst Vouwblad Groen en ethisch sparen en beleggen Gerda Spaander Reclame Hoe ver kunnen uitgeverijen en pers gaan? Heel ver, met het publiceren van schokkende foto's bijvoorbeeld. Een ster vende prinses op de achterbank van een Mercedes. Of met reclamestunts. Half Nederland zo gek krijgen om een reclame poster voor een auto voor het raam te han gen. Of onder boeren adverteren voor een vernieuwd bestrijdingsmiddel: "De nieuwe Roundup: krachtiger dan ooit!" en er dan spaarzegels bij cadeau doen voor natuur films van National Geographic, zoals Monsanto presteerde. Hoe schokkend is het voor u als er in Wantij advertenties ver schijnen? Hoe ver gaan we daarmee? Tot nu toe is Wantij van reclame verschoond geble ven. De enige reclame die we maken is voor de producten "schoon milieu, mooi landschap, ruimte voor de natuur en duur zame samenleving". En dat blijven we doen, van voor- tot achterpagina. Toch rui men we vanaf dit nummer ook een pagina in voor adverteerders. Stijgende kosten maken een extra inkomstenbron nodig. In het vorig jaar gehouden lezersonderzoek gaf 86 procent van de respondenten te ken nen geen moeite met reclame te hebben, mits ze strookt met de doelstellingen van de milieufederatie. Past reclame voor Groene Stroom in die doelstelling? Ja, omdat zonne- en windenergie een wezen lijk onderdeel zijn van een op duurzaam heid gerichte samenleving en Zeeland hard toe is aan een impuls op dat gebied (zie het artikel "Frisse Wind" in deze Wantij). Nee, omdat de ZMF vindt dat investeringen in "Groene Stroom" eigenlijk door heel de Zeeuwse samenleving gedragen moeten worden en niet enkel door een voorhoede. Voor dat dilemma stonden we. De uitkomst ziet u op blz. 19. Een eventuele reactie van uw kant zien we met belangstelling tege moet. Want dat willen we graag, contact met u, die uit overtuiging en/of beroepshal ve ons blad leest. Willem de Weert, eindredacteur Wantij. 2 WANTIJ oktobert '97

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1997 | | pagina 2