Kritiek op Duurzaam Veilig in West-
Zeeuws-Vlaanderen groeit
I
BÊSÊSmÈÊSÈÈm
Fietsers en openbaar vervoer onvoldoende aan bod
Erik Ottens
Een bont gezelschap van acht belangenorganisaties waar
onder agrariërs, natuurbeschermers, rijschoolhouders en
transportondernemers, zorgde voor een hete zomer in
West-Zeeuws-Vlaanderen. Zij besloten een stichting op te
richten om een vuist te maken tegen de uitvoering van het
demonstratieproject Duurzaam Veilig. Dit artikel schetst
de mening van de ZMF over dit project.
In West-Zeeuws-Vlaanderen wordt
Ivoor het eerst op grote schaal het
theoretische concept "Duurzaam
Veilig" uitgeprobeerd om de verkeers
veiligheid te verhogen. Het aantal verkeers
doden moet in 2000 zijn gehalveerd. Het
autoverkeer wordt gebundeld op zoge
naamde stroom- en ontsluitingswegen. Het
langzame verkeer, zoals fietsers en tracto
ren, scheidt men zoveel mogelijk van het
snelle verkeer. De plannen voor de aanleg
van parallelwegen, verkeersdrempels en
rondwegen ontwikkelen de wegbeheerders
(gemeenten, waterschappen en provincie)
in samenspraak met de bewoners.
Fietsen
Aanpak van de verkeersonveiligheid is in
principe prima. Het concept "Duurzaam
Veilig" biedt zelfs kansen op realisering van
thema's die voor de ZMF belangrijk zijn:
minder versnippering van de natuur en
minder automobiliteit. Door de bundeling
van autoverkeer op centrale wegen en het
autoluw maken van de verblijfsgebieden
kan een fijnmazige fietsstructuur ontstaan.
Fietsen wordt zo verkeersveiliger en aan
trekkelijker.
Boomkikkergebied
In West-Zeeuws-Vlaanderen worden deze
kansen echter niet benut. De oorzaak ligt in
het ontbreken van een duidelijke belangen
afweging waarbij "Duurzaam Veilig" wordt
getoetst aan andere belangen zoals die van
natuur, landschap en effecten op de auto
mobiliteit. Bij Aardenburg staat bijvoor
beeld een rondweg gepland die dwars door
een belangrijk boomkikkergebied gaat. In
het dorp zelf zijn prima maatregelen te
nemen die de verkeersveiligheid vergroten.
De voordelen van een rondweg wegen niet
op tegen de nadelen.
Openbaar vervoer
Door de plannen verslechtert ook de con
currentiepositie van het openbaar vervoer.
In de ontwikkelde plannen voor het gebied
ten noorden en zuiden van de weg
Oostburg-IJzendijke kan de busverbinding
naar Waterlandkerkje niet meer in de huidi
ge vorm worden uitgevoerd.
Polderwegen
De kern van het project - het weren van
autoverkeer op polderwegen - is ook de
achilleshiel. Tot nu toe is er geen afdoende
oplossing gevonden voor dit vraagstuk. In
de plannen bij Oostburg en IJzendijke wil
men om de 600 tot 1200 meter verkeers
drempels op de polderwegen gaan aanleg
gen. Transportondernemers en agrariërs
vrezen echter schade aan de vervoerde pro
ducten en een verminderde bereikbaarheid.
Daarnaast helpt de aanleg van drempels
niet om sluipverkeer tegen te gaan. Deze
plannen waren voor de acht organisaties
dan ook de druppel die de emmer deed
overlopen.
Knippen
Hoe kunnen polderwegen dan wèl autoluw
gemaakt worden? Samen met onder meer
de Fietsersbond enfb, de stichting Behoud
de Zak van Zuid-Beveland (BZZB) en agra
riërs ontwikkelt de ZMF plannen om waar
Rondweg bij Aardenburg door een belangrijk
boomkikkergebied gepland.
Foto: Peter Verdurmen.
devolle delen van de Zak van Zuid-
Beveland autoluw te maken. Dit project
"Zonder auto Natuurlijk" moet leiden tot
aantrekkelijke fiets- en wandelroutes. Een
goede optie hiervoor is het afsluiten of
"doorknippen" van wegen voor het gemo
toriseerde verkeer door middel van obsta
kels of verbodsborden.
Het idee van het knippen van wegen doet
veel mensen schrikken. Men vreest dat
woningen en landbouwpercelen slecht
bereikbaar worden. Maar door gezamenlijk
het soort obstakel en de locatie te bepalen,
kan aan de ene kant de bereikbaarheid
gehandhaafd blijven, terwijl aan de ahdere
kant bewoners en agrariërs geen last meer
ondervinden van het sluipverkeer. 0
Als reactie op de kritiek van de
acht organisaties heeft de leiding
van het West-Zeeuws-Vlaamse ver-
keersveiligheidsproject besloten
de uitvoering van de plannen
voor het gebied ten noorden en
zuiden van de weg Oostburg-
IJzendijke, voorlopig op te schor
ten. Misschien dat de ideeën uit
"Zonder Auto Natuurlijk" kunnen
helpen de partijen nader tot
elkaar te brengen.
Erik Ottens is stafmedewerker van de ZMF voor duur
zaam bouwen, mobiliteit en de ondersteuning van groe
pen.
5 WANTIJ oktober'97