Outokumpu maakt begin met
milieuvriendelijk goederen
vervoer
:S8SS
Containervervoer over water
Erik Ottens
Het staalverwerkingsbedrijf Outokumpu op de Axelse
Vlakte heeft voor haar vervoer naar Rotterdam gekozen
voor containervervoer over water Dit spaart 1250 vracht-
autoritten op jaarbasis uit. De gepleegde investeringen
vergroten ook de mogelijkheden van andere bedrijven in
de Kanaalzone om over te stappen op deze vervoerwijze.
men. Kunnen de containers dan ook niet
gevuld worden met de rollen staal die voor
het productieproces nodig zijn? Klap: "Wij
hebben hier inderdaad naar gekeken. Het
bleek echter niet mogelijk om de rollen
roestvast staal efficiënt in een container te
krijgen." Een mogelijke duurzame oplos
sing is dat het Havenschap bij de verdere
invulling van de Axelse Vlakte een bedrijf
nabij Outokumpu ziet te vestigen dat haar
grondstoffen per container aanvoert.
Spoor
Tachtig procent van haar producten zet
Outokumpu in Europa af. Dit vervoer vindt
grotendeels nog wel over de weg plaats.
Een uitzondering is Italië: het staal gaat per
vrachtauto naar Antwerpen, waar het op
een trein met bestemming Milaan wordt
geladen. Klap: "De mogelijkheden per
spoor zijn verder beperkt. Ten tijde van
Ruim 75% van het gewicht aan goe-
r deren die tussen Zeeland en de rest
van Nederland worden vervoerd,
vindt plaats over de weg. Het gevolg
zijn volle wegen en een grote uitstoot van
schadelijke stoffen als kooldioxide.
Milieuvriendelijker vervoerwijzen zijn spoor
en binnenvaart. De overheid stimuleert be
drijven tot een "modal shift": het overstap
pen op goederenvervoer per spoor of
schip. Zij heeft gehoor gevonden bij
Outokumpu in Westdorpe.
Kanaal
Outokumpu Steel Processing, zoals het
bedrijf volledig heet, verwerkt grote rollen
roestvast staal, afkomstig van het moeder
bedrijf in Lapland, tot platen van diverse
formaten of smallere strips. De afnemers
zitten vooral in Europa, Azië en Noord-
Amerika. Het bedienen van de overzeese
continenten loopt via Rotterdam. Het ver
voer naar de grootste haven van de wereld
ging oorspronkelijk over de weg. Sinds
enkele maanden wordt het in Zeeland ruim
vertegenwoordigde water gebruikt.
Directeur J.C. Klap vertelt: "Een van de
redenen om ons hier te vestigen in 1992
was de perfecte ligging aan het Kanaal van
Gent naar Terneuzen. Het is zonde deze
mogelijkheid ongebruikt te laten." Bij de
keuze voor containervervoer spelen naast
idealistische overwegingen ook de centen
een rol. "Het is goedkoper, maar dat was
niet ons uitgangspunt."
Containers
Na het knippen van het staal tot de door de
klant gewenste formaten worden de contai
ners gevuld. Volle containers worden met
Outokompu
investeert in
containervervoer
over water.
Foto: Peter
Verdurmen.
een speciale heftruck naar de naast het
bedrijf gelegen kade gereden. Eenmaal per
week of zonodig dagelijks meert hier een
binnenvaart-containerschip van de reder
P&O Nedlloyd aan. Zij voert een shuttle-
dienst uit tussen het Vlaamse Avelgem en
Rotterdam. Via de ECT Terminal op de
Maasvlakte worden de containers naar
Canada, de VS en het Verre Oosten ver
scheept.
De overschakeling naar containervervoer
ging niet zonder slag of stoot. Er werden
investeringen gedaan in het verlengen van
de kade en in het plaatsen van een kraan
voor het laden van de schepen. Er moest in
de transportsector weerstand overwonnen
worden want "de vervoerswereld is behou
dend en denkt vaak alleen in vervoer van
haven naar haven. De integratie van voor-
en natransport wordt vergeten."
Leeg vaart
De reder levert lege containers af bij
Outokumpu. Het milieuvriendelijkst is
natuurlijk dergelijke leegvaart te voorko-
onze vestiging hebben wij wel gesprekken
met de spoorwegen gevoerd. De distributie
duurde echter vaak langer zonder een
garantie voor een exacte levertijd. Dit komt
onder meer door verschillen in railinfrast
ructuur tussen de Europese landen."
De zo gewenste modal shift is dus
nog maar tot op zekere hoogte
gerealiseerd. Er zal nog heel wat
water door de Schelde vloeien
voor er over water en spoor meer
goederen vervoerd worden dan
over de weg. Ook de bereikbaar
heid van de Kanaalzone per bus
of fiets valt nog wel te verbeteren.
Een knelpunt vormt het overste
ken van het Kanaal en haar zijha
vens. Misschien dat met een
watertaxi van de nood een deugd
valt te maken.
Erik Ottens is stafmedewerker van de ZMF voor duur
zaam bouwen, mobiliteit en ondersteuning van groepen.
6 WANTIJ oktober'97