Ledenvergadering
28 oktober 1997
Het bestuur van de Zeeuwse Milieu
federatie nodigt zijn leden en lidor
ganisaties uit voor de najaarsverga
dering op dinsdag 28 oktober 1997.
Dit najaar brengt het bestuur een
bezoek aan Zeeuws-Vlaanderen. Wij
ontvangen daarom onze achterban
graag in de:
Foyer van het Ledeltheater
Ledelplein 17
Oostburg
Uiteraard rekenen wij ook op onze
leden en vertegenwoordigers van
buiten de regio Zeeuws-Vlaanderen.
Tenslotte willen wij ook van hen
weten of wij met het voorgestelde
werkplan 1998 aan de slag kunnen
gaan. De vergadering begint om
19.30 uur.
Agenda
1. Opening
2. Visie van voorzitter J. Jobsen op
actuele ontwikkelingen in natuur en
milieu van Zeeland
3. Bespreking van het verslag van de
ledenvergadering van 25 maart 1997
te Goes
4. Goedkeuring van het werkplan
1998 van de ZMF
5. Rondvraag
6. Sluiting
Na een korte pauze zal vanaf 20.30
uur aandacht worden geschonken
aan het thema 'Duurzaam Veilig'.
Om de Zeeuwse wegen veiliger te
maken, is een proefproject
Duurzaam Veilig in West-Zeeuws-
Vlaanderen gestart. Daarbij gaat de
infrastructuur flink op de schop met
soms ingrijpende gevolgen voor
natuur en landschap. Het terugdrin
gen van de mobiliteit en het geven
van prioriteit aan de fiets komt tot
nu toe onvoldoende uit de verf.
Omdat ook elders in Zeeland een
begin wordt gemaakt met Duurzaam
Veilig, is het wenselijk de balans van
het proefproject op te maken.
Erik Ottens, stafmedewerker bij de
ZMF, zal een inleiding verzorgen
over het onderwerp. Over andere
sprekers, van provincie en uit de
regio, zullen samen met het
Duumpje en de Steltkluut afspraken
worden gemaakt.
(Het thema kan uiteraard door geïn
teresseerde niet-leden worden bijge
woond)
De vergaderstukken voor het huis
houdelijke deel van de vergadering
kunnen worden opgevraagd bij het
secretariaat van de ZMF, telefoon:
0113-230075.
(TvM)
Scheldedag
Op zaterdag 11 oktober organiseert
de ZMF, samen met de Vlaamse
natuur- en milieuorganisaties, een
eerste 'Schelde-dag' in het bezoe
kerscentrum van Saaftinge. De dag
is bedoeld om met vertegenwoordi
gers van alle natuur- en milieugroe
pen, die actief zijn rond het
Schelde-estuarium (Steltkluut,
Duumpje, BZZB,
Natuurmonumenten, Zeeuws
Landschap enz) bij te praten over de
Schelde. Er is de afgelopen tijd
zoveel gebeurd en er staat de
komende jaren nog zoveel te gebeu
ren, dat het ons zinnig lijkt om de
klokken gelijk te zetten.
Op deze dag zal er stilgestaan wor
den bij de verdieping van de
Westerschelde, het natuurherstel
plan, het actieplan voor het schoon
maken van het Scheldewater, de
natuurontwikkelingsplannen langs
de Schelde in Vlaanderen en natuur
lijk ook wat we samen de komende
jaren aan het herstel van het estuari
um kunnen doen. Het is de bedoe
ling van de Scheldedag een jaarlijks
evenement te maken. (TK)
Zeeland schoon?
Het massale publieke en bestuurlij
ke verzet tegen de komst van de
grote varkensbedrijven levert succes
op. Ten minste als minister van
Aartsen zijn belofte waar maakt. In
het kader van het uitgangspunt 'de
schone gebieden schoon houden'
heeft hij een aantal maatregelen
opgenomen in zijn 'herstructure
ringswet', die moeten verhinderen,
dat er nog meer varkens bij komen
in Zeeland. Naast een korting van
15% op de varkensstapel en moge
lijk later nog eens 10%, stelt hij
voor, dat er geen varkensrechten
van de concentratiegebieden (zoals
Brabant) naar de varkensarme
gebieden, zoals Zeeland, verplaatst
mogen worden. Hopelijk slaagt hij
er in zijn wet voorspoedig door de
Kamer te loodsen. Dan zijn ook pro
vincie en gemeentes geholpen, die
voor maart volgend jaar een nieuw
ruimtelijk beleid moeten hebben,
waaraan de tientallen aanvragen
voor nieuwe stallen moet worden
getoetst. Als het nieuwe beleid dan
van kracht is, kunnen de aanvragen
op basis van dit nieuwe beleid wor
den geweigerd. Voor alle zekerheid
bereidt de provincie een interim
beleid voor.
Van Aartsen toont zich met dit var-
kensbeleid een doortastende minis
ter.
Die zelfde doortastendheid kunnen
we goed gebruiken om een ander,
hiermee verbonden probleem op te
lossen. Zeeland lijkt helemaal niet
zo 'schoon' te zijn als de minister in
zijn 'one-liner' doet voorkomen. Er
gaapt een enorm gat tussen de
gangbare landbouwpraktijk als het
om bemesting gaat, en de noodzaak
om het oppervlaktewater weer
gezond te maken. De hoeveelheid
mineralen (en dan met name stik
stof) dat volgens het beleid van van
Aartsen na toediening van de mest
mag uitspoelen, staat in geen enkele
verhouding tot dat wat nodig is om
een beetje schoon oppervlaktewater
te verkrijgen.
Ook al komen er dan niet meer var
kens naar Zeeland, we blijven met
een groot mestprobleem zitten.
Speciaal voor natuur- en milieuorga
nisaties en actiegroepen, die zich
met de varkensinvasie bezig hou
den, organiseert de ZMF samen met
de provincie een thema avond op
maandag 13 oktober. (TK)
Natuurherstelplan:
onvoldoende
Natuur- en milieuorganisaties zijn
ontevreden over het advies, dat de
Commissie Westerschelde heeft uit
gebracht aan minister Jorritsma over
de natuurcompensatiemaatregelen
in het kader van de verdieping van
de Westerschelde. De ZMF heeft dat
in een brief mede namens de ande
re betrokken natuurorganisaties aan
de minister kenbaar gemaakt. In de
brief wordt fundamentele kritiek
geuit op de benaderingswijze van de
commissie en wordt cle lijst van pro
jecten als onvoldoende van de hand
gewezen.
De Commissie Westerschelde was
door de minister in het leven geroe
pen om haar te adviseren hoe uit de
bestuurlijke impasse te geraken,
nadat de 'open discussie' over het
natuurherstelplan in een emotio
neel debat over ontpolderen was
vast gelopen.
Gezien de voorgeschiedenis acht de
commissie het niet haalbaar om ont
polderen nog als natuurcompensa
tie te handhaven. Ontpolderen kan
wel als mogelijkheid in de lange ter
mijnvisie terugkomen, die voor het
hele estuarium moet worden opge
steld.
Vervolgens concludeert de commis
sie dat het onmogelijk is om het
natuurverlies als gevolg van de ver-
diepingswerken te kwantificeren. Ze
neemt het beschikbare bedrag voor
natuurherstel als criterium voor een
volwaardig herstelplan. Als de kos
ten van het herstelplan ergens tus
sen de 44 en 88 miljoen gulden
bedragen, beschouwt de commissie
dit als voldoende compensatie.
Als tweede criterium heeft de com
missie gekozen voor bestuurlijk
draagvlak. Alleen die natuurherstel-
projecten komen in aanmerking, die
op voldoende draagvlak bij gemeen
tes, waterschappen, provincie en
rijk kunnen rekenen.
De natuur- en milieuorganisaties
verzetten zich tegen deze wel erg
pragmatische benadering. Ook al is
het lastig om het natuurverlies te
berekenen, de commissie heeft ook
geen enkele poging daartoe onder
nomen. Op z'n minst was het moge
lijk een aantal deskundigen een
'best professional judgement' te
laten uitvoeren.
Bestuurlijk draagvlak als criterium
introduceren betekent dat het oor
deel over natuurprojecten afhanke
lijk wordt gesteld van lokale afwe
gingen, waarbij het natuurbclang
ondergeschikt wordt aan dat van
boeren of een leuk wandelgebied
voor de plaatselijke bevolking de
doorslag geeft
De lijst met natuurherstelprojecten
draagt daar duidelijk de sporen van.
De commissie stelt voor enkele
maatregelen buitendijks te nemen,
een paar natuurontwikkelingspro
jecten binnendijks te realiseren en
om toch ergens tussen de 44 en 88
miljoen uit te kómen, 30 miljoen te
reserveren voor een kwaliteitsim
puls voor gebieden die al zijn aan
gewezen in het kader van het
Natuurbeleidsplan samen met maat
regelen om kreken te herstellen.
Van de buitendijkse maatregelen
kan gesteld worden dat ze nauwe
lijks iets met natuurcompensatie van
doen hebben (wat te denken van
schorvorming in de veerhavens als
de WOV is gerealiseerd!) of eerder
als een mitigerende maatregel moe
ten worden beschouwd (de leidam
bij het Ziiidgors). Wat de binnen-
dijkse maatregelen betreft gaat het
slechts om een paar projecten met
een beperkte omvang, waarvan de
grootste, de Oosterzwakepolder niet
eens zeker is, omdat de gemeente
Borssele zich er tegen heeft ver
klaard omdat de landbouw tegen is.
Houden we over 30 miljoen voor
kwaliteitsimpuls NBP en krekenher
stel-, kan nuttig zijn, maar is niet
concreet.
De natuurorganisaties staat iets
anders voor ogen en dat is de com-
9 WANTIJ oktober'97