Ledenvergadering 28 oktober 1997 Het bestuur van de Zeeuwse Milieu federatie nodigt zijn leden en lidor ganisaties uit voor de najaarsverga dering op dinsdag 28 oktober 1997. Dit najaar brengt het bestuur een bezoek aan Zeeuws-Vlaanderen. Wij ontvangen daarom onze achterban graag in de: Foyer van het Ledeltheater Ledelplein 17 Oostburg Uiteraard rekenen wij ook op onze leden en vertegenwoordigers van buiten de regio Zeeuws-Vlaanderen. Tenslotte willen wij ook van hen weten of wij met het voorgestelde werkplan 1998 aan de slag kunnen gaan. De vergadering begint om 19.30 uur. Agenda 1. Opening 2. Visie van voorzitter J. Jobsen op actuele ontwikkelingen in natuur en milieu van Zeeland 3. Bespreking van het verslag van de ledenvergadering van 25 maart 1997 te Goes 4. Goedkeuring van het werkplan 1998 van de ZMF 5. Rondvraag 6. Sluiting Na een korte pauze zal vanaf 20.30 uur aandacht worden geschonken aan het thema 'Duurzaam Veilig'. Om de Zeeuwse wegen veiliger te maken, is een proefproject Duurzaam Veilig in West-Zeeuws- Vlaanderen gestart. Daarbij gaat de infrastructuur flink op de schop met soms ingrijpende gevolgen voor natuur en landschap. Het terugdrin gen van de mobiliteit en het geven van prioriteit aan de fiets komt tot nu toe onvoldoende uit de verf. Omdat ook elders in Zeeland een begin wordt gemaakt met Duurzaam Veilig, is het wenselijk de balans van het proefproject op te maken. Erik Ottens, stafmedewerker bij de ZMF, zal een inleiding verzorgen over het onderwerp. Over andere sprekers, van provincie en uit de regio, zullen samen met het Duumpje en de Steltkluut afspraken worden gemaakt. (Het thema kan uiteraard door geïn teresseerde niet-leden worden bijge woond) De vergaderstukken voor het huis houdelijke deel van de vergadering kunnen worden opgevraagd bij het secretariaat van de ZMF, telefoon: 0113-230075. (TvM) Scheldedag Op zaterdag 11 oktober organiseert de ZMF, samen met de Vlaamse natuur- en milieuorganisaties, een eerste 'Schelde-dag' in het bezoe kerscentrum van Saaftinge. De dag is bedoeld om met vertegenwoordi gers van alle natuur- en milieugroe pen, die actief zijn rond het Schelde-estuarium (Steltkluut, Duumpje, BZZB, Natuurmonumenten, Zeeuws Landschap enz) bij te praten over de Schelde. Er is de afgelopen tijd zoveel gebeurd en er staat de komende jaren nog zoveel te gebeu ren, dat het ons zinnig lijkt om de klokken gelijk te zetten. Op deze dag zal er stilgestaan wor den bij de verdieping van de Westerschelde, het natuurherstel plan, het actieplan voor het schoon maken van het Scheldewater, de natuurontwikkelingsplannen langs de Schelde in Vlaanderen en natuur lijk ook wat we samen de komende jaren aan het herstel van het estuari um kunnen doen. Het is de bedoe ling van de Scheldedag een jaarlijks evenement te maken. (TK) Zeeland schoon? Het massale publieke en bestuurlij ke verzet tegen de komst van de grote varkensbedrijven levert succes op. Ten minste als minister van Aartsen zijn belofte waar maakt. In het kader van het uitgangspunt 'de schone gebieden schoon houden' heeft hij een aantal maatregelen opgenomen in zijn 'herstructure ringswet', die moeten verhinderen, dat er nog meer varkens bij komen in Zeeland. Naast een korting van 15% op de varkensstapel en moge lijk later nog eens 10%, stelt hij voor, dat er geen varkensrechten van de concentratiegebieden (zoals Brabant) naar de varkensarme gebieden, zoals Zeeland, verplaatst mogen worden. Hopelijk slaagt hij er in zijn wet voorspoedig door de Kamer te loodsen. Dan zijn ook pro vincie en gemeentes geholpen, die voor maart volgend jaar een nieuw ruimtelijk beleid moeten hebben, waaraan de tientallen aanvragen voor nieuwe stallen moet worden getoetst. Als het nieuwe beleid dan van kracht is, kunnen de aanvragen op basis van dit nieuwe beleid wor den geweigerd. Voor alle zekerheid bereidt de provincie een interim beleid voor. Van Aartsen toont zich met dit var- kensbeleid een doortastende minis ter. Die zelfde doortastendheid kunnen we goed gebruiken om een ander, hiermee verbonden probleem op te lossen. Zeeland lijkt helemaal niet zo 'schoon' te zijn als de minister in zijn 'one-liner' doet voorkomen. Er gaapt een enorm gat tussen de gangbare landbouwpraktijk als het om bemesting gaat, en de noodzaak om het oppervlaktewater weer gezond te maken. De hoeveelheid mineralen (en dan met name stik stof) dat volgens het beleid van van Aartsen na toediening van de mest mag uitspoelen, staat in geen enkele verhouding tot dat wat nodig is om een beetje schoon oppervlaktewater te verkrijgen. Ook al komen er dan niet meer var kens naar Zeeland, we blijven met een groot mestprobleem zitten. Speciaal voor natuur- en milieuorga nisaties en actiegroepen, die zich met de varkensinvasie bezig hou den, organiseert de ZMF samen met de provincie een thema avond op maandag 13 oktober. (TK) Natuurherstelplan: onvoldoende Natuur- en milieuorganisaties zijn ontevreden over het advies, dat de Commissie Westerschelde heeft uit gebracht aan minister Jorritsma over de natuurcompensatiemaatregelen in het kader van de verdieping van de Westerschelde. De ZMF heeft dat in een brief mede namens de ande re betrokken natuurorganisaties aan de minister kenbaar gemaakt. In de brief wordt fundamentele kritiek geuit op de benaderingswijze van de commissie en wordt cle lijst van pro jecten als onvoldoende van de hand gewezen. De Commissie Westerschelde was door de minister in het leven geroe pen om haar te adviseren hoe uit de bestuurlijke impasse te geraken, nadat de 'open discussie' over het natuurherstelplan in een emotio neel debat over ontpolderen was vast gelopen. Gezien de voorgeschiedenis acht de commissie het niet haalbaar om ont polderen nog als natuurcompensa tie te handhaven. Ontpolderen kan wel als mogelijkheid in de lange ter mijnvisie terugkomen, die voor het hele estuarium moet worden opge steld. Vervolgens concludeert de commis sie dat het onmogelijk is om het natuurverlies als gevolg van de ver- diepingswerken te kwantificeren. Ze neemt het beschikbare bedrag voor natuurherstel als criterium voor een volwaardig herstelplan. Als de kos ten van het herstelplan ergens tus sen de 44 en 88 miljoen gulden bedragen, beschouwt de commissie dit als voldoende compensatie. Als tweede criterium heeft de com missie gekozen voor bestuurlijk draagvlak. Alleen die natuurherstel- projecten komen in aanmerking, die op voldoende draagvlak bij gemeen tes, waterschappen, provincie en rijk kunnen rekenen. De natuur- en milieuorganisaties verzetten zich tegen deze wel erg pragmatische benadering. Ook al is het lastig om het natuurverlies te berekenen, de commissie heeft ook geen enkele poging daartoe onder nomen. Op z'n minst was het moge lijk een aantal deskundigen een 'best professional judgement' te laten uitvoeren. Bestuurlijk draagvlak als criterium introduceren betekent dat het oor deel over natuurprojecten afhanke lijk wordt gesteld van lokale afwe gingen, waarbij het natuurbclang ondergeschikt wordt aan dat van boeren of een leuk wandelgebied voor de plaatselijke bevolking de doorslag geeft De lijst met natuurherstelprojecten draagt daar duidelijk de sporen van. De commissie stelt voor enkele maatregelen buitendijks te nemen, een paar natuurontwikkelingspro jecten binnendijks te realiseren en om toch ergens tussen de 44 en 88 miljoen uit te kómen, 30 miljoen te reserveren voor een kwaliteitsim puls voor gebieden die al zijn aan gewezen in het kader van het Natuurbeleidsplan samen met maat regelen om kreken te herstellen. Van de buitendijkse maatregelen kan gesteld worden dat ze nauwe lijks iets met natuurcompensatie van doen hebben (wat te denken van schorvorming in de veerhavens als de WOV is gerealiseerd!) of eerder als een mitigerende maatregel moe ten worden beschouwd (de leidam bij het Ziiidgors). Wat de binnen- dijkse maatregelen betreft gaat het slechts om een paar projecten met een beperkte omvang, waarvan de grootste, de Oosterzwakepolder niet eens zeker is, omdat de gemeente Borssele zich er tegen heeft ver klaard omdat de landbouw tegen is. Houden we over 30 miljoen voor kwaliteitsimpuls NBP en krekenher stel-, kan nuttig zijn, maar is niet concreet. De natuurorganisaties staat iets anders voor ogen en dat is de com- 9 WANTIJ oktober'97

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1997 | | pagina 9