Kritiek op Duurzaam Veilig in West- Zeeuws-Vlaanderen groeit I BÊSÊSmÈÊSÈÈm Fietsers en openbaar vervoer onvoldoende aan bod Erik Ottens Een bont gezelschap van acht belangenorganisaties waar onder agrariërs, natuurbeschermers, rijschoolhouders en transportondernemers, zorgde voor een hete zomer in West-Zeeuws-Vlaanderen. Zij besloten een stichting op te richten om een vuist te maken tegen de uitvoering van het demonstratieproject Duurzaam Veilig. Dit artikel schetst de mening van de ZMF over dit project. In West-Zeeuws-Vlaanderen wordt Ivoor het eerst op grote schaal het theoretische concept "Duurzaam Veilig" uitgeprobeerd om de verkeers veiligheid te verhogen. Het aantal verkeers doden moet in 2000 zijn gehalveerd. Het autoverkeer wordt gebundeld op zoge naamde stroom- en ontsluitingswegen. Het langzame verkeer, zoals fietsers en tracto ren, scheidt men zoveel mogelijk van het snelle verkeer. De plannen voor de aanleg van parallelwegen, verkeersdrempels en rondwegen ontwikkelen de wegbeheerders (gemeenten, waterschappen en provincie) in samenspraak met de bewoners. Fietsen Aanpak van de verkeersonveiligheid is in principe prima. Het concept "Duurzaam Veilig" biedt zelfs kansen op realisering van thema's die voor de ZMF belangrijk zijn: minder versnippering van de natuur en minder automobiliteit. Door de bundeling van autoverkeer op centrale wegen en het autoluw maken van de verblijfsgebieden kan een fijnmazige fietsstructuur ontstaan. Fietsen wordt zo verkeersveiliger en aan trekkelijker. Boomkikkergebied In West-Zeeuws-Vlaanderen worden deze kansen echter niet benut. De oorzaak ligt in het ontbreken van een duidelijke belangen afweging waarbij "Duurzaam Veilig" wordt getoetst aan andere belangen zoals die van natuur, landschap en effecten op de auto mobiliteit. Bij Aardenburg staat bijvoor beeld een rondweg gepland die dwars door een belangrijk boomkikkergebied gaat. In het dorp zelf zijn prima maatregelen te nemen die de verkeersveiligheid vergroten. De voordelen van een rondweg wegen niet op tegen de nadelen. Openbaar vervoer Door de plannen verslechtert ook de con currentiepositie van het openbaar vervoer. In de ontwikkelde plannen voor het gebied ten noorden en zuiden van de weg Oostburg-IJzendijke kan de busverbinding naar Waterlandkerkje niet meer in de huidi ge vorm worden uitgevoerd. Polderwegen De kern van het project - het weren van autoverkeer op polderwegen - is ook de achilleshiel. Tot nu toe is er geen afdoende oplossing gevonden voor dit vraagstuk. In de plannen bij Oostburg en IJzendijke wil men om de 600 tot 1200 meter verkeers drempels op de polderwegen gaan aanleg gen. Transportondernemers en agrariërs vrezen echter schade aan de vervoerde pro ducten en een verminderde bereikbaarheid. Daarnaast helpt de aanleg van drempels niet om sluipverkeer tegen te gaan. Deze plannen waren voor de acht organisaties dan ook de druppel die de emmer deed overlopen. Knippen Hoe kunnen polderwegen dan wèl autoluw gemaakt worden? Samen met onder meer de Fietsersbond enfb, de stichting Behoud de Zak van Zuid-Beveland (BZZB) en agra riërs ontwikkelt de ZMF plannen om waar Rondweg bij Aardenburg door een belangrijk boomkikkergebied gepland. Foto: Peter Verdurmen. devolle delen van de Zak van Zuid- Beveland autoluw te maken. Dit project "Zonder auto Natuurlijk" moet leiden tot aantrekkelijke fiets- en wandelroutes. Een goede optie hiervoor is het afsluiten of "doorknippen" van wegen voor het gemo toriseerde verkeer door middel van obsta kels of verbodsborden. Het idee van het knippen van wegen doet veel mensen schrikken. Men vreest dat woningen en landbouwpercelen slecht bereikbaar worden. Maar door gezamenlijk het soort obstakel en de locatie te bepalen, kan aan de ene kant de bereikbaarheid gehandhaafd blijven, terwijl aan de ahdere kant bewoners en agrariërs geen last meer ondervinden van het sluipverkeer. 0 Als reactie op de kritiek van de acht organisaties heeft de leiding van het West-Zeeuws-Vlaamse ver- keersveiligheidsproject besloten de uitvoering van de plannen voor het gebied ten noorden en zuiden van de weg Oostburg- IJzendijke, voorlopig op te schor ten. Misschien dat de ideeën uit "Zonder Auto Natuurlijk" kunnen helpen de partijen nader tot elkaar te brengen. Erik Ottens is stafmedewerker van de ZMF voor duur zaam bouwen, mobiliteit en de ondersteuning van groe pen. 5 WANTIJ oktober'97

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1997 | | pagina 5