Outokumpu maakt begin met milieuvriendelijk goederen vervoer :S8SS Containervervoer over water Erik Ottens Het staalverwerkingsbedrijf Outokumpu op de Axelse Vlakte heeft voor haar vervoer naar Rotterdam gekozen voor containervervoer over water Dit spaart 1250 vracht- autoritten op jaarbasis uit. De gepleegde investeringen vergroten ook de mogelijkheden van andere bedrijven in de Kanaalzone om over te stappen op deze vervoerwijze. men. Kunnen de containers dan ook niet gevuld worden met de rollen staal die voor het productieproces nodig zijn? Klap: "Wij hebben hier inderdaad naar gekeken. Het bleek echter niet mogelijk om de rollen roestvast staal efficiënt in een container te krijgen." Een mogelijke duurzame oplos sing is dat het Havenschap bij de verdere invulling van de Axelse Vlakte een bedrijf nabij Outokumpu ziet te vestigen dat haar grondstoffen per container aanvoert. Spoor Tachtig procent van haar producten zet Outokumpu in Europa af. Dit vervoer vindt grotendeels nog wel over de weg plaats. Een uitzondering is Italië: het staal gaat per vrachtauto naar Antwerpen, waar het op een trein met bestemming Milaan wordt geladen. Klap: "De mogelijkheden per spoor zijn verder beperkt. Ten tijde van Ruim 75% van het gewicht aan goe- r deren die tussen Zeeland en de rest van Nederland worden vervoerd, vindt plaats over de weg. Het gevolg zijn volle wegen en een grote uitstoot van schadelijke stoffen als kooldioxide. Milieuvriendelijker vervoerwijzen zijn spoor en binnenvaart. De overheid stimuleert be drijven tot een "modal shift": het overstap pen op goederenvervoer per spoor of schip. Zij heeft gehoor gevonden bij Outokumpu in Westdorpe. Kanaal Outokumpu Steel Processing, zoals het bedrijf volledig heet, verwerkt grote rollen roestvast staal, afkomstig van het moeder bedrijf in Lapland, tot platen van diverse formaten of smallere strips. De afnemers zitten vooral in Europa, Azië en Noord- Amerika. Het bedienen van de overzeese continenten loopt via Rotterdam. Het ver voer naar de grootste haven van de wereld ging oorspronkelijk over de weg. Sinds enkele maanden wordt het in Zeeland ruim vertegenwoordigde water gebruikt. Directeur J.C. Klap vertelt: "Een van de redenen om ons hier te vestigen in 1992 was de perfecte ligging aan het Kanaal van Gent naar Terneuzen. Het is zonde deze mogelijkheid ongebruikt te laten." Bij de keuze voor containervervoer spelen naast idealistische overwegingen ook de centen een rol. "Het is goedkoper, maar dat was niet ons uitgangspunt." Containers Na het knippen van het staal tot de door de klant gewenste formaten worden de contai ners gevuld. Volle containers worden met Outokompu investeert in containervervoer over water. Foto: Peter Verdurmen. een speciale heftruck naar de naast het bedrijf gelegen kade gereden. Eenmaal per week of zonodig dagelijks meert hier een binnenvaart-containerschip van de reder P&O Nedlloyd aan. Zij voert een shuttle- dienst uit tussen het Vlaamse Avelgem en Rotterdam. Via de ECT Terminal op de Maasvlakte worden de containers naar Canada, de VS en het Verre Oosten ver scheept. De overschakeling naar containervervoer ging niet zonder slag of stoot. Er werden investeringen gedaan in het verlengen van de kade en in het plaatsen van een kraan voor het laden van de schepen. Er moest in de transportsector weerstand overwonnen worden want "de vervoerswereld is behou dend en denkt vaak alleen in vervoer van haven naar haven. De integratie van voor- en natransport wordt vergeten." Leeg vaart De reder levert lege containers af bij Outokumpu. Het milieuvriendelijkst is natuurlijk dergelijke leegvaart te voorko- onze vestiging hebben wij wel gesprekken met de spoorwegen gevoerd. De distributie duurde echter vaak langer zonder een garantie voor een exacte levertijd. Dit komt onder meer door verschillen in railinfrast ructuur tussen de Europese landen." De zo gewenste modal shift is dus nog maar tot op zekere hoogte gerealiseerd. Er zal nog heel wat water door de Schelde vloeien voor er over water en spoor meer goederen vervoerd worden dan over de weg. Ook de bereikbaar heid van de Kanaalzone per bus of fiets valt nog wel te verbeteren. Een knelpunt vormt het overste ken van het Kanaal en haar zijha vens. Misschien dat met een watertaxi van de nood een deugd valt te maken. Erik Ottens is stafmedewerker van de ZMF voor duur zaam bouwen, mobiliteit en ondersteuning van groepen. 6 WANTIJ oktober'97

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1997 | | pagina 6