mm ,n„ ^\an tureWP* Alles begon met de acties voor het open houden van de Oosterschelde Jubileum stuurgroep Oosterschelde Op 10 oktober j.l. vierde de Stuurgroep Oosterschelde haar twintigjarig bestaan. Een wat ongebruikelijk moment voor een jubileum, maar dat had alles te maken met het feit dat de Stuurgroep ophoudt te bestaan met de komst van de status Nationaal Park voor de Ooster schelde. In de Stuurgroep Oosterschelde zijn alle overheden vertegenwoordigd, die op de een of andere wijze iets met de Oosterschelde te maken hebben: de gemeentes, het waterschap, de provincie en de diverse ministeries. De provincie is voorzitter van de Stuurgroep, momenteel 0ïsant, dissonant in Oosterscheldebeleid in de persoon van gedeputeerde Gert de Kok. De belangrijkste taak van de Stuurgroep is om toe te zien op de uitvoering van het Beleidsplan Oosterschelde. Een plan dat door de verschillende overheden is onderschreven en dat precies aangeeft wat wel en niet mag in het gebied. Het beleidsplan gaat uit van de hoofddoel stelling voor de Oosterschelde: behoud en, waar mogelijk, herstel van de natuur waarden. Na de natuur komt in het beleid de visserij als belangrijkste func tie, dan pas de anderen zoals recreatie, scheepvaart e.d. Dat de natuur voorop staat in het Oosterscheldebeleid heeft natuurlijk alles te maken met de discussie over het al dan niet afdammen van de zeearm. Uiteindelijk gaf de grote ecologische waarde van de Oosterschelde de door slag en is miljarden guldens geïnvesteerd in de bouw van een stormvloedkering. Zo'n investering verplicht de overheid om het natuurgebied daarna ook als zodanig te besturen en te beheren. De keuze viel op een Beleidsplan voor de Oosterschelde, dat door alle overhe den wordt onderschreven en waarvoor de Stuurgroep Oosterschelde verant woordelijk is, waarin vervolgens weer alle overheden zijn vertegenwoordigd. Alle overheden verplichten zich om plan nen die gevolgen hebben voor de Oosterschelde ter toetsing aan de Stuurgroep voor te leggen. Op deze structuur werd regelmatig kri tiek geuit, door bijvoorbeeld statenleden, die de Stuurgroep ondemocratisch noemden, of de recreatiesector, die in het beleid teveel beperkingen zag. De natuurbescherming deelt deze kritiek niet, integendeel. Het heeft de algelopen twintig jaar goed gefunctioneerd. Juist in zo'n groot natuurgebied, waarin volop recreatie en visserij plaatsvindt, is de ver leiding groot allerlei ontwikkelingen toe te staan die op gespannen voet staan met de natuurwaarden. In het belang van de natuurwaarden moet bescheidenheid worden betracht, moeten bepaalde plan nen met economische potenties worden afgewezen. Dat is geen voor de hand liggende zaak. De Stuurgroep Ooster-schelde ver dient lof dat zij er in is geslaagd om alle partijen achter een beleidsplan met zo'n doelstel ling te krijgen en te houden. Dat wil niet zeggen dat we het als natuurbescherming met alle besluiten eens waren. Het fiat voor de aanleg van de camping Orisant, of het getalm met de regulatie van de recreatie op de Oesterdam zijn minder prettige herinne ringen, maar de eindbalans blijft positief. De Stuurgroep Oosterschelde gaat bin nenkort op in een nieuwe structuur, die hoort bij de status Nationaal Park. Grondeigenaren en belangengroeperin gen krijgen naast de verschillende over heden een zetel in het nieuwe overlegor gaan. Daar is niks op tegen, een grotere betrokkenheid van belangenorganisaties is zelfs gewenst. Het beleidsplan Oosterschelde blijft bestaan en vormt de garantie dat het natuurbelang de rand voorwaarden bepaalt voor het menselijk gebruik. En zo hoort het ook in de Oosterschelde. Tureluurpoort naar Schouwen Wie nu vanaf de Zeelandbrug Schouwen oprijdt, passeert aan beide zijden van de weg de typisch Schouwse natuur van de inlagen. Een mooier ontvangst op het eiland door deze Tureluurpoort van nieuwe natuur is nauwelijks mogelijk! Dit najaar heeft het waterschap De Zeeuwse Eilanden ook het gebiedje, de Galgepolder-Oost, aan de oostkant van de weg, heringericht. In de jaren zestig is de aansluitende weg naar de Zeeland- brug plompverloren door de inlaag aan gelegd. Het oostelijk deel heeft jarenlang een andere functie gehad. Een tijdlang hebben woonwagenbewoners het gebied gebruikt. Voordat het gebied weer ingericht kon worden als natuurgebied moest de

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1997 | | pagina 15