Gratis met de bus in Hasselt en Renesse Ook een idee voor Walcheren? Erik Ottens Sinds enkele maanden is de droom van gratis openbaar vervoer werkelijkheid. Niet alleen s zomers in het Zeeuwse Renesse, maar heel het jaar door in het Vlaamse Hasselt. Op Walcheren zijn mogelijkheden voor een expe- riment om deze twee voorbeelden te volgen. In de gemeente Hasselt (68.000 inwo ners) zijn tot eind 1998 de stadsbus sen voor iedereen gratis en de streek bussen voor de Hasselaren. Het expe riment lijkt zeer succesvol. In oktober 1997 was het aantal reizigers vernegenvoudigd vergeleken met het jaar daarvoor! En dan te bedenken dat het aandeel van het openbaar vervoer in Nederland, ondanks alle inspan ningen van het ministerie van Verkeer en Waterstaat, maar niet wil stijgen. Stunt Sommige bewoners zien het als een politie ke stunt van de nieuwe socialistische burge meester. Dat is natuurlijk mogelijk. In elk geval speelt het gratis "bussen" een rol in het vervoersbeleid dat de leefbaarheid en bereikbaarheid van Hasselt moet vergroten. De strippenkaart is afgeschaft en het busnet uitgebreid. Er rijden meer bussen op meer lijnen. Ook wordt het autoverkeer terugge drongen. Daartoe legt de gemeente langs de belangrijkste toegangswegen tot de bin nenstad transferia aan. Daar kan men gratis en bewaakt de auto stallen en overstappen op de bus. Het aantal parkeerplaatsen in de binnenstad wordt tot een derde vermin derd. Geld Waar komt het geld vandaan? De betrokken gemeente-ambtenaar M. Verachtert zegt: "Gemiddeld verdient busmaatschappij De Lijn slechts 12% van de kosten terug via de kaartverkoop. Met De Lijn is afgesproken dat dit percentage voor onze rekening komt. Het gaat dan om een bedrag van 35 miljoen frank (±2 miljoen gulden) waar door het busvervoer anderhalf jaar gratis wordt." Het Vlaamse gewest financiert de investeringen in nieuwe bussen en de uit breiding van lijnen. Ringweg om Hasselt wordt eenrichtings verkeer met een "groene boulevard" voor wandelaars en halteplaatsen voor gratis busvervoer. Foto: Erik Ottens. Ringweg Verachtert laat voortaan de auto thuis staan en neemt de bus naar zijn werk. De hoop is dat veel Hasselaren zijn voorbeeld volgen. De noodzaak van een derde ringweg, om het doorgaande verkeer om de stad heen te leiden, verdwijnt daardoor. Dit scheelt een uitgave van miljarden franken. Nog sterker: in plaats van een nieuwe ring verdwijnt een deel van de bestaande ring om de binnen stad! Wat nu nog een snelweg is van twee maal twee rijstroken, moet over een jaar eenrichtingsverkeer zijn met een "groene boulevard" voor wandelaars. Transferium Zeeland kent sinds afgelopen zomer ook een initiatief met gratis openbaar vervoer. Strandbezoekers kunnen in Renesse op het transferium hun auto bewaakt en onbetaald neerzetten. Vervolgens kan men gratis met de bus of paardentram naar het strand. Veel recreanten maakten gebruik van het transferium en ze waren ook enthousiast over de kwaliteit. Het transferium maakt deel uit van een gebiedsgewijze aanpak van Schouwen-West om de kwaliteit van het toe risme, de natuur en de leefbaarheid van het gebied te vergroten Walcheren Koppelen we de ervaringen van Hasselt en Renesse, dan ligt in Zeeland een idee dat het onderzoeken waard is: gratis openbaar vervoer op Walcheren, s Zomers zit het verkeer op het eiland door de vele toeris ten regelmatig vast. Daarnaast zien we dat in het stadsgewest het busvervoer onder druk staat. Tegenover een uitgave van zeven miljoen gulden staat voor dit jaar nog geen twee miljoen aan inkomsten begroot. Er is op Walcheren een nieuwe N57 (de dammenroute) gepland en rondwegen bij Oostkapelle, Serooskerke, Koudekerke en Zoutelande. Het is de moeite waard om de maatregelen die nu worden voorgesteld eens te onderzoeken naar Hasselts voor beeld. Het uitstel van de nieuwe N5"7 op Walcheren biedt een onverwachte kans. Besparing Het idee van Hasselt leert dat met gratis openbaar vervoer een belangrijke drempel voor de reiziger vervalt. Een van de rede nen om niet met het openbaar vervoer te gaan, is de prijs. Gratis openbaar vervoer krijgt de mensen misschien wel uit de auto, waardoor nieuwe wegen overbodig zijn. De financiële besparing die dat oplevert, kan vervolgens in het openbaar vervoer worden genvesteerd waardoor nog meer mensen de overstap maken. De voorbeelden van Hasselt en Renesse verdienen minstens een nadere studie voor Walcheren. Wie pakt de handschoen op? Erik Ottens is stafmedewerker van de ZMF voor o.a. mobiliteitsproblemen. 8 WANTIJ december '97

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1997 | | pagina 8