c ouwblad Vakantie, vrije tijd, natuur en milieu Vakantie met minder auto Maart 1998 Vakantie met minder auto Milieuzorg op de camping Aandacht voor de natuur Wandelen Fietsen Vakantie bij de boer Anders onderdak Voor meer informatie Zeeland wandelland Foto: Jaap Wolterbeek Er wordt wat afgerecreëerd, vandaag de dag. En de trend daarbij is: "In korte tijd zoveel mogelijk beleven,volgens één van de vele kran tenartikelen die rond de jaarwisse ling in de toekomst probeerden te kijken. 'Eten, drinken, muziek en spektakel.Vooral bij dit laatste worden kos ten nog moeite gespaard, en energie al helemaal niet. Op de landelijke vakantiebeurs, die jaarlijks in januari wordt gehouden en die bekend is van de files rondom Utrecht, komt dat allemaal aan de orde. In dit vouwblad doen we het wat rustiger aan, en we blijven voornamelijk dicht bij huis, in de eigen provincie. We hebben het over vrijetijdsbesteding met aandacht voor de natuur, waarbij natuur en milieu het niet zo hard te verduren krijgen als bijvoorbeeld bij vliegen, skiën en off the road crossen. Een oriëntatie op de toeristische mogelijk- heden van Zeeland zou kunnen beginnen in het Toeristisch Huis Zeeland in Middelburg: vlakbij de Lange Jan zitten de VVV en de ANWB onder één dak. Bij bin nenkomst valt allereerst de informatie over bestemmingen aan de andere kant van de wereld op, maar verderop komen ook degenen die wat willen weten over de mogelijkheden van Zeeland aan hun trek ken. Daar, en bij de andere Zeeuwse WV's ligt het grootste deel van de informatie waar naar in dit vouwblad wordt verwezen. In de Zeeuwse kuststreken kunnen de 1 vakantie-automobilisten elkaar en de andere weggebruikers soms aardig in de weg zitten. Dat geldt voor de openbare weg, maar ook op campings zijn rijdende auto's niet bevorderlijk voor de leefbaar heid. Er zijn verschillende initiatieven ontwikkeld om de recreanten uit de auto te krijgen. Het transferium in Renesse springt daarbij het eerst in het oog. Geen halve maatregel, zo'n enorm parkeerterrein met gratis ver voer naar de stranden. Om in de vakantie stemming te komen, worden er wat minder gangbare vervoermiddelen ingezet: o.a. open bussen (gestoffeerd met zand) en paardentrams. Er is in de eerste zomer van deze voorziening al zo'n dankbaar gebruik gemaakt, dat men denkt over een tweede transferium bij Haamstede. Om de kampeerders op Schouwen zover te krijgen dat ze de auto wat vaker laten staan, krijgt iedere "kampeereenheid" een buspas, goed voor gratis openbaar vervoer voor maximaal twee volwassenen en vier kinde ren op het hele eiland. Deze buspas wordt betaald door de recreatie-ondernemers en uit de toeristenbelasting. Langs de Zeeuws-Vlaamse kust rijdt in juli en augustus de kustbus: ieder uur in aan sluiting op de veerboot in Breskens langs de hele kust naar Knokke. Om de twee uur rijdt er langs dezelfde route een bus waarin ook fietsen meegenomen kunnen worden. Verschillende campings verhuren fietsen en geven aan welke fietsmogelijkheden er zijn. Om het minder aantrekkelijk te maken met de auto op vakantie te gaan, zijn er cam pings die de autotarieven verhogen, en die de tarieven voor eventuele twééde auto's (dat schijnt ook al niet meer zeldzaam te zijn) verdubbelen. 1 Vouwblad Wantij maart '98

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1998 | | pagina 11