nu al een reizigersgroei van 800% gemeld. We zijn heel benieuwd hoeveel procent daarvan de auto heeft laten staan. In Nederland gaat het openbaar vervoer gesubsidieerd worden op basis van wat je zelf aan opbrengsten hebt. Krijg je een mil joen binnen, dan legt de overheid daar, ruwweg, eenzelfde bedrag bij. Zouden we geen kaartjes meer verkopen, dan zouden we, op grond van die regeling, ook geen subsidie ontvangen. Anders wordt het wan neer, zoals in Hasselt, door gratis open baar vervoer minder geïnvesteerd hoeft te worden in de aanleg van wegen. Wij zullen echter geen initiatieven nemen, de Provincie is onze opdrachtgever. Dhr. Hennekeij, gedeputeerde van de Provincie Zeeland met openbaar ver voer in zijn portefeuille: "We zijn gebonden aan een landelijke tariefstructuur. Pas als er, zoals Bouwma al aangeeft, geld binnenkomt, legt de over heid er geld bij. Over een paar jaar zal er door de invoering van een chipkaart een zekere vrijheid in tarief ontstaan. Dan zie ik ruimte voor experimenten. We moeten meer mensen de bus in krijgen, dat is dui delijk, de aanleg van een transferium op Walcheren lijkt daarbij een voorwaarde. Maar gratis openbaar vervoer wordt voor ons geen doel op zich. Dit jaar brengt de Provincie een beleidsnota Openbaar Vervoer uit. Daarin zullen we aandacht besteden aan mogelijkheden om de bus aantrekkelijker te maken. Dhr. van de Korput, hoofd personen- en goederenvervoer bij Rijkswaterstaat: "De suggestie dat openbaar vervoer gratis kan en dat dat de aanleg van de N 57 overbodig maakt, is prikkelend maar wei nig reëel. Wel vind ik, dat we Walcheren minder aantrekkelijk moeten maken voor auto 's en bus en dat we fietsgebruik moe ten stimuleren, o. a. door de aanleg van transferia bij Middelburg en Vlissingen. De leefbaarheid in het algemeen en de kwali teit van het 'toeristisch product'gaan omhoog door binnenwegen af te sluiten voor auto 's en door goedkoper openbaar vervoer. Daar moet in de zomer de toeris tenbranche dan wel aan meebetalen. De overheid kan iets aan de tarieven doen door de toeristenbelasting daarvoor aan te wenden. Dat er door bijvoorbeeld de kern van Domburg nog altijd auto 's rijden is doodzonde. Ondernemers denken nog te vaak aan winst op de korte termijn. Ze willen voor auto 's bereikbaar blijven, maar Domburg zou zoveel aantrekkelijker zijn zonder auto's. Mevr. Lootens van de vereniging voor reizigers met het openbaar ver voer ROVER (zie over ROVER ook het arti kel elders in dit blad) "Nee, openbaar vervoer kost geld, dat moet niet voor niks kunnen. Als de Provincie geld, zou steken in gratis bussen op Walcheren kan dat. ten koste gaan van het busvervoer elders in Zeeland. De mensen moeten leren accepteren dat het openbaar vervoer geld kost en aanpassingen vergt. En wie zouden het meest profiteren van dat experiment? Vakantiegangers en de toe ristenbranche! De Zeeuwse bevolking schiet daar weinig mee op. Als de recreatie- ondernemers of de horeca in de zomer gra tis vervoer aanbieden, concurreren ze met het 'normale' openbaar vervoer. Dhr. Zwemer, geboren en getogen op Walcheren, presentator van een wekelijks diaiectenprogramma op Omroep Zeeland, 'principieel' fietser en gebruiker van openbaar vervoer: "Naemens aol die duuzende beweuners van Walcheren die d'r eige zelden of nooit laete 'oore, zeie'k: "Ons wille glad géén nieuwe N57.'t Zou de genadeklap weze vö 't landschap van 't eiland, zeker as ook die rondwegen d'r zoue komme. Buuten de zeumer en buuten de spits is 't op aol die plekken zö rustig as wat. 't Probleem leit er dus aléén op bepaalde tieden. Graag een transferium, mèr eigenlijk zoue me terug moete nè de voorzieningen van vö 1940: een tramlijn. Je kan op Walcheren aan een paar lijnen genoeg ebbe om vee ménsen te bedienen. Ons wille wé, 'oor! Enne: me wille d'r ook best vö betaele. Niks ziiunig, die Walcherenaers. Mevr. Jobse, 80 jaar niet van Walcheren af geweest, afhankelijk van het openbaar vervoer: "Voor niks gaat de zon op. Om nou zo maar gratis in de bus te kunnen stappen, vind ik een beetje raar. Dan gaan er ook mensen die anders misschien niet van hun plek zouden komen. Ik wil er best voor blij ven betalen, wel ietsje meer zelfs als daar door al die auto 's in de zomer op Walcheren wegblijven. Dhr. Koole, troubadour en particulier buschauffeur d.w.z. in zijn privé Transit met dubbele cabine: "Ik zie vaak mensen in bushokjes staan wachten. Ze hoeven zich daar trouwens niet te vervelen met die plaatjes van blote meiden. Denk. wel eens aan stoppen, heb vaak vijf lege plaatsen. De automobilisten voor en achter mij net zo, plek zat in al die auto 's. In de bussen zie ik soms maar een paar verloren kopjes boven de ramen uitsteken. We moeten het maar eens een week proberen. Alle automobilisten stop pen bij de bushalte en nemen de wachten den mee. Hoeveel van die gele gevaartes zouden er dan nog nodig zijn? Zo wordt vervoer op Walcheren gratis voor de niet- autobezitter Erik Ottens, stafmedewerker Zeeuwse Milieufederatie voor ver voersvraagstukken die in de vorige Wantij de proefballon over gratis openbaar vervoer opliet: "Mijn suggestie moet niet alleen op de fac tor openbaar vervoer of gratis beoordeeld worden. De gevolgen voor de maatschappij reiken namelijk verder. Gratis openbaar vervoer is een middel om de leefbaarheid van Walcheren te vergroten en natuur en landschap te sparen. De huidige financie ring van het openbaar vervoer in Nederland is duidelijk een knelpunt. Als dhr. Hennekeij zegt dat er over een paar jaar ruimte ontstaat voor experimenten, dan is nu het moment daar om de moge lijkheid voor gratis openbaar vervoer te onderzoeken en dient dat aandachtspunt in de beleidsnota te zijn. Jan Moekolte is lid van de Wantijredaclie. 14 WANTIJ maart'98

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1998 | | pagina 18