nu al een reizigersgroei van 800% gemeld.
We zijn heel benieuwd hoeveel procent
daarvan de auto heeft laten staan. In
Nederland gaat het openbaar vervoer
gesubsidieerd worden op basis van wat je
zelf aan opbrengsten hebt. Krijg je een mil
joen binnen, dan legt de overheid daar,
ruwweg, eenzelfde bedrag bij. Zouden we
geen kaartjes meer verkopen, dan zouden
we, op grond van die regeling, ook geen
subsidie ontvangen. Anders wordt het wan
neer, zoals in Hasselt, door gratis open
baar vervoer minder geïnvesteerd hoeft te
worden in de aanleg van wegen. Wij zullen
echter geen initiatieven nemen, de
Provincie is onze opdrachtgever.
Dhr. Hennekeij, gedeputeerde van de
Provincie Zeeland met openbaar ver
voer in zijn portefeuille:
"We zijn gebonden aan een landelijke
tariefstructuur. Pas als er, zoals Bouwma
al aangeeft, geld binnenkomt, legt de over
heid er geld bij. Over een paar jaar zal er
door de invoering van een chipkaart een
zekere vrijheid in tarief ontstaan. Dan zie
ik ruimte voor experimenten. We moeten
meer mensen de bus in krijgen, dat is dui
delijk, de aanleg van een transferium op
Walcheren lijkt daarbij een voorwaarde.
Maar gratis openbaar vervoer wordt voor
ons geen doel op zich. Dit jaar brengt de
Provincie een beleidsnota Openbaar
Vervoer uit. Daarin zullen we aandacht
besteden aan mogelijkheden om de bus
aantrekkelijker te maken.
Dhr. van de Korput, hoofd personen-
en goederenvervoer bij
Rijkswaterstaat:
"De suggestie dat openbaar vervoer gratis
kan en dat dat de aanleg van de N 57
overbodig maakt, is prikkelend maar wei
nig reëel. Wel vind ik, dat we Walcheren
minder aantrekkelijk moeten maken voor
auto 's en bus en dat we fietsgebruik moe
ten stimuleren, o. a. door de aanleg van
transferia bij Middelburg en Vlissingen. De
leefbaarheid in het algemeen en de kwali
teit van het 'toeristisch product'gaan
omhoog door binnenwegen af te sluiten
voor auto 's en door goedkoper openbaar
vervoer. Daar moet in de zomer de toeris
tenbranche dan wel aan meebetalen. De
overheid kan iets aan de tarieven doen
door de toeristenbelasting daarvoor aan te
wenden. Dat er door bijvoorbeeld de kern
van Domburg nog altijd auto 's rijden is
doodzonde. Ondernemers denken nog te
vaak aan winst op de korte termijn. Ze
willen voor auto 's bereikbaar blijven,
maar Domburg zou zoveel aantrekkelijker
zijn zonder auto's.
Mevr. Lootens van de vereniging
voor reizigers met het openbaar ver
voer ROVER (zie over ROVER ook het arti
kel elders in dit blad)
"Nee, openbaar vervoer kost geld, dat moet
niet voor niks kunnen. Als de Provincie
geld, zou steken in gratis bussen op
Walcheren kan dat. ten koste gaan van het
busvervoer elders in Zeeland. De mensen
moeten leren accepteren dat het openbaar
vervoer geld kost en aanpassingen vergt.
En wie zouden het meest profiteren van
dat experiment? Vakantiegangers en de toe
ristenbranche! De Zeeuwse bevolking schiet
daar weinig mee op. Als de recreatie-
ondernemers of de horeca in de zomer gra
tis vervoer aanbieden, concurreren ze met
het 'normale' openbaar vervoer.
Dhr. Zwemer, geboren en getogen op
Walcheren, presentator van een
wekelijks diaiectenprogramma op
Omroep Zeeland, 'principieel' fietser
en gebruiker van openbaar vervoer:
"Naemens aol die duuzende beweuners
van Walcheren die d'r eige zelden of nooit
laete 'oore, zeie'k: "Ons wille glad géén
nieuwe N57.'t Zou de genadeklap weze vö
't landschap van 't eiland, zeker as ook die
rondwegen d'r zoue komme. Buuten de
zeumer en buuten de spits is 't op aol die
plekken zö rustig as wat. 't Probleem leit
er dus aléén op bepaalde tieden. Graag
een transferium, mèr eigenlijk zoue me
terug moete nè de voorzieningen van vö
1940: een tramlijn. Je kan op Walcheren
aan een paar lijnen genoeg ebbe om vee
ménsen te bedienen. Ons wille wé, 'oor!
Enne: me wille d'r ook best vö betaele.
Niks ziiunig, die Walcherenaers.
Mevr. Jobse, 80 jaar niet van
Walcheren af geweest, afhankelijk
van het openbaar vervoer:
"Voor niks gaat de zon op. Om nou zo
maar gratis in de bus te kunnen stappen,
vind ik een beetje raar. Dan gaan er ook
mensen die anders misschien niet van hun
plek zouden komen. Ik wil er best voor blij
ven betalen, wel ietsje meer zelfs als daar
door al die auto 's in de zomer op
Walcheren wegblijven.
Dhr. Koole, troubadour en particulier
buschauffeur d.w.z. in zijn privé
Transit met dubbele cabine:
"Ik zie vaak mensen in bushokjes staan
wachten. Ze hoeven zich daar trouwens
niet te vervelen met die plaatjes van blote
meiden. Denk. wel eens aan stoppen, heb
vaak vijf lege plaatsen. De automobilisten
voor en achter mij net zo, plek zat in al
die auto 's. In de bussen zie ik soms maar
een paar verloren kopjes boven de ramen
uitsteken. We moeten het maar eens een
week proberen. Alle automobilisten stop
pen bij de bushalte en nemen de wachten
den mee. Hoeveel van die gele gevaartes
zouden er dan nog nodig zijn? Zo wordt
vervoer op Walcheren gratis voor de niet-
autobezitter
Erik Ottens, stafmedewerker
Zeeuwse Milieufederatie voor ver
voersvraagstukken die in de vorige
Wantij de proefballon over gratis
openbaar vervoer opliet:
"Mijn suggestie moet niet alleen op de fac
tor openbaar vervoer of gratis beoordeeld
worden. De gevolgen voor de maatschappij
reiken namelijk verder. Gratis openbaar
vervoer is een middel om de leefbaarheid
van Walcheren te vergroten en natuur en
landschap te sparen. De huidige financie
ring van het openbaar vervoer in
Nederland is duidelijk een knelpunt. Als
dhr. Hennekeij zegt dat er over een paar
jaar ruimte ontstaat voor experimenten,
dan is nu het moment daar om de moge
lijkheid voor gratis openbaar vervoer te
onderzoeken en dient dat aandachtspunt
in de beleidsnota te zijn.
Jan Moekolte is lid van de Wantijredaclie.
14 WANTIJ maart'98