Het hek is van de dam Theo Aemoudts Het is nog niet zo lang geleden dat men voor het betreden van een boerenerf, eerst het hek moest openen. Door schaalvergroting en het gebruik van grote machines zijn de toegangen tot het erf verbreed. Het gevolg was dat de sierlijk gesmede hekken met dampalen verdwenen. Het hek is letterlijk van de dam. dDe boer is voor het welslagen van zijn oogst sterk afhankelijk van de natuur met al zijn grillen, vroeger nog meer dan tegenwoordig. Veel boeren waren ervan overtuigd dat ze door hard werken alléén de vruchtbaarheid van vee en land niet voldoende konden bevor deren. Daartoe moesten 'hogere machten' aangesproken worden en werden symbolen gebruikt. Huis en hof Belangrijke symbolen voor de boer zijn de bescherming van huis en hof en de vrucht baarheid. In de Germaanse tijd waren dit de symbolen voor huis en hof: (9\G) of o~o Het symbool geeft ook de jaarcyclus weer en de regelmaat in de kosmos zoals dag en nacht, de afwisseling van seizoenen en het jaarlijks op dezelfde tijd verschijnen van de sterrenbeelden. Allemaal natuurverschijnse len die opvielen. Tussen beide symbolen is soms een paard afgebeeld: het hagelwitte ros Sleipnir, van de Germaanse oppergod Wodan. Het sym bool is een afweerteken voor onweer. Een enkele keer heb ik in plaats van het paard de afbeelding van een haan gezien. De haan staat voor waakzaamheid en vrucht baarheid, bovendien kan hij onweer en het nachtelijk duister afweren, en ook boze geesten op de vlucht jagen. Tussen de symbolen zie je boven het paard soms sierlijke krullen die een lelie, iris of lotus voorstellen. De lelie staat voor het licht, de iris voor macht en kuisheid en de lotus staat symbool voor het ontspruiten van het leven uit het water. Deze drie bloe men zijn in de loop der eeuwen samenge voegd tot een beeltenis voor het leven, de geboorte en de wederopstanding. Vruchtbaarheid Het vruchtbaarheidssymbool is: ><x of O Het zijn op het eerste gezicht verschillende symbolen, maar als men ze goed bekijkt is te zien dat het ene symbool een vereenvou diging is van het andere. De oorspronkelij ke vorm van het symbool is ontstaan uit het teken Nvoor de (vrouwelijke) 'moe der' aarde en het teken f voor de (mannelijke) hemel. Als je deze twee tekens samenvoegt XZX geeft het de paring van de hemel en de aarde weer. De symboliek die ik hier heb belicht is terug te vinden in vele culturen. De symbolen die op en in hekken zijn ver werkt variëren sterk in uitvoering. Soms zijn ze eenvoudig, zelfs sober, of juist 'inge wikkeld' en met veel sier gemaakt. Dat alles is afhankelijk van de fantasie en vakbe kwaamheid van de smid en natuurlijk van de welvarendheid van de boer. De laatste jaren zien we een hernieuwde belangstelling voor sierhekwerk, maar clan van burgers en de buitenlui. Naast sier- waarde hebben deze hekken meestal de functie om ongewenste bezoekers buiten het erf te houden. De Stichting Landschapsbeheer Zeeland zet zich in voor het behoud van kleine landschaps elementen en het cultuurhisto risch landschap. Ik wil daarbij pleiten voor het behoud van het hek op de dam. Het behoort ten slotte ook tot ons cultuurhisto risch erfgoed. De entree van het erf is nog steeds het visitekaartje van het boerenbedijf. Liever een hek dat open staat en je welkom heet dan geen hek op de dam. Theo Aemoudts is assistent regio-medewerker bij de Stichting Landschapsbeheer Zeeland. J'/Mn Qm y m 17 WANTIJ maart'98

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1998 | | pagina 21