Wie stopt de
Antwerpse haven?
Bezwaar van ZMF tegen uitbreiding richting Nederland
Thijs Kramer
De Zeeuwse Milieufederatie heeft bij de Belgische Raad
van State bezwaar aangetekend tegen het besluit van de
Vlaamse deelregering om de haven op de linker Schelde-
oever uit te breiden richting Nederland. Daarbij wordt
niet alleen het plaatsje Doel van de kaart geveegd, maar
komen ook natuur en milieu in het grensgebied in het
nauw. Het beroep is ingesteld mede namens het Zeeuivse
Landschap en de Steltkluut.
dDe Vlaamse natuur- en milieuorga
nisaties bekritiseren het plan tot
havenuitbreiding omdat de gevol
gen voor natuur, landschap en
leefmilieu nauwelijks in het besluit zijn
meegewogen. De Zeeuwse natuurbescher
ming voqgt daaraan toe dat er totaal geen
rekening is gehouden met de gevolgen
voor het Nederlandse grondgebied, niet
voor de natuur in de Westerschelde, niet
voor Saeftinghe. Ook is er geen enkele
garantie dat de grensregio niet wordt opge
zadeld met kwalijke gevolgen van de indus
trialisatie voor het milieu.
Saeftinghe
De BBL heeft het besluit van de Vlaamse
regering voor schorsing voorgedragen aan
de Raad van State. Ze vindt dat de Vlaamse
regering een nieuw besluit moet nemen
met een betere onderbouwing voor nut en
noodzaak van de ingreep. Tevens vraagt de
BBL nu al duidelijkheid over het natuur
compensatieplan. "Want er komt wel een
aantal natuurgebieden onder de specie
terecht", meldt Bart Martens.
De ZMF sluit zich bij deze opstelling van de
BBL aan. De aanleg van de insteekhaven
kan gevolgen hebben voor het stromingspa
troon en de sedimenthuishouding van de
Schelde. Dit kan vervolgens weer leiden tot
aantasting van Saeftinghe. De polders waar
in het nieuwe industriegebied komt, heb
ben een ecologische relatie met dit grootste
brakwaterschor van West-Europa. Ook is
onduidelijk welke bedrijvigheid op de
Containergroei
Het gaat goed met de haven van
Antwerpen. Met name de groei in de con
taineroverslag is opmerkelijk. Maar de
mogelijkheden voor groei zijn beperkt,
omdat containers alleen gelost kunnen
worden vanaf kades waar diepstekende
schepen kunnen aanmeren. Aangezien in
Rijn-Schelde-Deltaverband samenwerking
tussen de havenbedrijven ontbreekt, is er
een moordende concurrentie om potentië
le containerklanten naar de eigen haven te
trekken. Met als resultaat dat er straks meer
haventerrein ligt dan nodig is. Betaald met
duur belastinggeld, maar dat laat de haven
bedrijven koud. Dat er ook nog natuur en
leefmilieu in het geding zijn, blijft al hele
maal buiten beschouwing.
Overval
Bart Martens van de Bond Beter Leefmilieu
(BBL), de Vlaamse koepelorganisatie voor
Plan voor nieuw
haven- en indus
triegebied op de
linkeroever bedrei
ging voor de
natuur van
Saeftinghe en het
milieu in de grens
streek.
Foto: Jaap
Wolterbeek.
mSim
de natuur- en milieusector, voelt zich door
het besluit van de Vlaamse deelregering
overvallen. "Wie houdt er nu rekening mee,
dat de politiek zonder slag of stoot het
infrastructuurplan van het Antwerpse
Havenbedrijf overneemt? We gingen er van
uit dat de Vlaamse regering dit plan zou
toetsen aan andere belangen en vervolgens
inspraak zou organiseren. Maar niets van
dit al. Het is een regelrechte overval."
Zoals gezegd komt het plan neer op een
nieuwe insteekhaven met containerkade,
juist ten zuiden van Doel. De vrijkomende
grond wordt gebruikt om nieuwe industrie
terreinen in noordelijke richting aan te leg
gen, tot op enkele kilometers van de
Nederlandse grens.
industrieterreinen wordt toegestaan en
welke gevolgen er zijn voor het milieu op
Nederlands grondgebied.
Er is een internationaal verdrag
(ESPO) waarin wordt geregeld dat
in dit soort gevallen ook over de
grens inspraak mogelijk moet
zijn. Het probleem is dat er in
Vlaanderen zelf geen inspraakmo
gelijkheden zijn.
Het Havenbedrijf wil dit jaar al
met de werken beginnen... 0
Thijs Kramer is stafmedewerker van de ZMF.
11 WANTIJ maart '98