Wie stopt de Antwerpse haven? Bezwaar van ZMF tegen uitbreiding richting Nederland Thijs Kramer De Zeeuwse Milieufederatie heeft bij de Belgische Raad van State bezwaar aangetekend tegen het besluit van de Vlaamse deelregering om de haven op de linker Schelde- oever uit te breiden richting Nederland. Daarbij wordt niet alleen het plaatsje Doel van de kaart geveegd, maar komen ook natuur en milieu in het grensgebied in het nauw. Het beroep is ingesteld mede namens het Zeeuivse Landschap en de Steltkluut. dDe Vlaamse natuur- en milieuorga nisaties bekritiseren het plan tot havenuitbreiding omdat de gevol gen voor natuur, landschap en leefmilieu nauwelijks in het besluit zijn meegewogen. De Zeeuwse natuurbescher ming voqgt daaraan toe dat er totaal geen rekening is gehouden met de gevolgen voor het Nederlandse grondgebied, niet voor de natuur in de Westerschelde, niet voor Saeftinghe. Ook is er geen enkele garantie dat de grensregio niet wordt opge zadeld met kwalijke gevolgen van de indus trialisatie voor het milieu. Saeftinghe De BBL heeft het besluit van de Vlaamse regering voor schorsing voorgedragen aan de Raad van State. Ze vindt dat de Vlaamse regering een nieuw besluit moet nemen met een betere onderbouwing voor nut en noodzaak van de ingreep. Tevens vraagt de BBL nu al duidelijkheid over het natuur compensatieplan. "Want er komt wel een aantal natuurgebieden onder de specie terecht", meldt Bart Martens. De ZMF sluit zich bij deze opstelling van de BBL aan. De aanleg van de insteekhaven kan gevolgen hebben voor het stromingspa troon en de sedimenthuishouding van de Schelde. Dit kan vervolgens weer leiden tot aantasting van Saeftinghe. De polders waar in het nieuwe industriegebied komt, heb ben een ecologische relatie met dit grootste brakwaterschor van West-Europa. Ook is onduidelijk welke bedrijvigheid op de Containergroei Het gaat goed met de haven van Antwerpen. Met name de groei in de con taineroverslag is opmerkelijk. Maar de mogelijkheden voor groei zijn beperkt, omdat containers alleen gelost kunnen worden vanaf kades waar diepstekende schepen kunnen aanmeren. Aangezien in Rijn-Schelde-Deltaverband samenwerking tussen de havenbedrijven ontbreekt, is er een moordende concurrentie om potentië le containerklanten naar de eigen haven te trekken. Met als resultaat dat er straks meer haventerrein ligt dan nodig is. Betaald met duur belastinggeld, maar dat laat de haven bedrijven koud. Dat er ook nog natuur en leefmilieu in het geding zijn, blijft al hele maal buiten beschouwing. Overval Bart Martens van de Bond Beter Leefmilieu (BBL), de Vlaamse koepelorganisatie voor Plan voor nieuw haven- en indus triegebied op de linkeroever bedrei ging voor de natuur van Saeftinghe en het milieu in de grens streek. Foto: Jaap Wolterbeek. mSim de natuur- en milieusector, voelt zich door het besluit van de Vlaamse deelregering overvallen. "Wie houdt er nu rekening mee, dat de politiek zonder slag of stoot het infrastructuurplan van het Antwerpse Havenbedrijf overneemt? We gingen er van uit dat de Vlaamse regering dit plan zou toetsen aan andere belangen en vervolgens inspraak zou organiseren. Maar niets van dit al. Het is een regelrechte overval." Zoals gezegd komt het plan neer op een nieuwe insteekhaven met containerkade, juist ten zuiden van Doel. De vrijkomende grond wordt gebruikt om nieuwe industrie terreinen in noordelijke richting aan te leg gen, tot op enkele kilometers van de Nederlandse grens. industrieterreinen wordt toegestaan en welke gevolgen er zijn voor het milieu op Nederlands grondgebied. Er is een internationaal verdrag (ESPO) waarin wordt geregeld dat in dit soort gevallen ook over de grens inspraak mogelijk moet zijn. Het probleem is dat er in Vlaanderen zelf geen inspraakmo gelijkheden zijn. Het Havenbedrijf wil dit jaar al met de werken beginnen... 0 Thijs Kramer is stafmedewerker van de ZMF. 11 WANTIJ maart '98

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1998 | | pagina 15