ROVER nieuwste loot
aan ZMF-stam
Gerda Spaander
De ZME telde tot voor kort 27 aangesloten organisaties.
Eind '97 is daar nummer 28 bijgekomen: ROVER, oftewel
de Reizigersvereniging Openbaar VERvoer, afdeling
Zeeland. De landelijke organisatie haalt regelmatig de
publiciteit met haar commentaren op het openbaar ver
voersbeleid. Om te horen hoe het in Zeeland met ROVER
is gesteld spraken we met Matty Lootens, initiatiefneem
ster tot de Zeeuwse afdeling.
Matty Lootens nam initiatief tot
Zeeuwse ROVER-afdeling.
Foto: Jaap Wolterbeek.
Hoe komt iemand uit Den Haag op
ehet idee om een Zeeuwse afdeling
op te richten?
"Ik woon inderdaad in Den Haag,
maar ik kom uit Zeeland, en ik heb er nog
veel familie en vrienden. Mede daarom heb
ik een OV-kaart genomen waarmee je in
iedere trein, bus of tram kunt stappen,
betaald heb je al. Goed, daar stond ik dus,
zo n zes jaar geleden, met Hansweert en
IJzendijke als bestemmingen, en dat nog
wel tijdens de feestdagen. Je begrijpt het al:
dat viel niet mee. Ik heb wel wat gemop
perd, maar het was me duidelijk dat je daar
niet veel mee opschiet. Ik had wel eens van
ROVER gehoord. Toen heb ik bij het lande
lijk bureau genformeerd of er ook in
Zeeland leden waren. Er waren toen zo'n
30 leden, maar die bleken provinciaal niet
georganiseerd te zijn."
Stoptrein
Matty werd de 'Zeeuwse' contactpersoon
voor Rover. Ze legde contacten met allerlei
organisaties, waaronder de ZMF. Spannend
werd het toen de NS in 1993 het plan had
den om de Zeeuwse stoptrein op te heffen.
"Iedereen protesteerde: de gemeenten die
langs het spoor liggen, met Kapelle voorop,
veel reizigers, ROVER en andere maatschap
pelijke organisaties. Het plan is van tafel
gegaan. Misschien ligt het nog ergens in
een la, maar de NS zullen zich wel beden
ken voor ze weer met zo'n plan komen. Die
gebeurtenis heeft in ieder geval voor nieu
we ROVER-leden gezorgd."
Gesloten loket
Hoe zijn de contacten sinsdien, met NS en
met busmaatschappij ZWN? "We hebben
goede contacten met de regio Zuid van de
NS (Zeeland, Brabant, Limburg), maar vaak
beslist de NS-top in Utrecht. Zoals over de
sluitingstijden van de fietsenstallingen en
de loketsluitingen. Ik vind een dicht loket
een slechte zaak: er zijn mensen die veel
moeite hebben met kaartautomaten. De
automaten leveren ook niet alle soorten
kaartjes. Met de ZWN hebben we een goed
contact. De ZWN en de NS overleggen veel
meer dan vroeger. Dat heeft ze zelfs vorig
jaar de landelijke ROVER - Reizigersprijs
opgeleverd."
Auto
De landelijke trend gaat richting verbete
ring van het openbaar vervoer in de
Randstad, maar verslechtering in de dunbe
volkte gebieden. Neem daar de auto maar.
Wat betekent dat voor Zeeland en wat vindt
ROVER daarvan? Matty heeft inderdaad ook
die geluiden gehoord en is daar uiteraard
niet voor: "ROVER pleit voor een goed,
comfortabel openbaar vervoer. Niet ieder
een kan er een auto op na houden, niet
iedereen wil het. Bovendien wil een
Randstedeling ook wel eens naar
Rodeschool of IJzendijke, en dan zou hij
toch nog een auto nodig hebben. Heeft hij
die eenmaal, dan maakt hij er gebruik van."
Tot slot mag Matty nog twee wen
sen doen. Dat kost haar geen
moeite: "Een snelle verbinding
van Rotterdam via Zierikzee,
Goes en Terneuzen naar Gent. En
nieuwe, liefst actieve ROVER-
leden. We hebben nu 60 leden,
daar kunnen er nog best een paar
bij.
ROVER komt op voor de gebruikers van
het openbaar vervoer. Daarnaast zijn er
ook algemene, maatschappelijke belangen,
zoals de kwaliteit van het milieu, die
ROVER bewegen tot inspanningen ter ver
betering van het openbaar vervoer. ROVER
is opgericht in 1971 en heeft afdelingen in
meer dan 35 plaatsen in Nederland.
ROVER - Zeeland
Secretariaat: Adri van Oosten
Tel. 0113-228984
ROVER - Landelijk
Postbus 2132, 3800 CC Amersfoort
Tel. 033-4655414
Gerda Spaander is lid van de Wantijredactie en
bestuurslid van ROVER-Zeeland
12 WANTIJ maart'98