ROVER nieuwste loot aan ZMF-stam Gerda Spaander De ZME telde tot voor kort 27 aangesloten organisaties. Eind '97 is daar nummer 28 bijgekomen: ROVER, oftewel de Reizigersvereniging Openbaar VERvoer, afdeling Zeeland. De landelijke organisatie haalt regelmatig de publiciteit met haar commentaren op het openbaar ver voersbeleid. Om te horen hoe het in Zeeland met ROVER is gesteld spraken we met Matty Lootens, initiatiefneem ster tot de Zeeuwse afdeling. Matty Lootens nam initiatief tot Zeeuwse ROVER-afdeling. Foto: Jaap Wolterbeek. Hoe komt iemand uit Den Haag op ehet idee om een Zeeuwse afdeling op te richten? "Ik woon inderdaad in Den Haag, maar ik kom uit Zeeland, en ik heb er nog veel familie en vrienden. Mede daarom heb ik een OV-kaart genomen waarmee je in iedere trein, bus of tram kunt stappen, betaald heb je al. Goed, daar stond ik dus, zo n zes jaar geleden, met Hansweert en IJzendijke als bestemmingen, en dat nog wel tijdens de feestdagen. Je begrijpt het al: dat viel niet mee. Ik heb wel wat gemop perd, maar het was me duidelijk dat je daar niet veel mee opschiet. Ik had wel eens van ROVER gehoord. Toen heb ik bij het lande lijk bureau genformeerd of er ook in Zeeland leden waren. Er waren toen zo'n 30 leden, maar die bleken provinciaal niet georganiseerd te zijn." Stoptrein Matty werd de 'Zeeuwse' contactpersoon voor Rover. Ze legde contacten met allerlei organisaties, waaronder de ZMF. Spannend werd het toen de NS in 1993 het plan had den om de Zeeuwse stoptrein op te heffen. "Iedereen protesteerde: de gemeenten die langs het spoor liggen, met Kapelle voorop, veel reizigers, ROVER en andere maatschap pelijke organisaties. Het plan is van tafel gegaan. Misschien ligt het nog ergens in een la, maar de NS zullen zich wel beden ken voor ze weer met zo'n plan komen. Die gebeurtenis heeft in ieder geval voor nieu we ROVER-leden gezorgd." Gesloten loket Hoe zijn de contacten sinsdien, met NS en met busmaatschappij ZWN? "We hebben goede contacten met de regio Zuid van de NS (Zeeland, Brabant, Limburg), maar vaak beslist de NS-top in Utrecht. Zoals over de sluitingstijden van de fietsenstallingen en de loketsluitingen. Ik vind een dicht loket een slechte zaak: er zijn mensen die veel moeite hebben met kaartautomaten. De automaten leveren ook niet alle soorten kaartjes. Met de ZWN hebben we een goed contact. De ZWN en de NS overleggen veel meer dan vroeger. Dat heeft ze zelfs vorig jaar de landelijke ROVER - Reizigersprijs opgeleverd." Auto De landelijke trend gaat richting verbete ring van het openbaar vervoer in de Randstad, maar verslechtering in de dunbe volkte gebieden. Neem daar de auto maar. Wat betekent dat voor Zeeland en wat vindt ROVER daarvan? Matty heeft inderdaad ook die geluiden gehoord en is daar uiteraard niet voor: "ROVER pleit voor een goed, comfortabel openbaar vervoer. Niet ieder een kan er een auto op na houden, niet iedereen wil het. Bovendien wil een Randstedeling ook wel eens naar Rodeschool of IJzendijke, en dan zou hij toch nog een auto nodig hebben. Heeft hij die eenmaal, dan maakt hij er gebruik van." Tot slot mag Matty nog twee wen sen doen. Dat kost haar geen moeite: "Een snelle verbinding van Rotterdam via Zierikzee, Goes en Terneuzen naar Gent. En nieuwe, liefst actieve ROVER- leden. We hebben nu 60 leden, daar kunnen er nog best een paar bij. ROVER komt op voor de gebruikers van het openbaar vervoer. Daarnaast zijn er ook algemene, maatschappelijke belangen, zoals de kwaliteit van het milieu, die ROVER bewegen tot inspanningen ter ver betering van het openbaar vervoer. ROVER is opgericht in 1971 en heeft afdelingen in meer dan 35 plaatsen in Nederland. ROVER - Zeeland Secretariaat: Adri van Oosten Tel. 0113-228984 ROVER - Landelijk Postbus 2132, 3800 CC Amersfoort Tel. 033-4655414 Gerda Spaander is lid van de Wantijredactie en bestuurslid van ROVER-Zeeland 12 WANTIJ maart'98

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1998 | | pagina 16