Montignac en het milieu Michel Montignac® Willem de Weert Methode Montignac lokt veel nieuwe klanten naar de natuurvoedingswinkels. Folder Natuproducts, ,,Fase 1 en fase 2. Ik Montignac, wij Montignaccen. De voedingsleer, of is het een dieet, van de Franse zakenman Michel Montignac kent een eigen vocabulaire en inmid dels een grote schare aanhangers. Op het spoor gezet door Montignac stappen ze voor het eerst van hun leven een natuurvoedingswinkel binnen. Ze zijn op zoek naar het Montignac" merk, maar nemen vaak andere milieu vriendelijke producten mee naar huis. De Fransman en de natuurvoedingsbranche varen er wel bij. Het milieu ook? Montignac, redder van vadsig m Nederland, van vervet Europa, van het corpulente Westen? Het aardige van de Fransman is dat hij kilo's gewicht minder belooft zon der Spartaanse hongerkuren. „Ik ben slank, want ik eet,'- heet zijn bestseller, waarvan vijf miljoen exemplaren zijn verkocht. Zijn uitgangspunt is niet minder eten, maar anders, vooral gezonder. Ook luxueus, want courgette met gerookte zalm en kavi aar en warme tartaar van cantharellen met truffelolie, klinkt toch niet echt als een bij standmenu. Om een lang verhaal kort te maken: combinaties van vetten en koolhy draten zijn uit den boze; "slechte koolhy draten" zoals suiker, witbrood en aardappe len staan voor eeuwig op de zwarte lijst. Etiketten Montignaccers in de supermarkt maken van elk etiket diepgaande studie. En gelijk heb ben ze, want je schrikt je te barsten als je leest wat ons dagelijks voedsel tegenwoor dig allemaal bevat: grote partijen vetten, toegevoegde suikers, smaakstoffen, kleur- stofferr,"conserveermiddelen en -sinds kort- ook genetisch gemanipuleerde grondstof fen. ,,De betreurenswaardig slechte kwali teit van ons voedsel" (woorden Montignac) en zijn aanbeveling voor biologische pro ducten/drijft de volgelingen massaal rich ting reform- en natuurvoedingswinkels. Natuurvoeding Natuurvoeding heeft over het algemeen een laag vetgehalte en bevat geen toegevoegde suikers en conserveringsmiddelen of kleur stoffen. Producten met het Eko-keurmerk zijn bovendien zonder kunstmest of bestrij dingsmiddelen geteeld. Gerard Pieksma van natuurvoedingswinkel Koriander" in Goes zag de omzet behoor lijk stijgen sinds hij een voorlichtingsavond over Montignac organiseerde die ca. hon derd belangstellenden trok. Hij ziet door Montignac in de winkel veel nieuwe gezich ten. De hoge prijs van de merknaam „Montignac" vindt hij een bezwaar. Een pot jam kost bijvoorbeeld f 8,95. Rosette de Schaap die in Oostburg een winkel met bio logische en veganistische producten drijft, verkoopt om die reden geen producten van het merk Montignac. ,,Ik vind ze te duur en bovendien zijn ze niet allemaal van biologi sche kwaliteit." Maar degenen die zich in Montignac ver diept hebben, weten inmiddels dat er goed kopere biologische alternatieven zijn mét EKO-keurmerk. Jam van Ekoland bijvoor beeld kost f 3,45, is van biologisch geteeld fruit en bevat ook geen toegevoegde sui kers. De winkelier mag alleen niet zeggen dat de jam "geschikt voor Montignac" is, omdat de naam van de methode beschermd is (Albert Heyn heeft al een proces aan zijn broek) Wel biologisch Mevr. Westerink, p.r. medewerkster van Natuproducts in Harderwijk, de importeur van het Montignac-merk, constateert inder daad een forse omzetverhoging. De hoge prijzen hangen volgens haar samen met de hoge kwaliteit van de producten. Volgens haar is een groot deel van de producten wel biologisch geteeld, maar hebben ze niet het EKO-keurmerk omdat uit Frankrijk geïmporteerde producten niet onder het toezicht van de keuringsorganisatie SKAL vallen. Een aantal producten draagt wel het Franse (door de EU erkende) eko-keur merk: "Certifié Agriculture Biologique", aldus de medewerkster van Natuproducts. De „Methode Montignac" heeft een nieuwe, grote, groep mensen in aanraking gebracht met de pro ducten van de biologische land en tuinbouw. De natuurvoedings winkels en reformzaken varen er wel bij De vraag is echter, zoals bij alle rages, "voor hoe lang"? Als mensen door Montignac inder daad blijvend overstappen op ecologische producten, heeft de Fransman niet alleen de slankelij- ners, maar ook het milieu een grote dienst bewezen. Willem de Weert is eindredacteur van Wantij. 15 WANTIJ maart '98

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1998 | | pagina 19