I Uitgaande van de groeistatistieken van het I verleden kan uitbreiding wellicht noodza- I kelijk lijken, maar de vraag is of dat ook I geldt wanneer moderne toekomstvisies I worden gebruikt. In de structuurvisie van I Goes voor het jaar 2030 bijvoorbeeld staat I dat de gemeente eerder een overschot I heeft aan bedrijventerreinen, dan een I tekort. Aan het bepalen van de werkelijke I behoefte aan ruimte voor een bedrijf, komt I de overheid vaak niet toe.. I Er wordt eerder aan uitbreiden dan een I inbreiden gedacht. I Een voorbeeld van inbreiden in plaats van I uitbreiden is het bebouwingspercentage I van een terrein omhoog schroeven. Als je I van bovenaf op het Sloegebied kijkt, dan I zie je het nog niet voor de helft bebouwd is I (zie foto). Conservatieve bestemmingsplan- I nen gaan uit van een bebouwingspercenta- I ge van circa 67%, terwijl 75% ook haalbaar I moet zijn. Veel ruimte is te winnen door I een slimme inrichting van het terrein of door een deel van de activiteiten onder gronds of juist in etages uit te voeren (opslag, parkeerplaatsen). Ruime jas Veel bedrijven kopen een te grote opper vlakte voor de op dat moment aanwezige plannen (overdimensionering). Dit met het oog op eventuele toekomstige uitbreiding van het bedrijf, die wellicht nooit zal plaats vinden. Uit prognoses blijkt dat bijvoor- I beeld door automatisering en verbeterde I transport- en infrastructuursystemen min- I der ruimte nodig is in gebouwen en opslag- I ruimtes. Zodoende loopt het hectarebeslag I per bedrijf steeds verder terug. Duurzaam vernieuwend Nota's Wat kan de overheid doen? In provinciale nota's wordt duurzaamheid van bedrijven terreinen wel genoemd, maar concrete acties laten (nog) op zich wachten. Het beleid voor duurzame bedrijventerreinen in Zeeland is erg onsamenhangend en ver snipperd. Het geeft weinig sturing aan bedrijven en lagere overheden. De provincie kan bijvoorbeeld in samen werking met het havenschap Zeeland Seaports de duurzame inrichting van de Axelse Vlakte en herinrichting van het Sloegebied ter hand nemen. In het Sloegebied worden nu de mogelijkheden voor uitwisseling van reststromen geïnven tariseerd. Ook in de Kanaalzone moet een verdergaande samenwerking tussen bedrij ven op milieugebied gestimuleerd worden. Verder is het wenselijk dat er op korte ter mijn een instrument komt om de milieube lasting van de terreinen te beheersen. TNO heeft een Integraal Milieu Systeem ontwik keld dat daarvoor toepasbaar is. Ten slotte zou milieu een veel prominentere plaats moeten krijgen bij de acquisitie en promo tie-activiteiten van het havenschap. Bij een vernieuwend duurzaam bedrijven terrein wordt gezocht naar een duurzaam gebruik van grondstoffen, hulpmiddelen en energie. Daarnaast staat de samenhang tussen bedrijven en bedrijfsprocessen cen traal. Hierbij wordt gedacht aan zaken als de integratie van bepaalde standaardwerk zaamheden, het hergebruik van afvalstro men en het combineren van vervoer. Tevens wordt gestreefd naar het voortdu rend toepassen van nieuwe technieken. Koophandel moet bepalen of ergens een nieuw bedrijventerrein komt. Daarvoor is de open ruimte in Zeeland te schaars. Goede analyses moeten aangeven of een bedrijventerrein wel echt nodig is. Via bestemmingsplannen kunnen gemeenten zelf een actieve invulling geven aan duurza me bedrijventerreinen. Juist bij de inrich ting van bestemmingsplannen moet het onderste uit de kan gehaald worden. Regie De wildgroei aan gemeentelijke bedrijven terreinen vraagt om regie. Die zou de pro vincie in handen moeten nemen. Dit kan door het opstellen van goede streekplanuit werkingen en door het toetsen van bestem mingsplannen aan duurzaamheidscriteria. Eén van die criteria stond al in het streek plan: inbreiden gaat voor uitbreiden. Niet het bestuurlijk opportunisme van plaatselij ke politici of de lobby van de Kamer van Zonder een strakke regie van de provincie komen bedrijven en lagere overheden onvoldoende in beweging. Het stellen van kaders en voorwaarden gebeurt nu onvoldoende. De eerste stap moet zijn dat de provincie een samen hangend beleid formuleert. We willen toch ook voor de komende generaties voldoende ruimte laten? Geertje van der Krogt is projectmedewerkster lokale planologie en Henk de Groote was stafmedewerker industrie bij de Zeeuwse Milieufederatie. 13 WANTIJ juni '98

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1998 | | pagina 17