Zeeuws streekplan struikelblok in Sirjansland Handhaving Jan-Eelco Dijk In het onlangs vastgestelde streekplan Zeeland is 40 hec tare voor glastuinbouw in de polders bij Sirjansland gere serveerd. Omwonenden zien zo'n groot kassengehied in de polders helemaal niet zitten. Maar kunnen ze het oprukkende glas via de rechter tegenhouden? Sirjansland door streekplan (ongewenst) concentratiegebied voor kassenbouw. Kaart: Grote Provincie Atlas Zeeland, Wolters Noordhoff. Wie aan ruimtelijke ordening W denkt, zal in de eerste plaats het bestemmingsplan te binnen schieten. In dit plan wordt de ruimte in een gemeente als het ware inge deeld. In een bestemmingsplan staat waar je wel en niet mag bouwen, waar natuurge bieden moeten worden beschermd en waar voor industriegebieden een plek is inge ruimd. Tegen het besluit tot goedkeuring kunnen degenen die eerder in de procedu re bezwaren hebben ingebracht, naar de administratieve rechter stappen. Waslijst Toch is het bestemmingsplan vaak niet het eerste plan dat de indeling van de ruimte in een gebied "regelt". Sterker nog; in veel gevallen is er al een hele waslijst aan visies, schetsen, en andere plannen aan vooraf gegaan. Niet alleen de gemeente, maar ook de provincie bemoeit zich soms actief met de indeling van de ruimte in een gebied. Met als gevolg dat je als milieugroep voor een probleem komt te staan: tegen welke plannen, welke visies en welke schetsen kun je nu wel, en tegen welke kun je niet in beroep bij de rechter? Open karakter Neem nou Sirjansland (gemeente Duive- land). Voor het gebied ten oosten van deze kern heeft men bedacht om een aaneenge sloten rij kassen te bouwen: alles bij elkaar zo'n 40 hectare. Een van de eerste ruimte lijke plannen die ruimte creëerde voor de bouw, was het streekplan Zeeland, clat in september 1997 werd vastgesteld. Hierin staat dat -bij wijze van uitzondering- in het concentratiegebied Sirjansland nieuwvesti- ging kan worden toegestaan tot een totale oppervlakte van maximaal 40 ha netto glas. Omwonenden vinden dat zo'n groot glas tuinbouwgebied het open karakter van "hun" polder aantast. Zij willen de kassen desnoods tot bij de rechter aanvechten. Besluit Zal de rechter (de Haagse Raad van State in dit geval) de omwonenden ontvankelijk verklaren? De staatsraden uit 's-Gravenhage hebben lang met de vraag over de ontvan kelijkheid bij beroep tegen streekplannen, structuurschetsen, regiovisies en dergelijke geworsteld. In de Wet op de ruimtelijke ordening staat dat beroep tegen een streek plan alleen mogelijk is, voorzover onderde len van het plan zijn aan te merken als een besluit. In de Algemene wet bestuursrecht staat wat onder het begrip "besluit" moet worden verstaan, maar het is niet zo mak kelijk die definitie te vertalen naar concrete overheidsbeslissingen. In 1995 deed de Raad van State een uitspraak die de burger wat meer duidelijkheid verschafte. De rech ter oordeelde dat, wil een onderdeel van een streekplan als besluit kunnen worden aangemerkt, de plaats van het gebied, waar de activiteit plaatsvindt, voldoende con creet moet zijn bepaald. Ook het project of de ruimtelijke ingreep zelf moet voldoende concreet zijn aangegeven. Tenslotte moeten Provinciale Staten de bedoeling hebben een afgewogen beslissing over het streekplan- deel te nemen. Dat betekent dat er voor de gemeenteraad, als die nadien een bestem mingsplan maakt, eigenlijk geen vrijheid meer is om van het streekplan af te wijken. Is datgene wat in het streekplan is opgeno men ten aanzien van glastuinbouw bij Sirjansland aan te merken als besluit? Het plan geeft aan dat in het concentratiege bied Sirjansland kassen mogen worden gebouwd. Dat gaat om een concrete activi teit in een min of meer concreet gebied. De vraag blijft wel of de provincie de bedoe ling hfeeft gehad een afgewogen beslissing te nemen, of de gemeente een zekere beleidsvrijheid heeft gelaten. Mocht er geen beroep bij de rech ter mogelijk zijn, dan wil dat niet zeggen dat omwonenden hele maal niets tegen de kassen meer kunnen doen. In een later stadi um zal er ongetwijfeld een bestemmingsplan komen, en in die procedure kunnen ze in ieder geval hun bezwaren uiten. En voor het zover is, benaderen ze regelmatig politici om hen van de onwenselijkheid van het glas te overtuigen. Ook niet-juridische actiemiddelen kunnen immers heel effectief zijn. Jan-Eelco Dijk is als milieujurist verbonden aan het Bureau voor Rechtshulp Zuid-Holland-Zuid dat in samenwerking met de ZMF mensen die met milieupro blemen kampen, juridisch helpt. 16 WANTIJ juni'98

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1998 | | pagina 20