Hoe duur is EKO?
Variaties in zuinigheid
Zuinig vervoer
Lekker en zuinig
Martha Blom in Goes. Dat maakt het voor
de redactie wel erg makkelijk om haar licht
op te steken bij de Stichting die het zuinige
leven wil bevorderen.
Martha Blom geeft aan dat vooral het na
streven van status aanzet geeft tot flink con
sumeren. 'Zuinigheid met stijl' propageert
heel wat anders dan gierigheid. 'Het is gie
rig als je niets voor een ander over hebt, je
bent zuinig als je voor jezelf niet al te veel
geld uit wilt geven'. Vrekken in de nieuwe
betekenis van het woord zijn er niet op uit
alleen maar een dikke pot met geld te spa
ren, al is een appel voor de dorst voor
moeilijker tijden nooit weg. Sommigen zijn
ertoe gedwongen doordat ze van een
bescheiden uitkering leven of een financië
le strop hebben gehad. Anderen willen geld
overhouden om te zijner tijd korter te gaan
werken, er een jaar tussenuit te gaan of er
helemaal mee op te houden. Of ze geven
geld weg aan goede doelen.
Komt het milieu niet snel in het gedrang als
je zuinig wilt leven? Volgens Martha heeft
zuinigheid verschillende kanten. Sommige
mensen willen zo goedkoop mogelijk hun
boodschappen doen. Anderen zijn kam
pioen in zo weinig mogelijk weggooien en
iets van niets maken. In beide gevallen kun
je dan geld overhouden om soms wat meer
uit te geven. Voor Max Havelaar producten
bijvoorbeeld, of voor biologisch eten.
Een van de laatste uitgaven van GENOEG
bevat een hoofdstuk onder de titel 'hoe
duur is EKO?' Biologisch eten wordt vaak
gecombineerd met minder of helemaal
geen vlees eten, en dan kun je uiteindelijk
ongeveer even duur uit zijn. Biologische
groentepakketten, die steeds meer aftrek
vinden, zijn goedkoper dan los gekochte
groente, en wie in de buurt woont van een
boerenmarkt (in een aantal grotere steden)
kan ook wat goedkoper uit zijn. En als je
zelf brood bakt, of inmaakt, clan vergoedt
het werk dat je er zelf in stopt al gauw
eventuele duurdere ingrediënten - al kost
zelf (elektrisch) brood bakken wel véél
meer energie dan wanneer de bakker het
doet.
Dat zuinigheid heel verschillende gezichten
kan hebben blijkt uit het boekwerk 'De
Vrekkenkrant compleet', waarin vier en een
halfjaar Vrekkenkrant zijn gebundeld.
Daarin worden talloze tips gegeven om
geld te sparen, van tamelijk voor de hand
Zuinig vervoer
liggend tot zeer curieus en extreem, van
alleen maar geld sparend tot geld én milieu
sparend.
Vrekkig
Een kleine greep uit de ruim 1700 tips,
waaruit blijkt wat vrekkig zijn zoal kan
omvatten:
Douchen in het donker en met koud water,
auto-delen, boodschappen doen met volle
maag (om beter bestand te zijn tegen sma
kelijke aanbiedingen), gratis telefoonnum
mer opvragen in telefooncel, Wc-papier
drie keer gebruiken voor handen, neus en
op de wc - dat gaat zelfs de redactie van
de Vrekkenkrant te ver!), brood van de
vorige dag kopen voor maar 1, na afloop
van de markt kijken of er nog iets bruik
baars te halen is, en kerstmenu 's voor
f25.
Wie alle tips uit de verzamelde vrekken-
kranten toepast, wordt waarschijnlijk voor
gek versleten, maar zal met weinig geld
kunnen rondkomen en leeft behoorlijk
milieuvriendelijk.
'Veel te duur, dat openbaar vervoer', zegt
menigeen, en stapt vervolgens in de auto.
Een onverstandige keus, als we alleen naar
de kosten kijken, maar dan ook alle kos
ten. Alle vaste en variabele kosten inbegre
pen komt een gemiddelde autokilometer
op zo'n 70 cent. Een treinkilometer (zon
der korting) kost bij een retour van 2 x 10
kilometer 0,34, en bij een retour van 2 x
100 kilometer 0,22. De bus is nog goéd
koper: tegen de 20 cent per kilometer,
afhankelijk van de lengte van de reis.
Een auto moet dus al aardig vol zitten om
goedkoper te zijn dan het openbaar ver
voer.
Voor kilometervreters zijn er de NS- en de
OV-jaarkaart (incl. bus, tram en metro). Een
OV-kaart voor 2 personen kost nu 6380.
Geen kleinigheid, maar toch nog heel wat
2 Vouwblad Wantij oktober '98
goedkoper dan een auto. Een nieuw
gekochte middenklasser waarmee 13-000
kilometer wordt gereden kost jaarlijks
ongeveer 9600.
Veel goedkoper is natuurlijk de fiets. Die
kost zo'n 12 cent per kilometer, en daar
voor heb je dan een heel goede fiets, plus
regenkleding
Als voor alle te fietsen afstanden, zo tot 10
kilometer, de auto zou blijven staan zou de
gemiddelde Nederlander zich daarmee een
paar duizend gulden besparen. Een koude
motor verbruikt twee maal zoveel brand
stof, dus die korte ritjes tellen extra aan.
Voor degenen die de auto echt nodig heb
ben is het handig om te weten dat 80 km
per uur de meest economische snelheid is,
en dat het 35% extra brandstof kost om 120
km per uur te rijden, plüs de eventuele
boetes. Een 'sportieve' rijstijl kost 10 tot
16% meer brandstof, en verder zijn zachte
banden, bagage op het dak en airconditio
ning energie- en daarmee geldvreters.
En tenslotte kan ook het auto-delen duizen
den guldens voordeel per jaar opleveren.
In het boek 'Lekker zuinig', (o.a.) geschre
ven door vrekkin Hanneke van Veen,
komen de verschillende relaties tussen
voedsel, milieu en geld (besparen) uitge
breid aan de orde, vergezeld van toepasse
lijke recepten.
Boodschappen doen
We noemen hieronder die richtlijnen bij
het hoofdstuk boodschappen doen die
milieusparend uitpakken.
Koop:
groenten en fruit van het seizoen
geen kasproducten
producten die zoveel mogelijk in de
buurt geteeld zijn
zoveel mogelijk onbewerkte producten
spullen die niet bederven in grote ver
pakkingen