Hoe duur is EKO? Variaties in zuinigheid Zuinig vervoer Lekker en zuinig Martha Blom in Goes. Dat maakt het voor de redactie wel erg makkelijk om haar licht op te steken bij de Stichting die het zuinige leven wil bevorderen. Martha Blom geeft aan dat vooral het na streven van status aanzet geeft tot flink con sumeren. 'Zuinigheid met stijl' propageert heel wat anders dan gierigheid. 'Het is gie rig als je niets voor een ander over hebt, je bent zuinig als je voor jezelf niet al te veel geld uit wilt geven'. Vrekken in de nieuwe betekenis van het woord zijn er niet op uit alleen maar een dikke pot met geld te spa ren, al is een appel voor de dorst voor moeilijker tijden nooit weg. Sommigen zijn ertoe gedwongen doordat ze van een bescheiden uitkering leven of een financië le strop hebben gehad. Anderen willen geld overhouden om te zijner tijd korter te gaan werken, er een jaar tussenuit te gaan of er helemaal mee op te houden. Of ze geven geld weg aan goede doelen. Komt het milieu niet snel in het gedrang als je zuinig wilt leven? Volgens Martha heeft zuinigheid verschillende kanten. Sommige mensen willen zo goedkoop mogelijk hun boodschappen doen. Anderen zijn kam pioen in zo weinig mogelijk weggooien en iets van niets maken. In beide gevallen kun je dan geld overhouden om soms wat meer uit te geven. Voor Max Havelaar producten bijvoorbeeld, of voor biologisch eten. Een van de laatste uitgaven van GENOEG bevat een hoofdstuk onder de titel 'hoe duur is EKO?' Biologisch eten wordt vaak gecombineerd met minder of helemaal geen vlees eten, en dan kun je uiteindelijk ongeveer even duur uit zijn. Biologische groentepakketten, die steeds meer aftrek vinden, zijn goedkoper dan los gekochte groente, en wie in de buurt woont van een boerenmarkt (in een aantal grotere steden) kan ook wat goedkoper uit zijn. En als je zelf brood bakt, of inmaakt, clan vergoedt het werk dat je er zelf in stopt al gauw eventuele duurdere ingrediënten - al kost zelf (elektrisch) brood bakken wel véél meer energie dan wanneer de bakker het doet. Dat zuinigheid heel verschillende gezichten kan hebben blijkt uit het boekwerk 'De Vrekkenkrant compleet', waarin vier en een halfjaar Vrekkenkrant zijn gebundeld. Daarin worden talloze tips gegeven om geld te sparen, van tamelijk voor de hand Zuinig vervoer liggend tot zeer curieus en extreem, van alleen maar geld sparend tot geld én milieu sparend. Vrekkig Een kleine greep uit de ruim 1700 tips, waaruit blijkt wat vrekkig zijn zoal kan omvatten: Douchen in het donker en met koud water, auto-delen, boodschappen doen met volle maag (om beter bestand te zijn tegen sma kelijke aanbiedingen), gratis telefoonnum mer opvragen in telefooncel, Wc-papier drie keer gebruiken voor handen, neus en op de wc - dat gaat zelfs de redactie van de Vrekkenkrant te ver!), brood van de vorige dag kopen voor maar 1, na afloop van de markt kijken of er nog iets bruik baars te halen is, en kerstmenu 's voor f25. Wie alle tips uit de verzamelde vrekken- kranten toepast, wordt waarschijnlijk voor gek versleten, maar zal met weinig geld kunnen rondkomen en leeft behoorlijk milieuvriendelijk. 'Veel te duur, dat openbaar vervoer', zegt menigeen, en stapt vervolgens in de auto. Een onverstandige keus, als we alleen naar de kosten kijken, maar dan ook alle kos ten. Alle vaste en variabele kosten inbegre pen komt een gemiddelde autokilometer op zo'n 70 cent. Een treinkilometer (zon der korting) kost bij een retour van 2 x 10 kilometer 0,34, en bij een retour van 2 x 100 kilometer 0,22. De bus is nog goéd koper: tegen de 20 cent per kilometer, afhankelijk van de lengte van de reis. Een auto moet dus al aardig vol zitten om goedkoper te zijn dan het openbaar ver voer. Voor kilometervreters zijn er de NS- en de OV-jaarkaart (incl. bus, tram en metro). Een OV-kaart voor 2 personen kost nu 6380. Geen kleinigheid, maar toch nog heel wat 2 Vouwblad Wantij oktober '98 goedkoper dan een auto. Een nieuw gekochte middenklasser waarmee 13-000 kilometer wordt gereden kost jaarlijks ongeveer 9600. Veel goedkoper is natuurlijk de fiets. Die kost zo'n 12 cent per kilometer, en daar voor heb je dan een heel goede fiets, plus regenkleding Als voor alle te fietsen afstanden, zo tot 10 kilometer, de auto zou blijven staan zou de gemiddelde Nederlander zich daarmee een paar duizend gulden besparen. Een koude motor verbruikt twee maal zoveel brand stof, dus die korte ritjes tellen extra aan. Voor degenen die de auto echt nodig heb ben is het handig om te weten dat 80 km per uur de meest economische snelheid is, en dat het 35% extra brandstof kost om 120 km per uur te rijden, plüs de eventuele boetes. Een 'sportieve' rijstijl kost 10 tot 16% meer brandstof, en verder zijn zachte banden, bagage op het dak en airconditio ning energie- en daarmee geldvreters. En tenslotte kan ook het auto-delen duizen den guldens voordeel per jaar opleveren. In het boek 'Lekker zuinig', (o.a.) geschre ven door vrekkin Hanneke van Veen, komen de verschillende relaties tussen voedsel, milieu en geld (besparen) uitge breid aan de orde, vergezeld van toepasse lijke recepten. Boodschappen doen We noemen hieronder die richtlijnen bij het hoofdstuk boodschappen doen die milieusparend uitpakken. Koop: groenten en fruit van het seizoen geen kasproducten producten die zoveel mogelijk in de buurt geteeld zijn zoveel mogelijk onbewerkte producten spullen die niet bederven in grote ver pakkingen

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1998 | | pagina 12