Samenspraak Lobbyen De vergunning wordt weliswaar vernietigd, maar vaak zijn de plannen al gerealiseerd. Een combinatie van zetten, indien mogelijk gedragen door de hele buurt of een belan genvereniging, is vaak het beste. Hoe priller het stadium van besluitvorming, des te meer wegen u nog kunt bewandelen. Als het lobbyen en het onderhandelen niets hebben opgeleverd, zijn er echter weinig alternatieven meer dan het voeren van een procedure. Besluitvorming De besluitvorming in een gemeente door loopt de volgende fasen: 1. Ambtenaren bereiden de discussiestuk ken, plannen en besluiten voor in opdracht van de betreffende wethouder. 2. Burgemeester en wethouders (B&W) nemen een voorlopig standpunt in en besluiten om een onderwerp voor te leggen aan de gemeenteraad. B&W hebben de bevoegdheid over milieuvergunningen en bouwvergunnin gen zelfstandig beslissingen te nemen. 3. De raadsfracties nemen een standpunt in over de onderwerpen die in de raads commissies aan de orde komen. De frac ties vergaderen ongeveer twee weken voordat de raadscommissie vergadert. 4. De raadscommissie discussieert over het te nemen besluit. De raadsfracties laten hier vaak al horen welk standpunt zij gaan innemen over het besluit. 5. De raadsfracties praten over hun stand punten, in te dienen moties en stemge drag in de raadsvergadering. 6. De gemeenteraad beslist. De raadsleden uit de fracties stemmen over besluiten en de eventueel ingediende moties. Tip 3: Vergaderingen bezoeken Vaak is het zinvol om de fractievergaderin gen te bezoeken om daar uw mening over een voorgenomen ontwikkeling kenbaar te maken. Neem contact op met de fracties over het doel van uw bezoek. Kijk ook eens wat er op de agenda van de commissie- of de gemeenteraadsvergaderingen staat. Als 'uw' onderwerp op de agenda van de raadscommissievergadering staat, vraag dan vooraf spreektijd aan. Bij de commissiever gaderingen is vaak pers aanwezig. Veel gemeenten kiezen ervoor om hun steeds mondiger wordende burgers al in een vroeg stadium te betrekken bij het bepalen van de gemeentelijke agenda. Dat betekent dat burgers vooraf meedenken over wat er in hun gemeente gaat gebeuren en niet alleen achteraf kunnen reageren op de besluitvorming. Dit proces van samen spraak is in vele gemeenten bekend onder de noemer Lokale Agenda 21. Vooraf mee praten over de met elkaar bepaalde agenda werkt vaak constructiever dan reacties ach teraf. Tip 4: Lokale Agenda 21 Vraag bij de gemeente na of men werkt aan een Lokale Agenda 21. Het is mogelijk om zelf als burger aan te dringen op samen spraak tussen burgers en gemeente. In veel gemeenten is pas op verzoek van burgers en lokale organisaties gestart met de Lokale Agenda 21. Lobby is informeel overleggen met ambte naren. raadsfracties van politieke partijen of bestuurders. Lobbyen heeft alleen zin wan neer er nog geen definitief besluit is geval len. Immers dan kan men de besluitvorming nog beïnvloeden of naar oplossingen of compromissen zoeken. Hieronder een voorbeeld van tijdig lobbyen. Toevallig horen twee buurtbewoners, die in het park hun hond uitlaten, de wethouder praten met een projectontwikkelaar. Het gesprek gaat over plannen om de helft van het park op te offeren voor woningbouw. Grote paniek in de buurt. De buurtvereni ging is er alles aan gelegen om het park te behouden. Niet alleen is het een prachtig park met oude bomen, maar ook is het dé ontmoetingsplek van de buurt. Als de helft van het park wordt ingericht voor woning bouw en een toegangsweg, zou dat ten koste gaan van een laan met 26 monumen tale bomen. Bij navraag blijkt dat om in het park wonin gen te kunnen bouwen, het bestemmings plan moet worden gewijzigd. De ambtenaar van de afdeling Ruimtelijke Ordening zegt dat het plan nog gemaakt moet worden. "En als het plan er ligt krijgt men nog vol doende gelegenheid tot inspraak" Maar zo lang wacht de buurt gelukkig niet. De buurtbewoners maken een afspraak met de wethouder. Tevens worden de gemeen teraad, de raadscommissie voor Ruimtelijke Ontwikkeling en alle raadsfracties op de hoogte gebracht van de plannen voor het park en van de standpunten van de buurt. De buurt vraagt hierover spreektijd in de commissievergadering. De meeste raadscommissieleden zijn het erover eens dat het park een belangrijk groenelement is. De commissie neemt nog geen standpunt in. De regionale kranten doen uitgebreid verslag van de commissie vergadering. De redding van het park komt enkele maanden later van een lid van de raads commissie voor Sport en Recreatie. Aan de westzijde van het park liggen twee weinig gebruikte sportvelden met een slecht onderhouden accommodatie. Het raads commissielid stelt voor te bekijken in hoe verre deze terreinen een alternatieve woningbouwlocatie bieden. B&W zeggen toe dit voorstel uit te werken. Met als gevolg dat er een betere woningbouwloca tie is gevonden en het park wordt behou den. 2 Vouwblad Wantij maart '99

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1999 | | pagina 12