Verzonken containers en Zeeuwse kaviaar Tjeu van Mierlo 2030 bij het afscheid van dhr. Philipooge, directeur van het Nederlands-Vlaams havenschap NV Seaports, heeft de redactie van Wantij hem een interview afgenomen. We zijn vooral benieuwd naar de manier waarop hij de voor bije periode heeft gewerkt aan het duurzaam maken van de Zeeuwse haventerreinen. Er is een opmerkelijke milieuwinst geboekt. In 2030 produceren de bedrijven schoon, is 85 van de energie duurzaam opgewekt en verzorgen vooral schip en buis het vervoer. 0Op een zonnige winterdag nemen we, samen met enkele tientallen mensen die naar hun werk gaan, de watertaxi van Vlissingen naar het Sloe- gebied. We stappen uit bij het hoofdkan toor van het Vlaams -Nederlands Haven schap, dat enkele jaren geleden gekozen heeft voor deze centrale kantoorlocatie voor haar grote havengebied. Het gebouw valt op door haar vormgeving en zonne panelen. De heer Philipooge ontvangt ons gastvrij, luistert naar de gestelde vragen en beant woordt ze op de hem karakteristieke wijze, regelmatig gelardeerd met Latijnse citaten. Valt het afscheid als havendirecteur u zwaar "Ja, we voeren al weer enige jaren gesprek ken om te komen van een Nederlands- Vlaams Havenschap tot een Noord- Europees Havenschap. Die gesprekken ver keren in een beslissend stadium. De fusie had ik graag voor mijn vertrek willen beklinken." U gaat er prat op de voorbije tijd de puntjes op de i van de duurzame ontwikkeling in uw haven te hebben gezet. Van wanneer dateert die duurzame benadering? "Eind vorige eeuw presenteerde de Europese Commissie haar Groenboek voor de Europese havens. Daarin stond klip en klaar dat de kostenstructuur van de Europese havens ondoorzichtig was. Grondprijzen en havenaanleg werden bovenmatig gesubsidieerd. De Commissie bepaalde later bij richtlijn dat er een cor recte kostendoorrekening moest komen op basis van het beginsel 'de gebruiker betaalt'. Dat zorgde ervoor dat uiteindelijk het toenmalige kabinet Kok in 2000 moest afzien van subsidiëring van een Tweede Maasvlakte en dat het Vlaamse Gewest een nieuwe verdieping van de Westerschelde niet mocht betalen. Die ging dan ook niet door. Omdat de werkelijke prijs moest worden betaald werden haventerreinen, ook hier in Zeeland, efficiënter benut. Er ontstond een evenwichtiger verdeling van goederen over de Europese havens. Binnen de havenre gio's ging men meer samenwerken. "Van concurrentie naar samenwerking" werd begin deze eeuw het adagium. En zo werd de weg geplaveid voor het Nederlands- Vlaams havenschap NV Seaports. Van mijn voorganger, de nu bijna tachtigja rige oud-directeur, hoorde ik dat bij hem 'de knop was omgegaan' toen een grote investeerder afzag van vestiging in de Kanaalzone omdat toentertijd een duurza me inrichting van het terrein ontbrak. Dat was toen nieuw." Werden de Zeeuwse haventerreinen in die tijd niet doelmatig benut? "Om de drommel niet. Als je 30 jaar terug door het Sloe reed, zag je dat sommige ter reinen heel extensief werden gebruikt. Je kon daar met een bus ruim bochten makend gemakkelijk tussen breeduit ver spreide buizen en balken door laveren. Er was toen nog zo n 1800 ha grond op voor raad, en sommige bedrijven lieten gedeel ten van hun eigen terreinen onbenut waar geen bestemming voor was. Dat is nu ondenkbaar." U zei voor de krant dat de inrichting van het haventerrein typisch Zeeuws is? "Dat herkent u toch zeker ook wel? Het open Zeeuwse land met vergezichten is uniek in West-Europa. Dat landschap is voor ons steeds uitgangspunt geweest bij de inrichting van onze havens. Dictum fac tum, zo gezegd zo gedaan. Stel je eens voor dat je vanuit het waardevolle cultuurland schap van de Zak van Zuid-Beveland zo op een kolossaal hoge wand met containers had gekeken. Dat zou toch een gotspe zijn? Daarom hebben vanaf het moment dat in het Sloe de eerste container aan land werd gezet, deze verdiept opgeslagen. Desondanks hebben we toch flink kunnen stapelen. Ook de kranen zijn verzonken. Verder zijn de meeste opslagruimten hier onder de grond, zoals die van Europe Car die de op waterstof aangedreven schone auto's in etages heeft gestald. Een toerist die vanaf de Valdijk bij Nisse in onze rich ting kijkt, kan gewoon van het dijkenland- schap genieten. Wij houden de Zeeuwse ruimte open." Heeft het zuinig gebruik van de ruimte nog positieve neveneffecten opgeleverd? "Volop. Eind vorige eeuw waren bedrijven en werkgeversorganisaties nog faliekant tegen een grootschalig windpark op de Autrichepolder. 'Haventerrein is voor havenbedrijven en niet voor turbines', hoorde je zeggen. Het zou de havenontwik kelingen maar belemmeren. Een paar jaar geleden zijn molens van het windenergie- park dat er al weer 25 jaar staat, vervangen door de nieuwste generatie van 10 mega watt per turbine. De 300 MW voorzien samen met de zonne-energie in de energie- 11 WANTIJ maart '99

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1999 | | pagina 15