2 behoefte van cle bedrijven aan de overkant,
t Sol omnibus lucet: voor onze bedrijven,
burgers en badgasten."
I Op welke duurzame verworvenheden
1 bent u het meest trots
"Ik zal er enkele te noemen. Bij ons heeft
de modal shift altijd hoog in het vaandel
gestaan. Geen vracht meer op de weg, veel
over water, een beetje over het spoor en
i het meeste door de buis. Er ligt nu een
1 groot buizenstelsel onder onze havenge
bieden en de Westerscheide. Daar gaan gas
sen, vloeibare stoffen, stuk- en massagoede
ren doorheen. Goed voor het milieu, goed
van een goeddoordacht netwerk. Ieder
bedrijf onderhoudt functionele en organisa
torische relaties met de andere bedrijven.
Kennis, grondstoffen, afvalstromen, reststof
fen en eindproducten worden uitgewisseld.
Daar is met de indeling van het terrein al
rekening mee gehouden.
We wilden als havenschap af van het ver
werken van eindige grondstoffen. DOW
gebruikte eind vorige eeuw met name olie
en Ipg als grondstoffen. Nu zie je dat het
bedrijf massaal vernieuwbare grondstoffen
gebruikt. Uit de landbouw nota bene, die
floreert als nooit te voren. Industrie en
landbouw zijn weer vitale sectoren in de
Vlaamse en Nederlandse havenschappen
autonoom en in concurrentie. Toen het
havenschap Antwerpen ook mee liftte met
het nieuwe brede havenschap, hebben we
meteen goede afspraken gemaakt over de
aanlanding van diepstekende container
schepen. Dertig jaar terug wilde Antwerpen
die perse zelf binnen halen. Het dorp Doel
moest ervoor wijken en een nieuwe verdie
ping van Westerscheide was nodig. Door
deze grote schepen al in Vlissingen aan de
grote terminal af te handelen was een ver
dere verdieping van de Schelde niet meer
nodig. Het ecosysteem herstelde zich en is
nu weer één van de belangrijkste Europese
Van concurrentie naar
samenwerking.
Archieffoto uit 1999
toen containers nog
boven het maaiveld
werden opgeslagen.
Foto: Jaap Wolterbeek
de natuur en goed voor de economie.
Er gaat bijna geen lading meer met de
vrachtauto onze terreinen af. Daarom heb
ben we een aantal jaren geleden de N 254,
vanaf ons havenkantoor tot het tolplein van
de WOy opgebroken en deze strook de
bestemming natuur gegeven. Zodoende
kon de natuurgordel om het Sloegebied
verder worden verbreed, een groene parel
in ons havengebied."
Nog meer voorbeelden?
"De inrichting van het nieuwe haventerrein
Axelse Vlakte/Autrichepolder. Daar heeft
indertijd ook de milieufederatie over mee
gedacht. Het havengebied is nu ingericht
volgens het concept van het industriële
ecosysteem. Alle bedrijven zijn onderdeel
Zeeuwse economie. Landbouwproducten
worden hier in de industrie verwerkt. Van
vlas maakt DOW kunststof, een ander
bedrijf maakt er panelen van en van de rest-
producten van het landbouwgewas wordt
de biomassacentrale in het Sloegebied
gestookt. Zo worden groene grondstoffen
ingezet in plaats van schadelijke eindige
grondstoffen Als havenschap hebben we
met ons acquisitiebeleid daarin bewust
gestuurd. Zo hebben we economie en eco
logie weten samen te brengen."
U heeft ecologie èn economie in
meerdere opzichten kunnen verster
ken?
"Wat heet! A capite ad calcem, van kruin
tot voetzool. Vroeger opereerden de
kraamkamers voor vis en garnaal. Door dat
herstel kwam ook een nieuw streekeigen
product op de markt: de Zeeuwse kaviaar.
De steur kwam tot 15 jaar terug niet voor
op de Schelde. Nu heeft deze vis de streek
een nieuwe economische impuls gegeven."
Als we zo de balans op maken, moet
uw afscheid toch een goed gevoel
geven?
"Misschien past het toch om te zeggen, finis
coronat opus, eind goed al goed." 0
Tjen van Mierlo is coördinator van de Zeeuwse
Milieufederatie.
12 WANTIJ maart'99