2 behoefte van cle bedrijven aan de overkant, t Sol omnibus lucet: voor onze bedrijven, burgers en badgasten." I Op welke duurzame verworvenheden 1 bent u het meest trots "Ik zal er enkele te noemen. Bij ons heeft de modal shift altijd hoog in het vaandel gestaan. Geen vracht meer op de weg, veel over water, een beetje over het spoor en i het meeste door de buis. Er ligt nu een 1 groot buizenstelsel onder onze havenge bieden en de Westerscheide. Daar gaan gas sen, vloeibare stoffen, stuk- en massagoede ren doorheen. Goed voor het milieu, goed van een goeddoordacht netwerk. Ieder bedrijf onderhoudt functionele en organisa torische relaties met de andere bedrijven. Kennis, grondstoffen, afvalstromen, reststof fen en eindproducten worden uitgewisseld. Daar is met de indeling van het terrein al rekening mee gehouden. We wilden als havenschap af van het ver werken van eindige grondstoffen. DOW gebruikte eind vorige eeuw met name olie en Ipg als grondstoffen. Nu zie je dat het bedrijf massaal vernieuwbare grondstoffen gebruikt. Uit de landbouw nota bene, die floreert als nooit te voren. Industrie en landbouw zijn weer vitale sectoren in de Vlaamse en Nederlandse havenschappen autonoom en in concurrentie. Toen het havenschap Antwerpen ook mee liftte met het nieuwe brede havenschap, hebben we meteen goede afspraken gemaakt over de aanlanding van diepstekende container schepen. Dertig jaar terug wilde Antwerpen die perse zelf binnen halen. Het dorp Doel moest ervoor wijken en een nieuwe verdie ping van Westerscheide was nodig. Door deze grote schepen al in Vlissingen aan de grote terminal af te handelen was een ver dere verdieping van de Schelde niet meer nodig. Het ecosysteem herstelde zich en is nu weer één van de belangrijkste Europese Van concurrentie naar samenwerking. Archieffoto uit 1999 toen containers nog boven het maaiveld werden opgeslagen. Foto: Jaap Wolterbeek de natuur en goed voor de economie. Er gaat bijna geen lading meer met de vrachtauto onze terreinen af. Daarom heb ben we een aantal jaren geleden de N 254, vanaf ons havenkantoor tot het tolplein van de WOy opgebroken en deze strook de bestemming natuur gegeven. Zodoende kon de natuurgordel om het Sloegebied verder worden verbreed, een groene parel in ons havengebied." Nog meer voorbeelden? "De inrichting van het nieuwe haventerrein Axelse Vlakte/Autrichepolder. Daar heeft indertijd ook de milieufederatie over mee gedacht. Het havengebied is nu ingericht volgens het concept van het industriële ecosysteem. Alle bedrijven zijn onderdeel Zeeuwse economie. Landbouwproducten worden hier in de industrie verwerkt. Van vlas maakt DOW kunststof, een ander bedrijf maakt er panelen van en van de rest- producten van het landbouwgewas wordt de biomassacentrale in het Sloegebied gestookt. Zo worden groene grondstoffen ingezet in plaats van schadelijke eindige grondstoffen Als havenschap hebben we met ons acquisitiebeleid daarin bewust gestuurd. Zo hebben we economie en eco logie weten samen te brengen." U heeft ecologie èn economie in meerdere opzichten kunnen verster ken? "Wat heet! A capite ad calcem, van kruin tot voetzool. Vroeger opereerden de kraamkamers voor vis en garnaal. Door dat herstel kwam ook een nieuw streekeigen product op de markt: de Zeeuwse kaviaar. De steur kwam tot 15 jaar terug niet voor op de Schelde. Nu heeft deze vis de streek een nieuwe economische impuls gegeven." Als we zo de balans op maken, moet uw afscheid toch een goed gevoel geven? "Misschien past het toch om te zeggen, finis coronat opus, eind goed al goed." 0 Tjen van Mierlo is coördinator van de Zeeuwse Milieufederatie. 12 WANTIJ maart'99

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1999 | | pagina 16