Nieuwe kansen voor NME
Willem de Weert
"Ach, vroeger was het niet anders", relativeert Rie Prins
(68) van de Zeeuwse afdeling van de fietsersbond enfb, de
geringe belangstelling die er onder jongeren voor het
milieu bestaat. "In allerlei maatschappelijke organisaties
en politieke partijen zijn vooral veertigers en vijftigers
actief dat was in mijn jeugd ook al zo.
Ellen is nu bezig met de opzet van een
onderwijsproject rond de Westerschelde
waarin onderzoeksvaardigheden een be
langrijke rol zullen spelen.
Agrariërs
Dan zijn er jongeren die in hun beroep
geconfronteerd worden met natuur- en
milieuzaken. Carola Helmendach-Nieuwen-
huize is coördinator van het Zeeuws Agra
risch Jongeren Kontakt (ZAJK). Volgens
haar bestaat er onder jonge Zeeuwse boe
ren en tuinders wel degelijk belangstelling
voor milieuvriendelijk ondernemen.
Ook Louis Sauter van de natuur-
0 vereniging Tholen ziet weinig jon
geren onder de leden. Volgens
hem is er bij jongelui zeker be
langstelling voor de natuur, maar komt de
klad erin als ze van de middelbare school
gaan. "Dan verlaten ze het eiland en zie je
ze meestal in Zeeland niet meer terug."
Martij n Antheunisse (20) is zo'n jongere die
's Heer Abtskerke achter zich liet om in
Utrecht biologie te gaan studeren. In het
kinderstoeltje voorop de fiets gezeten, is de
natuur hem door zijn ouders met de paple
pel ingegoten. In zijn middelbare schooltijd
op het Goese Lyceum trof hij een enthou
siaste biologieleraar die nog wat olie op het
vuur gooide. Eens in de twee weken trok
hij er met de andere leden van de Neder
landse Jeugdbond voor Natuurstudie (NJN)
erop uit: vogels kijken, insecten determine
ren, korren op het strand.
"Leeftijdsgenoten tonen zeker interesse, het
is echt niet zo dat we uitgelachen worden,
maar voor velen blijft het bij belangstelling
hebben, actief worden is weer een ander
verhaal." Martijn is zelf nog steeds actief in
de NJN, nu op landelijk niveau. Hij over
weegt de afdeling Goes nieuw leven in te
blazen: kampen organiseren en zo. "Kijken
of we weer leden kunnen winnen."
Onderwijs
Jongeren en natuur en milieu, dan kom je
al gauw bij het onderwijs terecht. Natuur-
en milieueducatie is met de invoering van
de basisvorming in de jaren negentig ver
plicht onderdeel op school geworden.
Ellen Vercouteren (Heinkenszand) is onder
wijskundige. Ze ontwerpt lespakketten.
Haar enthousiasme over de plaats die
natuur en milieu in de klas heeft, is in de
loop der jaren aanzienlijk getemperd. "De
Hoe betrek je
jongeren bij
natuur en milieu?
Foto: J. Wolterbeek.
universiteit van Utrecht heeft onderzoek
gedaan naar de belangstelling voor natuur
en milieu in het onderwijs. De conclusie
luidde: NME, dat is passé." Het mislukken
van het natuur- en milieu-onderwijs wijt ze
aan de theoretische, weinig gestructureerde
en veel te breed opgezette aanpak.
Daarnaast worden docenten overprikkeld
door het aanbod van nieuwe dingen die
allemaal een plaats in de lessen moeten
krijgen. Toch ziet ze nieuwe kansen:
"Steeds meer scholen doen aan eigen
omgevingsonderwijs. Dan gaan leerlingen
zelfstandig onderzoekjes doen bij huis en
school. Als vanzelf kom je dan ook bij
natuur en milieu terecht. Zelf dingen
onderzoeken blijkt heel motiverend te wer
ken."
-A m b
"Jonge agrariërs staan open voor milieu
vriendelijk'ondernemen en zaken als agra
risch natuurbeheer. Ze zien als onderne
mers kansen in de biologische landbouw.
Een ander voorbeeld is dat we bezig zijn
met studieclubs naar vermindering van
mineralengebruik en gewasbeschermings
middelen."
"Nee, u moet echt niet denken
dat jonge Zeeuwse agrariërs niets
van het milieu willen weten, inte
gendeel zelfs. De ZAJK heeft dan
ook regelmatig contact met de
Zeeuwse Milieufederatie."
Willem cle Weert is eindredacteur van Wantij.
14 WANTIJ maart '99