Nieuwe kansen voor NME Willem de Weert "Ach, vroeger was het niet anders", relativeert Rie Prins (68) van de Zeeuwse afdeling van de fietsersbond enfb, de geringe belangstelling die er onder jongeren voor het milieu bestaat. "In allerlei maatschappelijke organisaties en politieke partijen zijn vooral veertigers en vijftigers actief dat was in mijn jeugd ook al zo. Ellen is nu bezig met de opzet van een onderwijsproject rond de Westerschelde waarin onderzoeksvaardigheden een be langrijke rol zullen spelen. Agrariërs Dan zijn er jongeren die in hun beroep geconfronteerd worden met natuur- en milieuzaken. Carola Helmendach-Nieuwen- huize is coördinator van het Zeeuws Agra risch Jongeren Kontakt (ZAJK). Volgens haar bestaat er onder jonge Zeeuwse boe ren en tuinders wel degelijk belangstelling voor milieuvriendelijk ondernemen. Ook Louis Sauter van de natuur- 0 vereniging Tholen ziet weinig jon geren onder de leden. Volgens hem is er bij jongelui zeker be langstelling voor de natuur, maar komt de klad erin als ze van de middelbare school gaan. "Dan verlaten ze het eiland en zie je ze meestal in Zeeland niet meer terug." Martij n Antheunisse (20) is zo'n jongere die 's Heer Abtskerke achter zich liet om in Utrecht biologie te gaan studeren. In het kinderstoeltje voorop de fiets gezeten, is de natuur hem door zijn ouders met de paple pel ingegoten. In zijn middelbare schooltijd op het Goese Lyceum trof hij een enthou siaste biologieleraar die nog wat olie op het vuur gooide. Eens in de twee weken trok hij er met de andere leden van de Neder landse Jeugdbond voor Natuurstudie (NJN) erop uit: vogels kijken, insecten determine ren, korren op het strand. "Leeftijdsgenoten tonen zeker interesse, het is echt niet zo dat we uitgelachen worden, maar voor velen blijft het bij belangstelling hebben, actief worden is weer een ander verhaal." Martijn is zelf nog steeds actief in de NJN, nu op landelijk niveau. Hij over weegt de afdeling Goes nieuw leven in te blazen: kampen organiseren en zo. "Kijken of we weer leden kunnen winnen." Onderwijs Jongeren en natuur en milieu, dan kom je al gauw bij het onderwijs terecht. Natuur- en milieueducatie is met de invoering van de basisvorming in de jaren negentig ver plicht onderdeel op school geworden. Ellen Vercouteren (Heinkenszand) is onder wijskundige. Ze ontwerpt lespakketten. Haar enthousiasme over de plaats die natuur en milieu in de klas heeft, is in de loop der jaren aanzienlijk getemperd. "De Hoe betrek je jongeren bij natuur en milieu? Foto: J. Wolterbeek. universiteit van Utrecht heeft onderzoek gedaan naar de belangstelling voor natuur en milieu in het onderwijs. De conclusie luidde: NME, dat is passé." Het mislukken van het natuur- en milieu-onderwijs wijt ze aan de theoretische, weinig gestructureerde en veel te breed opgezette aanpak. Daarnaast worden docenten overprikkeld door het aanbod van nieuwe dingen die allemaal een plaats in de lessen moeten krijgen. Toch ziet ze nieuwe kansen: "Steeds meer scholen doen aan eigen omgevingsonderwijs. Dan gaan leerlingen zelfstandig onderzoekjes doen bij huis en school. Als vanzelf kom je dan ook bij natuur en milieu terecht. Zelf dingen onderzoeken blijkt heel motiverend te wer ken." -A m b "Jonge agrariërs staan open voor milieu vriendelijk'ondernemen en zaken als agra risch natuurbeheer. Ze zien als onderne mers kansen in de biologische landbouw. Een ander voorbeeld is dat we bezig zijn met studieclubs naar vermindering van mineralengebruik en gewasbeschermings middelen." "Nee, u moet echt niet denken dat jonge Zeeuwse agrariërs niets van het milieu willen weten, inte gendeel zelfs. De ZAJK heeft dan ook regelmatig contact met de Zeeuwse Milieufederatie." Willem cle Weert is eindredacteur van Wantij. 14 WANTIJ maart '99

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1999 | | pagina 18