dz hzrzn Paai Perk
Kluskeet
Klussen is populair. De omzet
van doe-het-zelf-artikelen stijgt
en gemiddeld klust veertig pro
cent van de Nederlanders één
maal per week in en om het
huis. Veel doe-het-zelvers willen
graag rekening houden met het
milieu en daarmee ook met
gezondheid, maar het valt niet
altijd mee om goede informatie
te vinden.
De Zeeuwse Milieufederatie wil
daar verandering in brengen
met de inzet van de Kluskeet.
Dit is een opvallende bouwkeet
waarmee voor de ingang van
een bouwmarkt voorlichting
wordt gegeven over milieu
vriendelijk klussen. Aan de
bezoekers wordt gevraagd om
aan het spel 'Slaat u de spijker
op de kop of de plank mis' mee
te doen. Door mee te doen kan
de deelnemer een leuk milieu
vriendelijk prijsje winnen. De
deelnemer moet aan het rad
van avontuur draaien. Op het
rad staan thema's, zoals verf,
hout, energie, water, afval en
werkwijze. Als de vraag goed
wordt beantwoord mag hij of
zij een envelop trekken met
een praktische KlusTip en een
kans op een klusprijs.
Dé bezoeker krijgt vervolgens
een korte rondleiding in de
Kluskeet, waarin allerlei mate
rialen en handige tips worden
getoond. De thema's hout, verf,
materialen en energie- en
waterbesparing staan centraal.
In september en oktober reist
de keet langs verschillende
bouwmarkten in tien gemeen
ten van Zeeland, waaronder
Schouwen-Duiveland.
Het project Kluskeet van de
Zeeuwse Milieufederatie wordt
ondersteund door het ministe
rie van VROM, de branche-orga
nisatie van doe-het-zelfzaken
(VWDHZ), door het Openbaar
Lichaam Afvalstoffenverwijde-
ring Midden- en Noord Zeeland
(OIAZ) en de deelnemende
gemeenten.
Voor meer informatie kunt u
contact opnemen met de
Zeeuwse Milieufederatie:
Wilma Binnendijk, tel. 0113-
230075.
OPROEP
Voor de bezetting van de
kluskeet is de Zeeuwse
Milieufederatie op zoek naar:
VOORLICHTERS M/V
Project Kluskeet
U bent een enthousiast persoon
die het leuk vindt anderen te
betrekken bij zaken die voor u
belangrijk zijn.
U hebt affiniteit met het streven
naar een schoner milieu.
U hebt interesse voor
duurzaam klussen.
U hebt tijd om regelmatig op
een vrijdag, zaterdag of koop
avond in september en/of okto
ber ingeschakeld te worden om
de kluskeet te bemensen.
Wij bieden u:
Deelname aan een leuk project
dat breed gesteund wordt door
gemeenten, OIAZ, doe-het-zelf-
zaken en het ministerie van
VROM.
Een training op zaterdag 21
augustus. Tijdens de training
krijgt u praktische informatie
over het opzetten en afbreken
van de kluskeet, inhoudelijk
informatie over duurzaam klus
sen, tips hoe u mensen kunt
interesseren en hoe u met
moeilijke vragen kunt omgaan.
De reiskosten naar de training
worden vergoed.
U ontvangt 50,per dagdeel
dat u wordt ingezet
reiskosten.
Voorwaarden:
U bent inzetbaar voor minimaal
vier dagdelen en het liefst meer
(we staan op tien locaties,
steeds vijf dagdelen met op elk
moment twee voorlichters bij
de keet).
U bent in eerste instantie inzet
baar in uw eigen gemeente en
mogelijk in andere gemeenten.
Heeft u interesse, geeft u
zich dan voor 1 juli op bij de
Zeeuwse Milieufederatie
(ZMF), Postbus 334, 4460 AS
Goes. Voor meer informatie
kunt u contact opnemen met
de ZMF: Wilma Binnendijk,
tel. 0113-230075.
Trein niet langer milieu
vriendelijk vervoer?
Sinds bekend werd dat de
Nederlandse Spoorwegen elek
triciteit gaan inkopen die wordt
opgewekt uit bruinkool of in
kerncentrales, ontstaat een
dilemma bij sommige treinreizi
gers. Is het misschien beter om
de auto te nemen dan de trein
die op atoomstroom rijdt?
Als een van de eerste grote
bedrijven heeft de NS een con
tract voor stroomlevering met
een buitenlandse leverancier
afgesloten. De elektriciteitmarkt
is vrijer geworden; een voor
deel hiervan is dat de prijs
wordt beïnvloed. Een nadeel is
echter dat daarmee ook 'vuile'
stroom Nederland binnenkomt.
De NS neemt ruim 1% van het
totale Nederlandse elektrici
teitsverbruik voor haar reke
ning. De nieuwe leveranciers
voor de 'NS' stroom, het Duitse
Preussen Elektra, levert stroom
die voor de helft wordt opge
wekt met kernenergie en met
bruinkool.
ODE (Organisatie voor Duur
zame Energie) heeft de NS uit
genodigd aan te geven hoe de
NS staande kon houden dat de
trein een milieuvriendelijk
alternatief is oor de auto.
Helaas werd de uitnodiging van
ODE niet erg serieus genomen.
Volgens ODE zou de reiziger
van de NS de keuze moeten
hebben voor een rit op smerige
atoomstroom, vuile bruinkool-
stroom of schone windstroom.
In het verenigingsblad Wind-
nieuws geeft ODE een voorzet
voor de discussie over de
inkoop van elektriciteit met de
suggestie dat de NS treinkaart
jes in de kleur van de door de
reizigers gewenste stroom zou
den kunnen verkopen: rode
kaartjes voor atoomstroom,
gele kaartjes voor bruinkool-
stroom en groene kaartjes voor
windstroom. (CB)
6/ei Pew a/ffr) aaZGewoFS.
denk J<iH7e/?Jwierdj)to7r
jXouvQN?y [DE ÓOE/E WM/GR.
175
'PEW Rea J9 ö7eGOTO GEVen",
INDE nrrnt, O\/GR BRT
MILIEU VRÏEHDEL y/{ BOEREN
y~NEE, IA G GLOOF
Me~r N/ET- /VoEZoa
10 WANTIJ juni'99