1 De toekomstreis 111 Willem de Weert Het verkeer loopt vast. Het milieu is de klos. Daar lijkt de overheid in te berusten. Een aantal milieu- en verkeers- organisaties denkt daar anders over. Zij vinden dat er vernieuwingen moeten worden gevonden in nieuwe voer tuigen, nieuwe soorten infrastructuur en in het slim orga niseren van verplaatsingen. De ideeën staan gepresen teerd in "de toekomstreis". dacht voor gezond leven heeft bijvoorbeeld geleid tot skeelerpaden naast trottoirs en fietspaden. Het leukst zijn wel de nieuwe slimme 'fun' voertuigen zoals fietsen met een zeil, overdekte fiets met zonnepaneel en maffe voertuigen die je in stijl naar een pretpark brengen (berenboot naar Artis) De auto is technisch flink veranderd: de snelheid wordt door zenders langs de weg beïnvloed van buitenaf, bijvoorbeeld auto matisch verlaagd in woonwijken waardoor drempels e.d. uit het straatbeeld verdwe nen zijn. de aandrijving is hybride, zowel elektrisch als op benzine. De wegen leveren energie doordat het zwarte asfalt als zonne collector werkt en de geluidsschermen met zonnepanelen bekleed zijn. Nieuwe grach tenstelsels in de steden voor het vervoer over water hebben het oer-Hollandse beeld weer teruggebracht. Geen stad meer zon der transferium aan de rand. In de lucht is de zeppelin terug als alternatief voor vlieg- verkeer dat tot 1000 km afstand niet meètf JUi - is toegestaan. Mobiliteit is vrijheid, een van de verworvenheden van de moderne samenleving. Maar de mobiliteitsexplosie van de laat ste jaren heeft een schaduwzijde: ongeluk ken, aangetaste landschappen, een vervuild milieu en een toenemende ongelijkheid. Ongelijkheid omdat onze samenleving is ingericht op de auto. Mensen die niet wil len of kunnen autorijden, zoals kinderen, ouderen en mensen met een smalle beurs, zien hun mogelijkheden tot verplaatsing afnemen. Aan de andere kant staat de fer vente weggebruiker steeds vaker stil in de file. Het lijkt wel of de overheid de moed om dit te veranderen heeft opgegeven. Kunnen mobiliteit en een duurzaam ver keerssysteem samengaan? Organisaties als Rover, Kinderen Voorrang en enkele milieu federaties staken de koppen bij elkaar, rie pen hun leden tot brainstormen op en kwa men met "de toekomstreis", een bonte ver zameling ideeën onder het motto: "Logica brengt je van A naar B, maar verbeelding brengt je overal" (vrij naar Albert Einstein). Trendwatchers Om een idee te krijgen over hoe het ver voer er over 30 jaar uitziet, moet je inschat ten hoe mensen dan leven. Trendwatchers voorspellen de leefstijlen van de toekomst. Dit is meer dan koffiedikkijken, getuige het feit dat grote bedrijven, ministeries, marke tingbureaus gebruik maken van hun des kundigheid. Een selectie van steekwoorden voor de toekomst: 24-uurs economie, com putertijdperk, thuis werken, internationali sering maar ook meer oog voor de eigen streek, meer keuzemogelijkheden, kwaliteit in plaats van kwantiteit, genieten als levens kunst, weer behoefte aan een groep, tijd perk van de senioren, sneller aanpassen aan vernieuwing. Meest opvallend is mis schien dat toekomstvoorspellers denken dat "de wet van behoud van reistijd en ver plaatsingen" in stand blijft. Dat betekent dat mensen evenveel tijd blijven besteden aan zich verplaatsen als nu. Vroeger trok- ■ken mensen bijvoorbeeld een dag reizen uit voor hun vakantiebestemming en dat bracht hen dan op Vlieland. Nu besteden ze ook een dag aan het reizen, maar staan dan wel in Indonesië. Vervoermiddelen De toekomstreis voorspelt dat de traditio nele indeling voetganger, fiets, auto, open baar vervoer, achterhaald wordt: er zullen meer tussenvormen ontstaan. Voor de korte verplaatsing (tot 5 km), gebruikt men indi viduele vervoermiddelen, waaronder (nog steeds) fiets en benenwagen, maar ook klei ne elektrische auto's. De toegenomen aan Slim bouwen en organiseren De studie barst van de creatieve ideeën, te veel om op te sommen. Zo zijn er hoofd stukken over slim bouwen en organiseren die ingrijpend zijn voor de ruimtelijke ordening. Voorbeelden zijn overslagcentra voor goederen aan de rand van de stad, transportwegen ondergronds, transferia om van vervoer te wisselen en winkelcentra op mobiliteitsknooppunten. Zeker zo interes sant zijn ook de ideeën om transportstro men te beperken. "De toekomstreis", 91 pag., is een uitgave van Stichting Natuur en Milieu. Mensen of groepen men sen die met het thema aan de slag willen, kunnen een exemplaar aanvragen bij Stichting Natuur en Milieu, secretariaat Verkeer en Vervoer, Donkerstraat 17, 3511 KB Utrecht, tel. 030-2331328 Willem de Weert is eindredacteur van Wantij. 18 WANTIJ oktober'99

Tijdschriftenbank Zeeland

Wantij | 1999 | | pagina 22